آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

بزرگداشت روز جهانی زنبور عسل توسط مجموعه زنبورداران پیشرو

 

بزرگداشتی برای گسترش دانایی درباره زنبور عسل

20 ماه می‌برابر با 30 اردیبهشت ماه هر سال توسط سازمان ملل متحد روز جهانی زنبور‌های گرده افشان نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای برای حمایت و محافظت از زنبورهای گرده افشان است که سرآمد آنها زنبوران عسل هستند.
زنبوران عسل جزء بهترین گرده افشانهای گیاهان بوده که از راههای مختلف همچون تهیه غذا، افزایش رفاه و سلامت حفظ و احیاء محیط زیست و تنوع گونه‌های گیاهی به انسان‌ها کمک می‌کنند. اما به دلیل توسعه نامتوازن، افزایش آلاینده‌های زیست محیطی دیگر در آب،‌ خاک و هوا منتشر می‌کنیم و دهها تخریب زیست محیطی که حیات زنبوران عسل را در مخاطره قرار داده، اکنون زمانی است که دوباره فکر کنیم چگونه می‌توانیم از زنبورها این یاوران انسان در تولید غذا و کاهش فقر، از زیست سالم و قواعد آنها حمایت کنیم.
به گفته کارشناسان سازمان خواربار جهانی (فائو) محصولات غذایی که به گرده افشانی متکی هستند بین 235 تا 577 میلیارد دلار در سال ارزش دارند همچنین حجم تولیدات کشاورزی وابسته به گرده افشانها در 50 سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است و این مقدار در حال افزایش است.
عدم وجود گرده افشانها باعث حذف بسیاری از غذاهای مغذی از رژیم غذایی ما می‌شود،‌مواد غذایی چون سیب زمینی،‌ پیاز، توت فرنگی، گل کلم، فلفل، قهوه، کدوتنبل، هویج، آفتابگردان، ‌سیب، بادام، گوجه فرنگی، کاکائو، کلزا و انواع دانه‌های روغنی و… بنابراین انسان برای حفظ امنیت غذایی، کاهش فقر در جهان و حفظ گونه‌های گیاهی می‌بایست به زنبوران عسل احترام بگذارد و به روش‌های مختلف از این حشرات حفاظت کند.

* روز جهانی زنبور عسل بهانه‌ای برای انتشار دانش زنبورداری
این روز بهانه‌ای است برای افزایش دانش و انتشار آگاهی در مورد لزوم حفظ زنبوران عسل، بکارگیری شیوه‌های نوین حفاظت از زنبوران عسل، کاشت درختان شهدزا و گرده‌زا، انتشار محتوا، مقاله، جزوه، بروشور و هر آنچه که می‌تواند در بستر شبکه‌های اجتماعی به افزایش دانش کشاورزان، باغداران و مردم کمک کند تا از اهمیت این حشرات آگاه شوند.
آموزش و ترویج، کاهش آلاینه‌های زیست محیطی به هر شکل ممکن برای جوامع محلی و منطقه‌ای به ویژه کاهش بهره‌گیری از سموم دفع آفات نباتی و کشاورزی، توجه به روشهای کشاورزی پایدار و… از جمله موارد مهم برای حفاظت بیشتر از زنبوران عسل است.

* جشن روز جهانی زنبور عسل
مجله زنبورداران پیشرو همچون سالهای قبل این روز را در محل دفتر مجله باشکوه جشن گرفت.
– گرامی‌داشت این روز با حضور مهندس محمد بابارضا رئیس باشگاه غذا و خوراک شناسی سازمان یونسکو ایران، مهندس مزدک به‌روش مدیر دپارتمان عسل باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو، مهندس پیرایرانی پژوهشگر و کارشناس برجسته زنبور عسل، مهدی نبی زنبوردار باتجربه و پیشکسوت استان تهران، مهندس جاهد مدیرعامل شرکت گول چیچک سازنده تجهیزات زنبورداری، مهندس محمد میرکریمی زنبوردار صاحب نام استان تهران، مهندس ملک زاده مدیرعامل شرکت معظم پروبی اولین تولیدکننده خوراک زنبور عسل، مهندس جمشیدی کارشناس زنبورداری و از مسئولان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، جمعی از شهروندان، مقامات نظامی و انتظامی استان تهران، مدیران بنیاد تعاون و سازمان زندان‌های استان تهران و… برگزار شد.

بزرگداشت روز جهانی زنبور عسل توسط مجموعه زنبورداران پیشرو
بزرگداشتی برای گسترش دانایی درباره زنبور عسل


خوشبختانه امسال نیز همچون سالهای گذشته با حضور مسئولان، کارشناسان و زنبورداران برنامه‌های متنوعی برای پاسداشت این روز صورت گرفت که برخی از این موارد به شرح ذیل است:
– توزیع مجله عسل درمانی با هدف فرهنگ سازی و آشنایی مردم با محصولات زنبور عسل، شناخت اهمیت بکارگیری این محصولات وفرآورده‌ها در افزایش سلامت و ایمنی بدن، جلوگیری از بیماریهای مختلف و رویکرد به بهره‌گیری از این محصولات سودمند.
– دعوت از زنبورداران، کارشناسان و صاحبان صنایع برای حضور در این جشن و قدردانی از خدمات این عزیزان برای افزایش بهره‌وری و توان افزایی درون صنعت زنبور عسل.
– قدردانی از مهندس عباداله پیرایرانی برای چاپ کتاب جدید
– توزیع هدایا، محصولات و فرآورده‌های زنبور عسل برای تشویق شهروندان به شناخت هرچه بیشتر و اهمیت زیست سالم زنبور عسل.
– چاپ بنر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زنبور عسل در جهت افزایش دانش مردم و اطلاع از این روز جهانی برای بالا بردن اطلاعات و آگاهی در مورد اهمیت این حشره در تولید غذا و جایگاه آن در بخش کشاورزی همچنین چاپ بنر اطلاع‌رسانی در مورد توجه به کاهش سمپاشی اراضی باغی و زراعی برای جلوگیری از مرگ و میر زنبوران عسل.
– نصب تابلو اطلاعات دانشی در مورد اهمیت زنبوران عسل از منظر کارشناسان فائو و جایگاه عملیات گرده افشانی و تبیین این عملیات در اذهان شهروندان در تولید غذا و امنیت غذایی.
– برگزاری برنامه زنده گفتگوی ویژه عسل درمانی بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام برای شهروندان با مشارکت فرهنگسراهای تهران، همچنین برگزاری برنامه معرفی اهمیت و جایگاه زنبور عسل برای صفحه اینستاگرام سازمان ملی یونسکو – ایران، برگزاری کلاس شناخت و اهمیت محصولات زنبور عسل در افزایش سلامت انسان برای مددجویان سازمان زندانها.
– برقراری میز نقاشی- کودکان و نوجوانان با حضور در این رخداد و ترسیم نقاشی با اهمیت زنبور عسل در طبیعت آشنا می‌شوند و به عنوان دوستداران زنبور عسل شناخته می‌شوند.
– برگزاری زنبورستان نمادین استقرار کلنی‌های زنبور عسل، روشن کردن دودی و آشنایی مردم با فرآیند زنبورداری در طبیعت، برداشت عسل.
– ارسال پیامک عسل درمانی برای شهروندان و ترویج مصرف استفاده از محصولات زنبور عسل

دیدگاهتان را بنویسید