آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

با توجه به محدودیت منابع آب؛ نخستین مزرعه هوشمند کشور راه‌اندازی می‌شود

با توجه به محدودیت منابع آب؛ نخستین مزرعه هوشمند کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با اشاره به محدودیت منابع آب از راه اندازی نخستین مزرعه هوشمند کشور توسط بنیاد در سال جاری خبر داد.

«عظیم رجایی» گفت: در سال ۱۴۰۱ عمده محصولات صادراتی هلدینگ، در بخش محصولات گلخانه‌ای بوده که حجمی بالغ بر ۴۹۰۰ تن انواع محصولات سبزی و صیفی را شامل شد و ارزش این صادرات به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال گذشته رسید. وی بزرگترین عامل محدودیت توسعه در کشورهای جهان سوم را «آب» عنوان کرد و افزود: در همین راستا مهمترین نگاه ما در حوزه امنیت غذایی توجه به ارتقا بهره‌وری تولید، سرمایه انسانی، مواد اولیه و آب است.

به گزارش  خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا،  مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با اعلام خبر ورود جدی این هلدینگ به حوزه هوشمندسازی مزارع و مجموعه‌های دامپروری در کشور خاطرنشان‌کرد: در دنیای امروز بهره‌وری بدون تکنولوژی غیر ممکن است و جهان درحال حرکت به سمت هوش مصنوعی و فناوری‌های پیچیده‌ای است که ما نیز چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم؛ به عنوان یک مجموعه که تلاش دارد در حوزه فعالیتی خود پیشران باشد و حداکثر توسعه را در منابع آبی، انسانی، مواد اولیه و تولید داشته باشد، سرمایه گذاری کلانی در این بخش انجام دادیم.

وی ارتقاء تکنولوژی و هوشمندسازی فرایندها و فعالیت‌ها را تنها راه حل مواجهه با محدودیت‌های منابع آب، خاک و خشکسالی احتمالی پیشِ‌رو دانست و گفت: ما در بنیاد مستضعفان در تلاشیم تا بتوانیم طی ۵ سال آینده یک گاوداری هوشمند طراحی کنیم و تحقق آن با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی کار پیچیده و دور از ذهنی نیست. چراکه ارتقاء تکنولوژی در این حوزه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و نیروی انسانی می‌شود و ضایعات آب، مواد اولیه و محصول و همچنین فرسودگی نیروی انسانی را به حداقل رسانده و به افزایش تولید کمک می‌کند.

رجایی با بیان اینکه هوشمندسازی در مزارع یک ضرورت است و حتی در دنیا به این موضوع فکر می‌کنند که کشاورزی بدون آب را با استفاده از تکنولوژی محقق کنند، گفت: برنامه ای در دست داریم که با ایجاد ساختار‌های یکپارچه مدیریت منابع به سمت هوشمند سازی مزارع حرکت کنیم و هم اکنون در حال تدوین طرح‌هایی هستیم که به صورت پایلوت مزارع بنیاد را هوشمند کنیم بطوری که وقتی وارد مزرعه می‌شوید همه برنامه‌ها به صورت تحت الارضی و هوشمند اجرا شود.

وی گفت: امسال اولین طرح را با شرکت کشت و صنعت محیا آغاز کردیم و با تمام کسانی که می‌توانند به ما کمک کنند در حال مذاکره هستیم و حتی به کشورهای دارای این تکنولوژی سفر داریم تا از تجربه و تکنولوژی آنها در این زمینه بهره ببریم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با اشاره به میزان اشتغالزایی این مجموعه در سراسر کشور گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۸۰۰ نفر به طور مستقیم در هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مشغول به کار هستند و بنیاد نه تنها زمینه اشتغال این تعداد نیروی انسانی را فراهم کرده بلکه مانند یک دانشگاه کاربردی، نیروی انسانی کارشناس و متخصص برای کشور تربیت می‌کند و همین عامل باعث شده بسیاری برای ورود به این مجموعه و قرارگرفتن در معرض آموزش‌های کاربردی هلدینگ در حال رقابت با یکدیگر هستند.

هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های خاورمیانه، بیش از ۱۱۸ هزار رأس دام شامل ۹۸ هزار گاو شیری، ۲۸۰۰ رأس گاو پرواری، ۸۶۰۰ رأس بز شیری و نزدیک به ۸ هزار رأس گوسفند را در اختیار دارد و در بخش کشاورزی نیز بیش از ۲۴ هزار هکتار را زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای برده است. این هلدینگ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل حدود ۱۱۰ درصد افزایش فروش داشته است که از این میزان ۱۵ درصد ناشی از افزایش ارزش تولید محصولات بوده است..

دیدگاهتان را بنویسید