آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

نیش سموم کشاورزی بر صنعت زنبورداری مهاباد

نیش سموم کشاورزی بر صنعت زنبورداری مهاباد

استفاده از برخی سموم در مزارع کشاورزی برای دومین سالی پیاپی زنبورداران مهاباد را متضرر کرده و زیان مالی زیادی بر دوش زنبورداران گذاشته است.

به گزارش خبرنگار زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا، امسال نیز به مانند سال گذشته همزمان با سمپاشی مزارع بویژه در مزارع یونچه گزارش و عکس‌هایی با مضمون تکرار مرگ و میر ناخوشایند زنبورهای عسل در فضای مجازی دست بدست شد تا دوباره بی تدبیری و ناهمگی در این بخش آشکار شود.

فروردین سال گذشته بود که بیش از ۱۰ هزار کلنی در مهاباد طبق ادعای تعاونی زنبورداران بدلیل استفاده از سموم نامرغوب کشاورزان از بین رفت و به رغم پیگیری و اطلاع زنبورداران به جهاد کشاورزی امسال هم عملیات سمپاشی کام زنبورداران را تلخ کرد.

سازمان جهاد کشاورزی هم هنوز علت تلف شدن زنبورداران بدلیل استفاده از سموم کشاورزان را به صورت کامل تایید نکرده از طرفی جواب قانع کننده برای علت عمده این اتفاق نیز اطلاع رسانی نشده است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: استفاده از سموم نامرغوب و کشنده برای برخی از حشرات به بخش عمده زنبورستان‌های این شهرستان خسارت وارد کرده است.

مسعود عبداللهی افزود: سم پاشی مزارع کشاورزی بویژه یونجه در این فصل از سال موجب تلف شدن زنبورهای عسل بیش از هزار و ۴۴۷ کلنی شده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت وارده تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است، ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۷۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی‌ها از بین رفت و یک هزار زنبور عسل هم تلف شد.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد اضافه کرد: بخش عمده زنبورداران شهرستان در این فصل بدلیل شرایط آب و هوایی در مناطق جنوب حضور دارند و اگر در حوزه شهرستان بودند خسارت به زنبورداران پیش از این برآورد می‌شد.

عبداللهی با بیان اینکه استفاده از این سم علاوه بر زنبورهای عسل برخی از حیوانات خانگی از جمله مرغ و بوقلمون و حتی دامداران را نیز تحت تاثیر قرار داده است، اضافه کرد: از نهادهای مرتبط و مسوولان انتظار داریم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و برای جبران بخشی از خسارت زنبورداران اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: برای جبران این خسارت، سال گذشته قرار بود وام‌های کم بهره به خسارت دیدگان اعطا شود ولی با وجود معرفی به بانک و تشکیل پرونده هنوز ریالی تسهیلات پرداخت نشده است.

* هیچ کمکی برای جبران خسارت زنبورداران صورت نپذیرفت

یکی از زنبورداران خسارت دیده بر اثر استفاده از سموم کشاورزی مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علی رغم پیگیری‌های متعدد و گزارش و ثبت زیان وارد شده به صنعت زنبورداری هنوز هیچ کمکی مالی به ما نشده است.

اسماعیل کریمی که پارسال بیش از ۲ هزار زنبور خود را از دست داده بود، گفت: نصف سرمایه و شغل خود را که نتیجه پرورش زنبور و تولید عسل بدست آوردم از دست رفت و هیچ نهادی پاسخگوی مشکل ما نیست.

وی اضافه کرد: سمی که در اختیار کشاورزان قرار گرفته حتی برای دامداران و گاوداری‌ها هم خطرناک است و از چند روستایی شنیده تعدادی از دام‌های شان مریض شده و برخی تلف شدند.

رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد گفت: سموم استفاده شده در مزارع یونجه مورد تایید سازمان بوده و کشاورزان به صورت قانونی از این سم برای مزارع خود استفاده کرده‌اند.

سعید رسولیان با اشاره به اینکه استفاده از این سم در باغات و مزارع دیگر نیز کاربرد دارد، تاکید کرد: تلفات زنبورداران امسال نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده و در صورت هماهنگی بین زنبورداران و کشاورزان در زمان سمپاسی می‌تواند به حداقل برسد. وی ادامه داد: امسال و قبل از استفاده از سموم برای مزارع اطلاعیه ویژه زنبورداران برای مراقبت و جمع آوری کلنی‌های نزدیک مزارع صادر شده و همین امر در کاهش تلفات زنبورها تاثیر داشته است.

سعیدیان با بیان اینکه سال گذشته برای حدود ۳۰ نفر پرونده خسارت تشکیل شده است، افزود: در راستای جبران بخشی از ضرر مالی زنبورداران وام‌های کم بهره بانکی در نظر گرفته شده که امسال به آنها پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دلایل زیادی برای تلف شدن زنبورهای عسل از جمله تنش آب و هوایی گرد و خاک و سایر مسمومیت‌ها مطرح است، یادآور شد: تا زمان مشخص شدن نتایج، تاکید ما به زنبورداران استان این است که در مناطقی که سمپاشی انجام می‌گیرد، حضور نداشته باشند.

* تلفات سنگین زنبورستان‌های مهاباد زیر ذره‌بین وزارت جهاد کشاورزی

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پارسال با دستور وزیر جهاد کشاورزی یک اکیپ تخصصی از این وزارتخانه مامور رسیدگی و بررسی علل تلفات سنگین زنبورستان‌های این شهرستان و جبران خسارت‌ها شدند که تاکنون نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است.

جلال محمودزاده افزود: برآورد دقیق از میزان خسارت وارده به زنبورداران، ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای جبران بخشی از زیان مالی و همچنین جلوگیری از تکرار این اتفاقات مواردی است که در این نظارت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زنبورداری به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم کشاورزی و تولید داخلی مطرح است و براین اساس از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد مسوول انتظار می‌رود ضمن پیگیری موضوع، بر بازار و فروش محصولات کشاورزی نظارت بیشتری داشته باشد.

شواهد نشان می‌دهد تلفات زنبور عسل بدلیل استفاده از برخی از سموم اتفاق افتاده است البته سمپاشی برای باروری و مقابله با آفت امری طبیعی بوده ولی در این بین نیاز است هماهنگی و ارتباط بیشتری بین کشاورزان و زنبورداران بوجود آید و زنبورداران از زمان سمپاشی مطلع بوده تا در آن زمان کلنی‌های خود را به شعاع چند کیلومتری زمین‌های کشاورزی انتقال دهند.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی است که بیشترین تعداد آن در جنوب استان قرار دارد، این تعداد موجب اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری شده است.

میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.

بر اساس آخرین آمارگیری انجام یافته آذربایجان‌غربی با تولید ۲۷ درصد عسل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که بطور مستقیم فعالیت دارند ۶ هزار و ۱۱۷ نفر۰بوده و تعداد چهار هزار و ۱۲۵ نفر هم به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

 با توجه به درصد اشتغال خوبی که این صنعت در استان دارد رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان این صنعت و جبران خسارت آنها می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید و کاهش بیکاری داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید