اعلانات مهم

هدف برنامه روز جهانی غذا پایان گرسنگی تا سال 2030

گرسنگی روز جهانی غذا

در راستای اهداف برنامه روز جهانی غذا:

هر زنبوردار حداقل یک کیلو عسل هدیه کند

صادق سهوانی/ سردبیر و خبرنگار تخصصی

16 اکتبر برابر با 25 مهرماه سالروز جهانی غذا است. این سالروز همزمان با تاسیس سازمان فائو (سازمان کشاورزی و خواربار جهانی FAO) نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. هدف اصلی این نامگذاری کاهش فقر و گرسنگی در جهان است. برابر آمار سازمان فائو حدود 820 میلیون نفر را در جهان به شکل‌های مختلف از گرسنگی رنج می‌برند. از این تعداد 515 نفر در قاره آسیا هستند و در ایران حدود 5 درصد جمعیت از گرسنگی آزار می‌بینند. اگرچه طبق گزارش سازمان فائو این تعداد در دهه گذشته رو به کاهش است ولی شرایط حاکم بر کشور (تحریم‌های ظالمانه) شیوع بیماری کوید 19، حوادث غیر مترقبه و خشکسالی‌های پی در پی و عوامل قهری قطعا بر این روند تاثیر منفی داشته است.
برنامه حذف گرسنگی تا سال 2030 در جهان با رویکردهایی چون افزایش تولید محصولات کشاورزی، برقراری ارتباط‌های دوسویه و چند سویه برای افزایش تولید محصول کشاورزی، تشویش روستائیان به بهبود معیشت و… دنبال می‌شود. در کشورمان کاهش و حذف اسراف (Stop the waste) یکی از رویکردهای جدی این برنامه می‌تواند باشد.
اهمیت تغذیه سالم بر کسی پوشیده نیست، غذا یکی از نیازهای اصلی بشر است که دسترسی عادلانه به آن باید برای تمامی آحاد جامعه امکان‌پذیر باشد.
هدف سازمان فائو بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوء تغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف از دیگر اهداف این سازمان است. فعالیت جوامع محلی برای کاهش فقر با اطلاع‌رسانی، تلاش کارشناسان، پژوهشگران و مدیران تشکل‌های مردم‌نهاد در همراهی با برنامه روزجهانی غذا می‌تواند به تحقق این برنامه کمک کند. اگر می‌خواهیم این برنامه طی 10 سال باقی مانده با موفقیت روبرو شود باید در راستای تحقق این آرمان ایده‌آل، به عنوان یک انسان تلاش کنیم. پیشنهاد می‌شود هر زنبوردار حداقل یک ظرف یک کیلویی عسل را به یک فرد نیازمند هدیه دهد. زنبورداران جزء اقشاری هستند که فعالیتشان سبز است و با تخریب محیط زیست همراه نیست و از محل گرده‌ افشانی به کمک افزایش تولید محصولات کشاورزی گام برمی‌دارند. افزایش تولید محصولات کشاورزی یکی از اهداف جدی برنامه کاهش گرسنگان درجهان است. زنبورداران با این فعالیت انسان‌دوستانه می‌توانند در مسیر کاهش فقر و گرسنگی در کشور گام بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید