پرورش دهندگان ملکه و زنبور, مقالات نشریه

تاسیس تعاونی تولیدکنندگان ژل‌رویال ضرورت امروزی

Bee ژل رویال

ارشاد مرشدی

برابر آمار وزارت جهادکشاورزی در سال 97 بیش از 3 تن ژل‌رویال در کشور تولید شده که البته این آمار نشانگر رویکرد به تولید ژل‌رویال و تمایل به متنوع کردن درآمد توسط زنبورداران است. البته نباید از نظر دور داشت که گسترش آموزش‌ها که اساس تغییر و تحول و افزایش دانش علمی و کاربردی زنبورداران است در این سیر تحول تعیین کننده و مهم بوده است اما فارغ از این موضوع تولید ژل‌رویال چند چالش عمده پیش رو دارد، یکی از مهمترین آنها عدم تبلیغ و ترویج متناسب با این میزان تولید است. وقتی قرار است رویکرد به سمت تولید ژل‌رویال باشد باید متناسب با این افزایش تولید- تولیدی که تاکنون یا وجود نداشته یا آنقدر کم بوده که به شمار نمی‌آمده است- فرهنگ‌سازی و ترویج مصرف آن، رشد و نهادینه و عملیاتی شود. اکنون هرچه در فروش اتفاق می‌افتد حاصل عملیات و زحمت تولیدکنندگان است. بدیهی است با افزایش تولید و دلمشغولی در فعالیت‌های حرفه‌ای رفته رفته زنبورداران توان تبلیغ و ترویج سازمان یافته و گسترده را نخواهند داشت. بنابراین لازم است مجموعه‌ای برای این امر مهم سازماندهی، برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی داشته باشد تا برای تولید بیشتر اصطلاحا چاله‌های متناسب بکند.
دومین چالش ورود ژل از کشورهای چین، تایوان، مالزی و… است که اساسا در بازار، مصرف کننده تمیزی بین ژل‌رویال داخلی و وارداتی که البته ارزان تر است و کم کیفیت‌تر نمی‌تواند بدهد و دوغ و دوشاب یکسان می‌شود.
سوم ژل‌رویال وارداتی در کالا و محصولاتی که در فراورده‌های زنبور عسل مخلوط شده و اکنون کسی حاضر به درج این واژه- ترکیب شده با ژل‌رویال خارجی – بر روی محصولات خود نیست. بنابراین استدلال قیمتی آن ناروشن و غیر شفاف خواهدبود.
چهارم مسایل حرفه‌ای این دسته از تولیدکنندگان مانند آموزش‌های تکمیلی، رکوردگیری، بحث‌های کیفی، استخراج قیمت تمام شده و فروش و… است که متاسفانه اکنون راهکار و برنامه‌ای برای هرکدام از مشکلات ریز و درشت که البته سپس‌تر بیشتر رخ می‌نمایند، وجود ندارد.
چه خوب است اکنون که در ابتدای راه تولید انبوه ژل‌رویال هستیم جمعی از صاحب نظران و پیشکسوتان این بخش از تولید دور هم جمع شوند و برای این نواقص راه حل‌هایی پیشنهاد کنند.
این جمع می‌تواند در قالب یک تعاونی یا انجمن ثبت شود و کارهای جدی و بر زمین مانده درباره ژل‌رویال را پیگیری کند.
اظهار نظر در خصوص میزان تولید، واردات، کیفیت و کمیت، رکورد تولید، آزمایش‌های آن، تبلیغات فرهنگ‌سازی، صادرات و یا هر موضوع ریز و درشت دیگر توسط این تشکل می‌تواند سازماندهی و برنامه ریزی شود. البته باید از ابتدا به گونه‌ای اطلاع رسانی کنیم که کلیه بازیگران و بازیگردانان ژل‌رویال باهم مبادله اطلاعات داشته باشند. در غیر این صورت عده‌ای تصور می‌کنند که منافعشان تامین نشده و از گام اول ساز مخالفت با ا ین تشکل را می‌زنند. مجله پرورش دهندگان ملکه و زنبور ضمن پشتیبانی از این پیشنهاد آمادگی اطلاع رسانی افرادی در این مسیر و حمایت از گام‌های افرادی که به عنوان موسس وارد میدان می‌شوند و دغدغه و نگرانی دارند، را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید