آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها: پدیده بیابانزایی کشور را در معرض تخریب سرزمینی قرار داده است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها: پدیده بیابانزایی کشور را در معرض تخریب سرزمینی قرار داده است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: کشور با این میزان سرعت پدیده بیابانزایی، اکنون در معرض خطر تخریب سرزمینی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا؛ وحید جعفریان با بیان اینکه کشور به لحاظ اقلیم و زمین‌شناسی و منابع آبی آسیب پذیر و در معرض تخریب سرزمینی است و انجام اقدامات بیابانزدایی در دفع خطر تخریب سرزمینی ارزشمند است، یادآور شد: ۸۷ درصد از وسعت کشور تحت تاثیر بیابانزایی است و اگر با نگاه بلندمدت به این موضوع توجه نشود، در معرض تخریب سرزمینی قرار داریم.

وی ابراز کرد: سالانه با تلاش منابع طبیعی کشور در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور با اقدامات مختلف مانند بذرپاشی، نهال‌کاری و مدیریت و کنترل هرزآب، عملیات بیابانزدایی اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به میزان سرعت بیابانزایی در عرضه‌های کشور باید در عملیات بیابانزدایی تسریع شود و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نیز در این زمینه کمک‌کننده است.

جعفریان تصریح کرد: طرح «کاشت یک میلیارد اصله نهال» اقدامی ارزشمند در تقویت پوشش گیاهی و مقابله با بیابانزایی محسوب می‌شود که تحقق هر چه بیشتر آن راهکاری برای کمک به منابع طبیعی کشور برای مقابله با پدیده بیابازایی است.

 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها بیان کرد: افزایش طوفان ماسه‌ای، کاهش پوشش گیاهی و افزایش گرد و غبار آسیب جدی به منابع زیستی انسان دارد که از جمله خطرات و پیامدهای بیابانزایی است.

 

وی خاطرنشان کرد: بیابانزدایی با روش‌های متعدد و ابتکارات ملی در کشور در دست انجام است و از جمله طرح‌های ابتکاری در سطح ملی که جهانی شد طرح مالچ ریگی زنده یاد پروفسور کردوانی است.

وی افزود: عملیات بیابانزدایی در سه سطح اقدامات پیشگیرانه، بازدارنده و سازگارکننده پیگیری می‌شود و از جمله اقدامات می‌توان به ایجاد تله رسوبی، مالچ‌پاشی و تقویت پوشش گیاهی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سمنان از استان‌های برتر کشور در اجرای طرح‌های پژوهشی و ارایه ایده و ابتکار از سوی افراد نخبه ای همچون زنده‌یاد پروفسور کردوانی در مدیریت سرزمینی، نهال‌کاری و اقدامات بیابانزدایی است.

از وسعت ۹.۷ میلیون هکتاری استان سمنان بالغ بر یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار شامل ۱۹ منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد. حدود ۵۵ درصد از وسعت استان سمنان مناطق بیابانی و نیمه بیابانی است..

دیدگاهتان را بنویسید