مقالات نشریه

گزارشی از افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تخصصی عسل ارومیه

گزارشی از افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تخصصی عسل ارومیه

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان
مهندس مشیر غفاری مجری طرح توسعه زنبورداری

با حضور معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استاندار آذربایجان غربی نمایشگاه تخصصی عسل ارومیه که نخستین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی عسل در ایران می‌باشد و به همت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی و خوشه صنعتی عسل استان برگزار شد.
نمایشگاه تخصصی عسل ارومیه در ۶0 غرفه در سالن شماره یک محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه برگزار شد.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کنسرسیو‌هایی از کشور‌های عراق و ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند، ادامه داد: غرفه دارانی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان، تهران و کرمانشاه در این نمایشگاه حضور دارند.
علی عبدلی سیدابی با بیان اینکه از کارداران کشور‌های آذربایجان و ترکیه جهت حضور در این جشنواره دعوت بعمل آمده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تیم‌هایی از کشور‌های ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان نیز از این نمایشگاه و جشنواره بازدید بعمل می‌آورند.
او گفت: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه عسل شناساندن ظرفیت تولید و بسته‌بندی عسل استان، معرفی خواص دارویی و غذایی عسل و فرآورده‌های زنبور عسل، ایجاد بستری برای مبادلات داخلی و خارجی محصولات عسل و معرفی آخرین دستاورد‌های صنعت زنبورداری در زمینه تولید و فرآوری و بسته‌بندی و توسعه بازار‌های هدف می‌باشد.
وی افزود: این استان با تولید بیش از 21 هزار تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و یکصد هزار کندو مقام اول کشور را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داده است.
هم اکنون 27 درصد عسل کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود که رتبه اول زنبورداری کشور است.
علی مصطفوی نیز به تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد آذربایجان غربی پرداخت وگفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های خاص، توانمند و مستعد ایران اسلامی است و هم مرز بودن با سه کشور و آب و خاک مناسب و حاصلخیز و مناطق بی نظیر و مستعد در حوزه گردشگری و وجود معادن موجب شده سرمایه گذاران مختلفی برای حضور در استان ابراز علاقه کنند.
او ادامه داد: با برگزاری جشنواره‌های ملی و بین المللی می‌توان فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اقتصادی، به عنوان یکی از مراکز مستعد اقتصادی کشور در سطح ملی و بین المللی به دست آورد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن، خاطر نشان کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل تنوع معادن جایگاه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده و امروز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای استحصال مواد معدنی در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی بزرگترین تولید کنند عسل کشور است گفت: متاسفانه در سالهای گذشته معرفی این محصول تولید استان و برند سازی عسل در استان مورد غفلت واقع شده است.
وی ادامه داد، گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های مربوط به تولیدات کشاورزی استان و بویژه عسل بتواند در معرفی استان آذربایجان غربی به عنوان بزرگترین تولید کننده عسل کشور موثر باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاشهای انجام شده خوشه تولید عسل در استان شکل گرفته شده است و در این راستا و معرفی بهتر تولیدات عسل استان ضروری است صدا و سیما و رسانه‌های ملی و استانی ظرفیت‌های تولید عسل استان را بیشتر معرفی کنند.
وی ادامه داد: با سرمایه گذاری و بسته بندی و صادرات عسل استان می‌تواند حدود 4 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای استان ایجاد کرد.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد خوشه‌های تولید در محصولات مهم استان بویژه چیپس میوه، خشکبار، آجیل و انگور گفت: استانداری آذربایجان غربی از ایجاد این خوشه‌ها در راستای رونق تولید و افزایش بهره وری و ارزش افزوده حمایت می‌کند.
او تصریح کرد: همه مسؤولان استانی در تلاش هستند تا زمینه جذب سرمایه گذاران جدید داخلی و خارجی را در حوزه‌های مختلف برای آذربایجان‌غربی فراهم کنند.
مصطفوی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: به لحاظ شرایط اقلیمی و وجود زیرساخت‌های کشاورزی در استان از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به‌حساب می‌آید و ۳۸ درصد اشتغال فعال استان در حوزه کشاورزی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان احصاء و شناسایی شده است، افزود: آذربایجان‌غربی در تولید عسل در سطح کشور جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و برگزاری جشنواره تخصصی می‌تواند ارائه مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران در بخش عسل و تسهیل در روند جذب سرمایه‌گذاری موثر باشد.
دکتر عبدالله زاده مدیر نمایشگاه بین المللی عسل ارومیه ضمن خوشامدگویی با حضار نیز گفت: این نمایشگاه به مساحت 2000 مترمربع با حضور 60 شرکت از 16 استان کشور حضور دارند وی گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که هیات‌های تجاری از کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق و آذربایجان برای بازدید حضور داشته باشند.
دکتر عبدالله زاده افزود: این نمایشگاه حاصل همکاری و همدلی خوشه صنعتی عسل ارومیه است که از سال 1393 کار خود را شروع کرده است و در ادامه راه این خوشه به کنسرسیوم صادراتی با حضور فعالان بخش خصوصی ومدیران شرکتهای تولیدکننده عسل به کار خود ادامه خواهد داد.
وی گفت: 6 کارگاه آموزشی برای زنبورداران و شناسایی معرفی بهتر عسل برای مردم برنامه‌ریزی شده است.
مهندس جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی 6 میلیون و 700 هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود و امسال به دلیل کمبود آب و تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه بخشی از تولید را کاهش دادیم. وی افزود: با تولید 22 هزار تن عسل در استان ارزش آن بیش از 1000 میلیارد تومان است. در میانه آئین دکتر عبدالله زاده گفت: اگر می‌خواهید مسئولان به زنبورداری توجه کنند بهتر است سیاستمداران را زنبوردار کنند. بنابراین ما برای فرهنگ‌سازی و الگوگیری از این اقدام خوب می‌خواهیم آقای مصاحب را زنبوردار کنیم.
بنابراین به صورت نمادین یک کندو به آقای مصاحب تقدیم می‌کنیم در پایان نیز مسئولان از غرفه‌ها بازدید کردند و با تولیدکنندگان گفت‌وگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید