آخرین خبرها

رفع کم خونی با توصیه‌های طب سنتی

گوشت قرمز نباید با لبنیات مصرف شود زیرا جذب آهن را مختل می‌کند

دکتر خاطره اکبری متخصص طب سنتی

عارضه کم خونی زمانی بروز می‌کند که خون فاقد هموگلوبین کافی است، هموگلوبین به گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن کمک می‌کند. کم خونی بر دو نوع است کم خونی حاصل از عوامل ژنتیکی که از مادر به فرزند می‌رسد مانند بیماری مینور یا تالاسمی که نوع شدت یافته آن است و کم خونی با فرمهای اختلالات سوء جذب آهن متاسفانه امروزه اغلب نوجوانان و جوانان از مصرف گوشت قرمز امتناع می‌کنند. گوشت قرمز منبع خوبی برای تامین آهن است علاوه بر گوشت قرمز،آهن در گوشت پرندگان،جگر،ماهی،تخم مرغ، جعفری، اسفناج، عدس و لوبیا و…. وجود دارد. دکتر خاطره اکبری تأکید کرد: گوشت قرمز نباید با لبنیات مصرف شود چون جذب آهن را مختل می‌کند.کلسیم و آهن در جذب با هم رقابت دارند. کلسیم کانال‌های جذب آهن را مسدود کرده و مانع جذب آهن می‌شود. بنابراین نباید با هم مصرف شوند. موضوع بعدی نوشیدن چای است که ایرانیان به آن علاقه زیادی دارند که باید حداقل 2 ساعت بعد از غذا نوشیده شود که مراحل اولیه جذب آهن در روده آغاز شده باشد.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: اختلال در جذب ویتامینB12 بحث مهمی است که اغلب با مصرف مکمل و قرص‌های آهن باز هم در برخی افراد کم خونی مشاهده می‌شود. که ناشی از کمبود این ریز مغذی در بدن است. ویتامین B12 برای آهن مانند یک کو آنزیم به جذب آهن کمک می‌کند که از معده ترشح می‌شود. فاکتور داخلی معده، B12 موجب جذب خوب آهن در بدن می‌شود.
بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی هستند یعنی از مشکلات سوءجذب ثانویه رنج می‌برند باید نخست معده آنان اصلاح شود.و سپس درمان با مکمل‌های آهن تجویز شوند.
کم خونی حتی ممکن است یکی از عوامل استرس زا باشد که دلیل ان نبود ویتامین B12در بدن است که این افراد باید B12 را به صورت مکمل در یافت کنند. یکی دیگر از فاکتور‌های مهم عدم جذب آهن کمبود اسید فولیک است که در نوع کم خونی مادر زادی دیده می‌شود که این افراداختلال در میزان هموگلوبین دارند ولی از کمبود آهن نیست کمبود اسید فولیک با مکمل اسید سنتز شده و به هموگلوبین تبدیل می‌شود.
عسل و فرآورده‌های زنبور عسل اعم از ژل رویال و گرده گل برای تامین اسید فولیک مورد نیازبدن ویتامین‌های گروهB میزان قابل توجه آهن دارند مناسب است و برای رفع کم خونی موثر است.بهتر است برای رفع کم خونی عسل با معده خالی و به صورت ناشتا مصرف شود چون مصرف آن به صورت ناشتا معده‌های رطوبی را اصلاح می‌کند و محیط را رطوبی معده را اصلاح می‌کند و حتی افرادی که زخم‌های معده دارند هم بهتر است به این شیوه عسل را مصرف کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید