آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران: ضرورت پرورش علمی نهال و بذرهای منابع طبیعی

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران اعلام کرد: تولید و پرورش نهال و بذر با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی برای اجرای موفق طرح کاشت یک میلیارد درخت ضروری است.

به گزارش  خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا، «وحید اعتماد» افزود: برای اجرای موفق کاشت یک میلیارد درخت ظرف چهار سال باید در قالب یک طرح دقیق، تولید و پرورش نهال و بذر و کاشت آن در عرصه‌های طبیعی و جنگلی بر اساس اصول علمی و متناسب با شرایط اقلیمی و بیولوژیکی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران اظهارداشت: نهال‌ها باید در نهالستان‌های کشور با استفاده از دانش، تیمار شوند تا بتوانند در عرصه‌های طبیعی در برابر شرایط سخت خشکسالی مقاومت کنند.

وی در همین حال بر آبیاری، نظارت و مراقبت مستمر بر نهال‌های کاشته شده طی چند سال تاکید ورزید و اظهار داشت: در سال‌های گذشته فقط نهال کاشتیم و سپس رها کردیم.

اعتماد با اشاره به سطح ۲ هزارو ۸۷۰ هکتاری نهالستان‌های کشور تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی و صنایع می‌توان ده‌ها میلیارد اصله نهال طی سال‌های مختلف در کشور تولید کرد.

وی با بیان این که مشکلی به لحاظ فنی و علمی در تولید نهال‌های جنگلی و بیابانی در کشور نداریم، گفت: بذرها باید زیر نظر کارشناسان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شناسایی شوند که بخش عمده‌ای از آنها، شناسایی شده است.

عضو کمیته علمی ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قرار است نهال‌های تولید شده در سه بخش احیا، غنی‌سازی و توسعه جنگل‌ها، زراعت چوب و توسعه فضای سبز در حاشیه شهرها و روستاها کاشته شود.

 

وی ادامه داد: نزدیک به دوسوم نهال‌های تولید شده در این طرح به توسعه فضای سبز و زراعت چوب و یک‌سوم نیز به عرصه‌های جنگلی برای احیا و غنی‌سازی اختصاص می‌یابد که نیمی از آن به صورت بذرکاری خواهد بود.

 

اعتماد گفت: کمیته علمی ستاد طرح کاشت یک میلیارد درخت در اجرای این طرح نظارت و مشارکت دارد.

 

وی افزود: ناظران، عملکرد و پیشرفت کار را ارزیابی خواهند کرد و اگر اشتباهی صورت گیرد آن را گوشزد می‌کنند.

 

اعتماد در همین حال اذعان داشت: افرادی که نسبت به تولید نهال و کاشت یک میلیارد درخت بدبین هستند به دلیل تجربیات سال‌های گذشته در اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و همچنین بی‌اطلاعی از جزییات این طرح است.

وی گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، مشارکت مردمی را می‌طلبد و موفقیت این طرح سرمایه‌های اجتماعی در کشور را بهبود خواهد بخشید.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اضافه کرد: ما باید به مردم اطمینان دهیم که جنگل‌کاری و درخت‌کاری به نفع آنها است..

دیدگاهتان را بنویسید