آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, عسل درمانی, مقالات, مقالات نشریه

خواص عسل برای مغز

خواص عسل برای مغز

کبد از فروکتوز و گلوکز به نسبت مساوی، گلیکوژن تولید می‌کند و به دلیل این که عسل دارای فروکتوز و گلوکز به نسبت ۱:۱ است، قادر است تا در کبد، مقدار بیشتر گلیکوژن به ازای هر گرم نسبت به مواد غذایی دیگر تولید نماید. کبد بلافاصله عسل را به ذخیره گلیکوژن تبدیل می‌کند. در صورتی که عسل تنها گلوکز داشت، بدون مداخله کبد مستقیماً وارد جریان خون می‌شد و قند خون را افزایش داده، باعث آزاد شدن بیش از حد انسولین می‌گشت که موجب ورود گلوکز بیشتر به درون عضلات و سلول‌های چربی شده و بصورت چربی ذخیره می‌شد.

بر اساس اظهارات دکتر فسندن، مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری عسل بلافاصله قبل از خواب، مطلوب‌ترین روش برای سوخت‌رسانی به مغز در حین خواب و حذف استرس متابولیک است؛ که از جمله خواص عسل برای مغز به حساب می آید. یک قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) عسل حاوی حدود ۵/۷ گرم گلوکز و ۶/۸ گرم فروکتوز است که منجر به تولید حدود ۱۷ گرم گلیکوژن کبد می‌شود. بنابراین دو قاشق غذاخوری عسل، حدود ۳۴ گرم گلیکوژن تولید خواهد نمود. با توجه به اینکه ذخیره گلیکوژن کبد بر اساس جنسیت، وزن بدن، سن، سلامتی و غیره متغیر است، باید مقدار مناسب عسل برای بدن خود را مشخص نماییم.

زمانی که برای خواب وارد رختخواب خود می‌شویم، گلیکوژن کبد ما ممکن است از زمان ناهار، از میزان ۷۵ گرم مورد نیاز برای مغز در زمان ۷ تا ۸ ساعت خواب شب، افت کرده باشد، اما این مسئله را به راحتی می‌توان حل نمود. ذخیره مجدد ۱۷ تا ۳۵ گرم گلیکوژن از طریق مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل می‌تواند گلیکوژن مورد نیاز برای تغذیه مغز در زمان خواب شب را تأمین نماید.
خواص عسل برای مغز

عسل بهترین مواد مغذی موجود در شهد شکوفه گیاهان را (بدون فیبر) برای بدن تأمین می‌کند که بوسیله زنبورهای عسل به ترکیب متراکم فروکتوز و گلوکز با نسبت مساوی تبدیل شده است. عسل با این ترکیب عالی فروکتوز و گلوکز، برخلاف شیره‌های قندی موجود در نوشیدنی‌ها که فروکتوز بالایی دارند و همچنین قند تصفیه شده موجود در شیرینی‌های خامه‌ای و میان‌وعده‌های قندی، به سرعت بصورت غذا و انرژی در درون بدن جذب می‌شود. در حالی که هر سلول درون بدن قادر به سوخت و ساز گلوکز است، کبد اندام اصلی برای سوخت و ساز فروکتوز می‌باشد. همانطور که توسط دکتر ویلیام جی. ولان، یک زیست‌شیمیدان در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی اشاره شده است، زمانی که فروکتوز به کبد می‌رسد، «کبد بطور دیوانه‌وار تمام فعالیت‌های دیگر خود را متوقف کرده و به متابولیزه کردن فروکتوز می‌پردازد». مطالعات اثبات نموده‌اند که مصرف شربت‌های دارای فروکتوز بالا می‌تواند باعث ایجاد چالش‌هایی برای کبد شده و اثرات شدیدی بر میزان قند و انسولین خون بگذارد. این موضوع با گذشت زمان ممکن است به مقاومت بدن در برابر انسولین، چاقی و افزایش سطح کلسترول LDL و تری‌گلیسریدهای خون شود.

اگر هنوز هم درباره این موضوع تردید دارید، آن را امتحان کنید و مشاهده نمایید که عسل چگونه قادر است تا خواب عمیق و آرام شما را تقویت نموده و ایجاد متابولیسم سالم در بدن شما را ارتقا دهد، بطوری که با ادامه فعالیت کبد، مواد سمی ذخیره شده درون سلول‌های چربی شما درهم می‌شکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید