اعلانات مهم

تهدید امنیت غذایی با کاهش گرده‌افشانها

عمار هاشمی
صادق سهوانی
صادق سهوانی خینی خبرنگار تخصصی

مطالعه کاهش جمعیت زنبور عسل را به کاهش عملکرد محصول در آمریکا مرتبط می‌کند. به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل سایت Sciencedaily.com زنبورها ممکن است موجوداتی کوچک باشند، اما به عنوان باغبان و کشاورز با گرده افشانی به تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کنند. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داده است که بازده محصولات در ایالات متحده به دلیل کمبود گرده افشان‌ها در حال کاهش است.

این مطالعه که در مجله Biological Sciences منتشر شده است، محققان دانشگاه راتگرز را نگران کرده است که کاهش جمعیت زنبورها ممکن است بر امنیت غذایی جهان تأثیر بگذارد.

داده‌های این مطالعه نشان داد که گرده افشانی توسط حشرات وحشی و مدیریت شده برای رشد بیشتر محصولات، به ویژه آنهایی که ریزمغذی‌های ضروری را فراهم می‌کنند، ضروری است. گرده افشانی نیز برای امنیت غذایی بسیار مهم است.

تنها در آمریکا، تولید محصولات زراعی وابسته به گرده افشان سالانه بیش از 50 میلیارد دلار درآمد دارد. متأسفانه، یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که جمعیت زنبورهای عسل اروپایی (Apis mellifera) و برخی از گونه‌های زنبورهای وحشی بومی در حال کاهش است.

کاهش جمعیت گرده افشان و کاهش عملکرد محصول

داده‌های این مطالعه، که در حال حاضر جامع‌ترین مطالعه در نوع خود محسوب می‌شود، نشان داد که بازده محصول سیب، گیلاس و زغال اخته در سراسر آمریکا به دلیل کمبود گرده‌افشان‌ها رو به کاهش است.

اکثر محصولات در سراسر جهان برای گرده افشانی به زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی متکی‌اند، از این رو نگرانی فزاینده در مورد کاهش جمعیت زنبورهای عسل و وحشی و تأثیر آن بر امنیت غذایی وجود دارد.

جیمز ریلی، از دانشمندان این پروژه تحقیقاتی می‌گوید ثابت شده که زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی به طور کلی مقادیر مشابهی از گرده افشانی را ارائه کردند. این تیم تحقیقاتی بر اهمیت مدیریت زیستگاه گونه‌های زنبورهای بومی و ذخیره زنبورهای عسل برای افزایش سطح گرده افشانی و بهبود عملکرد محصول تاکید کردند.

محققان داده‌هایی را از 131 مزرعه در سراسر ایالات متحده، بریتیش کلمبیا و کانادا در مورد گرده‌افشانی حشرات گل‌های زراعی و عملکرد بادام، سیب، زغال اخته، کدو تنبل، گیلاس شیرین، گیلاس ترش و هندوانه جمع‌آوری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که سیب، زغال اخته، گیلاس شیرین و گیلاس ترش شواهدی از محدود بودن گرده افشانی نشان دادند. این نشان می‌دهد که عملکرد در حال حاضر کمتر از زمانی است که محصولات گرده افشانی کامل داشتند.

داده‌ها همچنین نشان داد که زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل مقادیر مشابهی از گرده افشانی را برای اکثر محصولات زراعی ارائه کردند.

نکته جالب دیگری که دانشمندان دریافتند این بود که ارزش تولید سالانه گرده افشان‌های وحشی برای هر هفت محصول بیش از 1.5 میلیارد دلار در ایالات متحده بود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که کاهش گرده افشان‌ها ممکن است مستقیماً با کاهش عملکرد محصولات مورد مطالعه مرتبط باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که ترویج شیوه‌هایی که زنبورهای وحشی را حفظ یا تقویت می‌کنند، مانند کاشت بیشتر گل‌های وحشی و استفاده از گرده افشان‌های مدیریت شده به غیر از زنبورهای عسل، می‌تواند به میزان قابل توجهی عملکرد محصول را افزایش دهد. از طرف دیگر، سرمایه گذاری در کلنی‌های زنبور عسل می‌تواند به افزایش عملکرد محصول کمک کند.

تهیه و تنظیم : صادق سهونی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید