مقالات نشریه

برندسازی منطقه‌ای نیازمند استراتژی در صنعت زنبورداری است

برندسازی

ارشاد مرشدی
برندینگ یاهمان برندسازی یکی از مهمترین ابعاد هر کسب و کار کوچک یا بزرگ، خرده فروش یا بنگاه است. در بازار رقابتی امروز استراتژی برند قوی و موثر،مزیت عمده‌ای به شمار می‌رود اما اینکه برندسازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب و کار اثر می‌گذارد؟
پیش از اینکه بخواهیم برند را تعریف کنیم عملیات برندسازی لازم است. تحقیقات بازار ابزاری مهم برای کشف این موضوع است. آمار و اطلاعاتی در خصوص موقعیت کنونی خویش (کشور) باید جمع آوری شود که در عملیات برندسازی از آن استفاده می‌شود.
در عملیات برندسازی باید به دنبال ایجاد ارزش منحصر به فرد برای مشتریان باشیم. چیزی که برند ما را از بقیه برندها متمایز کند. انتخاب نام تجاری یا برند که پیام کسب و کار ما را در دنیا معرفی کنند.
اینکه چه دلیلی دارد در صنعت زنبورداری برند داشته باشیم یک دلیل روشن و آشکار معیار اقتصادی است. دلیل دیگر ایجاد آگاهی از برند است.
برندینگ جهانی با داشتن یک نام تجاری بزرگ برای یک محصول یا کالاها برای خیلی از کسب و کارها می‌تواند مانند ناجی عمل کند. زیرا تحریم‌های اقتصادی، سختگیری‌های ارتباطی و اجرایی در عمل، رقبای نوظهور و… از جمله عواملی است که بر برندهای بین المللی اثرگذار نیست یا حداقل کمتر اثرگذار است. در کنار این عوامل داشتن یک بازار خوب بین المللی در حالی که شاید بازار داخلی کشش بالایی برای محصول یا محصولات را نداشته باشد و یا کسب وکار در داخل کشور اصلا بازار قابل توجهی نداشته باشد.از جمله عواملی دیگری است که سرمایه گذاری برای خلق یک برند بین المللی راتجربه می‌کند و آن را به یک راه حل کارآمد تبدیل می‌کند.
بکارگیری راهکارهای برندسازی در بخش صنعت زنبورداری و صنایع وابسته باعث شناسایی بهتر و ایجاد تصویری مثبت از صنعت زنبور عسل ایران در داخل و خارج شده و با ایجاد برند جهانی و افزایش اطمینان در مشتریان و سرمایه گذاران میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی را افزایش می‌دهد. تلاش جهت حصول به برند جهانی صنعت زنبور عسل و موفقیت در کسب این امتیاز می‌تواند محرک و زمینه ساز رشد وتوسعه اقتصادی کشور در کلیه ابعاد گردد که این امر نیز به نوعی منجر به امنیت اقتصادی در بلندمدت خواهد شد.
براساس یافته‌های حاصل از ادبیات پژوهشی و مقالات موجود عواملی نظیر مدیریت استراتژیک برند، حمایت‌های قانونی، کانال توزیع مناسب، نوآوری و نیروی انسانی متخصص، نقش مهمی در ایجاد و تقویت برند در صنعت زنبورداری و صنایع وابسته و حضور فعالانه این صنعت در بازارهای جهانی ایفا می‌کند.
همانگونه که دکتر امیری از پژوهشگران ایرانی ساکن آمریکا در سخنرانی خود از طریق اسکایب در کارگاه آموزشی دومین کنگره بین المللی زنبور عسل ایران در تاریخ یک بهمن ماه سال جاری تاکید کرد: برخی کشورهای دنیا مثل برزیل در بره موم، نیوزلند در عسل مانوکا، استرالیا در زنبور پاکتی، کشور آلمان و ایتالیا در تولید ملکه و… صاحب برندجهانی هستند و از این منظر سرمایه گذاری داخلی و خارجی را برای افزایش سطح گسترده برند خود فزونی داده‌اند این کشورها تحت نام این برندها اکنون بازارهای خوب محلی، منطقه‌ای و جهانی دارند که آینده صنعت زنبور عسل آن کشورها را برای رشد و توسعه تضمین می‌کند.
منطقه خاورمیانه سالانه مقدار قابل توجهی، عسل، زنبور، ملکه و محصولات زنبور عسل از کشورهای اروپایی و چین وارد می‌کنند. درحالی که از نظر جغرافیایی دسترسی و حمل و نقل این محصولات با کیفیت مناسب (به شرطی که بر روی کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنیم) می‌تواند در اختیار این کشورها قرار گیرد. یعنی با برند ایران بتوانیم محصولات زنبور عسل را به کشورهای خاورمیانه به خوبی صادر کنیم. همانگونه که دکتر امیری اشاره کرد: اگر فرض کنیم می‌خواهیم ملکه موردنیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه را تامین کنیم می‌توانیم با کارهای اصلاح نژادی درمدت 5 یا 10 سال به این سمت حرکت کنیم. ایران از نظر جغرافیایی و آب و هوا مانندهای بسیاری دارد و می‌تواند ملکه موردنیاز این کشورها را تامین کند. اگر تصمیم گرفتیم که در این تولید (ملکه) برند شویم باید در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های جهانی بر این مسئله کار خبری، اطلاع رسانی ارائه مقالات علمی و پژوهشی انجام دهیم و همواره بر این روشها از شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی اصرار داشته باشیم. بنابراین زمان آن رسیده که کلیه متخصصان و فعالان بخش جهت تصمیم‌گیری در این خصوص تبادل نظر کنند.
این موضوع مهمی برای آینده صنعت زنبور عسل در ایران و جهان است که می‌تواند برای سالهای اینده راهگشا و تحول ساز باشد. هرچقدر در این زمینه دیر تصمیم گرفته شود فرصت‌های طلایی و دست می‌رود.
این مطلب وام گرفته از سخنرانی دکتر امیری است.

دیدگاهتان را بنویسید