آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

ویروس تغییر شکل بال فقط تماشاگران بی گناه؟

کنه واروا

محققان دانشگاه سیدنی دریافته اند که برخلاف آنچه مدت ها تصور می شد. رابطه بین کنه واروآ و ویروس تغییر شکل یافته بال (DWV) به احتمال زیاد وجود ندارد
دانشمندان این فرض طولانی مدت را به چالش می کشند که کنه انگلی Varroa ویروس تغییر شکل یافته بال را به زنبورهای عسل منتقل می کند و ویروس را در این فرآیند تغییر می دهد تا آن را بدخیم تر و در نتیجه کشنده تر کند. اما محققان در نتایج تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که این فرض اشتباه است.
پروفسور مادلین بیکمن از دانشگاه سیدنی گفت: دیدگاه غالب این است که کنه گونه های بسیار خطرناک ویروس را انتخاب می کند. به همین دلیل، ویروس به عنوان یک ویروس بسیار خطرناک شناخته شده و زنبورداران استرالیایی متقاعد شده اند که این ویروس نباید وارد کشور شود. در واقع، قوانینی برای جلوگیری از واردات محصولات زنبور عسل که می تواند حاوی ویروس باشد، طراحی شده است. با این حال، نتایج ما نشان می‌دهد که ویروس بیشتر یک تماشاگر بی‌گناه است.
استرالیا تنها کشور روی زمین است که تاکنون عاری از کنه واروآ باقی مانده. این امر عسل و موم استرالیایی را بسیار ارزشمند می کند زیرا عاری از بقایای شیمیایی است که برای از بین بردن انگل استفاده می شود.
به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل سایت bienen-nachrichten.de
مادلین بیکمن می گوید: «استرالیا آخرین کشور روی زمین است که عسل کاملاً خالص تولید می کند. “اما کنه به احتمال زیاد با کانتینرهای حمل و نقل به استرالیا می رسد، بنابراین ما باید نحوه تعامل کنه و ویروس را درک کنیم.”
محققان دوزهای بالایی از ویروس تغییر شکل بال را به زنبورهای عسل در مرحله لاروی تزریق کردند تا بررسی کنند که آیا ویروس به دلیل تغییر در مسیر انتقال – بدون وجود کنه واروآ – هنوز بسیار خطرناک است یا خیر؟!
در غیاب کنه واروآ، ویروس باید از طریق تعامل مستقیم بین زنبور عسل آلوده و غیر آلوده منتقل شود.
این تیم دریافتند که مسیر انتقالی که توسط کنه واروآ استفاده می‌شود، به دنبال ویروس‌هایی است که بسیار خطرناک‌تر از ویروس تغییر شکل‌ بال هستند، مانند ویروس ساکبرود و ویروس سلول ملکه سیاه. این ویروس ها معمولا ویروس بال تغییر شکل یافته را سرکوب می کنند. از بین بردن ویروس‌های ساکبرود و سلول‌های ملکه سیاه تنها ویروس بال تغییر شکل یافته را به جای می‌گذارد که زنبورها را نمی‌کشد.
مادلین بیکمن گفت: «بنابراین درک ما از تأثیر واروآ بر ویروس بال تغییر شکل یافته و سلامت کلنی را تغییر می دهد. این بدان معناست که ما نباید از این ویروس بترسیم. در عوض، ما باید روی از بین بردن کنه و کاهش تعداد آن تمرکز کنیم. این یافته ها همچنین بر چگونگی آماده شدن زنبورداران استرالیایی برای جلوگیری و مبارزه با واروا تاثیر می گذارد.
بسیاری از کشورها به طور فعال جمعیت‌های زنبور عسل را انتخاب می‌کنند که می‌توانند کنه واروآ را بدون درمان تحمل کنند. مادلین بیکمن توضیح می‌دهد که زنبورداران استرالیایی مایلند اسپرم را از چنین جمعیت‌هایی وارد کنند تا زنبورهای عسل خود را برای ورود کنه آماده کنند. شاید اکنون زنبورداران بتوانند مقامات را متقاعد کنند که اسپرم زنبور عسل سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید