آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

مدیرکل فائو: زنبورها دارای نقش بنیادی در زندگی ما هستند

مدیرکل فائو

مدیرکل فائو:

زنبورها دارای نقش بنیادی در زندگی ما هستند

600 میلیارد دلار ارزش خدمات گرده افشانی زنبورها در سبد غذایی مردم جهان

مدیرکل فائو

مدیر کل فائو خواستار همکاری بیشتر جوامع برای حفاظت از تنوع زیستی و تقویت سیستم‌های کشاورزی و غذایی از طریق زنبورها و سایر گرده افشانها شد.

این نشست مجازی که از رم پایتخت ایتالیا مقر سازمان فائو رهبری می‌شد در روز 20 می‌2021 به مناسبت روز جهانی زنبورهای گرده افشان برگزار شد.
مدیرکل فائو گفت: امروز به مناسبت روز جهانی زنبورها این نشست برگزار می‌شود و باید نقش بنیادی که زنبورها و سایر گرده افشانها در اطمینان از خدمات گرده‌افشانی و سیستم‌های اکوسیستم، امنیت غذایی و معاش افراد بازی می‌کنند را برجسته کنیم.
با این شعار که زنبورها مشغولند پس بهترین‌ها را برایشان فراهم سازید. مدیرکل فائو گفت: دستور کار برنامه جهانی غذا آن است که تا سال 2030 گرسنگی و فقر را از جوامع انسانی از بین ببرد بنابراین برای نیل به این هدف نیازمند سیستم‌های غذای کارآمدتر، فراگیرتر انعطاف‌پذیر و پایدار هستیم. زنبورها در این میان نقش خود را ایفا می‌کنند. آنها برای امنیت غذایی، تغذیه مناسب و محیط زیست ما حیاتی هستند.
مدیرکل فائو افزود: تخمین زده می‌شودارزش خدمات گرده افشانی، گرده افشانها در تولید غذای جهان سالانه بالغ بر 600 میلیلارد دلار است.
وی افزود: فائو در حال برگزاری جشن‌های جهانی سال بین المللی میوه و سبزیجات در سال 2021 می‌باشد (امسال سال میوه و سبزیجات نامگذاری شده است) متاسفانه در بسیاری از مناطق جهان زنبورها و سایر گرده افشانهای وحشی مانندپرندگان، خفاش ها، پروانه‌ها و سوسک‌ها به شدت در تعداد و تنوع در حال کاهش هستند. بیشتر این خسارت‌ها توسط انسان به گرده ا فشانها می‌رسد.
اگر گرده افشانها نابود شوند دیگر به طور عمده تولید قهوه، سیب، بادام، گوجه فرنگی و کاکائو تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد، گرده افشانی نه تنها برای تامین امنیت غذایی بسیار مهم است بلکه می‌تواند به تنوع زندگی و معیشت کشاورزان خرده مالک نیز کمک کند که تحت همه‌گیری کرونا آسیب دیده است.
افزایش تغییر کاربردی اراضی، تخریب زیستگاه‌ها، گسترش کشاورزی تک محصولی و توسعه نامتوازن آثار مخربی بر کره زمین دارد که گرده افشانها را نیز متاثر می‌سازد.
مدیرکل فائو از همه کشورها خواست با همکاری یکدیگر شرایط زیست بهتری برای گرده افشانها فراهم کنند. در این نشست تفاهمنامه‌ای بین مدیر کل FAO و جف‌پتیس (Jeff pettis) رئیس اتحادیه بین المللی انجمن‌های زنبورداری جهان (Apimondia) امضا شد.
این تفاهم بر همکاری این دو بخش در زمینه پرورش پایدار زنبور عسل استوار است. در این برنامه کاری مورد توافق، تاکید ویژه‌ای بر استفاده از منابع توسعه‌ای زنبورداری برای افزایش توان معیشت روستائیان برابر با برنامه توسعه‌ای جهانی شده است. ارتقاء و محافظت از زنبورها و گرده‌افشانها، هم افزایی و کمک به کشورها برای دست‌یابی به امنیت غذایی توسعه زنبورداری در جوامع محلی و افزایش درآمد و توان معیشتی از جمله این موارد توافقی است.
وی در پایان تاکید کرد: همه ما می‌توانیم در حفاظت از زنبورهای عسل و سایر گرده‌ افشانها برای حفاظت از تنوع زیستی و تقویت سیستم‌های غذایی نقش داشته باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید