آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مطرح کرد؛ تغییرات اقلیمی تهدیدی برای امنیت غذایی و کشاورزان خرد

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مطرح کرد؛ تغییرات اقلیمی تهدیدی برای امنیت غذایی و کشاورزان خرد

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تغییرات اقلیمی را تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و کشاورزان خرد دانست و گفت: برای کاهش پیامدهای پدیده تغییر اقلیم باید علاوه بر مشارکت و مسوولیت پذیری همه ذی‌نفعان برنامه اقدام تهیه شود.

عطاالله ابراهیمی افزود: امروزه مهم‌ترین چالش جامعه بشری، تغییر اقلیم است و این پدیده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، حاصلخیزی خاک و بر کشاورزان خرد تاثیر دارد علاوه بر آن بر تجارت بین‌المللی، تجارت غذا، نیاز آبی گیاهان و وقوع آفات و بیماری‌های گیاهی نیز بی تاثیر نیست.

 

۱۷ درصد گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه در میانه بحران تغییر اقلیم هستیم و دما به شدت در حال افزایش است اظهار داشت: طبق گزارش‌های جهانی، نزدیک ۱۳.۵ درصد گازهای گلخانه‌ای در بخش کشاورزی و ۱۷ درصد به دلیل جنگل‌زدایی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است در عین حال بخش کشاورزی خود بخشی از راه‌حل است به طوری که با اگر جنگل‌کاری و مدیریت آب و خاک انجام می‌شود گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم در بحث تغییر اقلیم، سلامت حوزه‌های آبخیز است که می‌تواند در کاهش اثرات این پدیده اثرگذار باشد؛ بنابراین برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی با نگاه بر تغییر اقلیم اهمیت دارد.

به گفته ابراهیمی، تحقیقات نشان می‌دهد عملیات آبخیزداری و فعالیت‌های حفاظت خاک و حفظ منابع طبیعی تاثیر زیادی بر افزایش سازگاری و تاب‌آوری در برابر پدیده تغییرات اقلیمی دارند.

 

۴ طرح کلان مبارزه با تغییرات اقلیم

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، چهار برنامه کلان مقابله با تغییرات اقلیم تعریف شده است گفت: دو طرح آن به عنوان آشکارسازی تغییرات، شناسایی عوامل طبیعی و تاثیر آن بر کشاورزی و منابع طبیعی تجدیدپذیر و همچنین طرح مدیریت یکپارچه خشکسالی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مطرح کرد؛ تغییرات اقلیمی تهدیدی برای امنیت غذایی و کشاورزان خرد

۱۶ هزار میلیارد تومان ناشی از خسارت‌های خشکسالی پرداخت شد

ابراهیمی به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومانی خسارت‌های مستقیم ناشی از پدیده خشکسالی ظرف ۱.۵ سال گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: اکنون لازم است به جای پرداخت خسارت‌های مربوط به خشکسالی و تغییر اقلیم و انجام مدیریت بحران، مدیریت ریسک را جایگزین کنیم.

به گزارش  زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا، وی بر توسعه کشاورزی هوشمند به تغییر اقلیم، روش‌های کنترل آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع، توسعه سیستم‌های هشدار زودهنگام سیل و خشکسالی و توسعه کشاورزی حفاظتی برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش اثرات آن در بخش کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: آگاهی‌بخشی، ظرفیت‌سازی، شبکه‌سازی، دسترسی به مدل‌های جدید توسعه یافته جهانی و منطقه‌ای، ارزیابی و پایش ترسیب کربن، آموزش بهره‌برداران برای تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم یک ضرورت است.

دیدگاهتان را بنویسید