آخرین خبرها, اخبار

وزیر جهاد کشاورزی: سهم هر ایرانی سالانه کاشت ۳ درخت است

وزیر جهاد کشاورزی: سهم هر ایرانی سالانه کاشت ۳ درخت است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت برپایه آب سبز، باران، گیاهان بومی و درختان سازگار با محیط اجرا می شود و سهم هر ایرانی در این طرح، سالانه کاشت سه اصله درخت پیش بینی شده‌است.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا؛ سید جواد ساداتی نژاد افزود: امسال در هفته منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با کمک مردم ایران طرح کاشت یک میلیارد درخت را شروع کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به تولید کربن بالایی که در کشور وجود دارد، ضرورت دارد که بتوانیم منابع ترسیب دهنده کربن را در کشور افزایش دهیم که بهترین و پر اولویت ترین ترسیب دهنده کربن، درخت است.

ساداتی نژاد اظهار داشت: مطالعات طرح کاشت یک میلیارد درخت بر اساس تشکیل یک کمیته علمی در هشت ماه گذشته انجام گرفته و با نخبگان و دانشگاهیان مشورت شده و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، کار علمی مکان یابی آن را انجام داده و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کار اجرای آن را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: بذرکاری، بوته کاری و فعالیت های آبخیزداری مکمل این طرح هستند و با توجه به نیاز کشور به چوب، درختان مثمر و غیر مثمر کاشته می شود و ضمن آنکه کاشت درختان در اراضی شیبدار، باغات دیم و با احیای جنگل های شمال و زاگرس اجرا می شود.

ساداتی نژاد اظهار امیدواری کرد که سال آینده ۲۵۰ میلیون نهال به دست ایرانیان کاشته شود و نشان دهد که در کشور ما ظرفیت این میزان کاشت نهال در سال وجود دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: پس از کاشت ۲۵۰ میلیون نهال، برای سال بعد به سمت کاشت ۴۰۰ میلیون نهال در یک سال پیش می رویم، در این نهضت مردمی که همه اقوام ایرانی و قشرهای مردم مشارکت دارند یک همبستگی در کشور برای سرسبز و آبادان کردن ایران شکل می گیرد.

 

وی ادامه داد: ۷۰ دستگاه مختلف در این طرح مشارکت دارند و رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این اجرای این طرح و توسعه جنگل تاکید داشتند و سال ها است در این روز درخت می کارند، رئیس جمهور و سران سه قوه هم در چنین روزی درخت کاشته اند و مردم هم به صورت تاریخی عاشق درختکاری هستند.

ساداتی نژاد اعلام کرد: این اتفاق بزرگ یک میراث برای آینده باقی می گذارد و ایران را از یک کشور با جنگل ضعیف به یک کشور با جنگل متوسط تبدیل می کند و این مسیر را باید توسعه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صیانت از جنگل ها در برنامه توسعه هفتم کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: این نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت، فقط کاشت درخت نیست، احیای جنگل های تخریب شده در شمال و زاگرس و توسعه فعالیت های مرتعداری و بذرکاری در آن دیده شده است.

مراسم روز ملی درختکاری در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان امروز دوشنبه برگزار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید