آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

آیا امکان استفاده از لارو حشرات در تغذیه زنبور عسل وجود دارد؟

اشاره:
بهره‌گیری از لارو حشرات در تغذیه حیوانات چند سالی است که در جهان باب شده. البته استفاده از حشرات یک جنبه سنتی و دیرینه در تغذیه طیور و پرندگان در طبیعت دارد. حشرات این منابع پروتئینی ارزشمند اکنون جای خود را در تغذیه دام باز می‌کنند. باتوجه به فشار فزاینده ناشی از تامین منابع غذایی برای حیوانات منابع غذایی حاصل از حشرات ارزان قیمت و به صرفه بوده و هزینه‌های خوراک را کاهش می‌دهد. شایسته است محققان و پژوهشگران صنعت زنبور و متخصصان تغذیه با انجام تحقیقات علمی امکان استفاده از لارو سایر حشرات را در تغذیه زنبور عسل بررسی و امکان سنجی آن را به بهره‌برداران و سایر فعالان اعلام کنند.

حشرات جایگزینی پایدار، جذاب و ایمن برای بر آوردن نیازهای روز افزون جهان برای غذا هستند. محققان معتقدند که حشرات برای تغذیه حیوانات سزاوار توجه و مطالعات فراوان هستند.
حشرات به جهت آنکه با بقایای کشاورزی و ضایعات آلی تغذیه می‌شوند یک مزیت بالفعل عمده در کاهش اثرات زیست محیطی و ضایعات بخش کشاورزی دارند که اثر جایگزینی خود را در خوراک دام و طیور تقویت می‌کنند.
علاوه بر آن حشرات هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند و در توسعه میکروبیوتای (Microbiota) مفید دخالت می‌کنند. همچنین کاهش رقابت فزاینده برای منابع غذایی را کاهش داده و به عنوان تعدیل کننده ایمنی ایفای نقش می‌کنند.
چند سالی است که تحقیق و پژوهش پیرامون حشرات برای جایگزین مواردی چون پروتئین‌ها با منشاء حیوانی و گیاهی قدرت یافته و رفته رفته باتوجه به مقادیر قابل توجه پروتئین، لیپید، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نگاه جدی‌تری به این منابع غذایی حاصل از حشرات می‌شود.
استفاده از حشرات (لارو، شفیره و حشره کامل) در خوراک دام به عنوان یک ماده پروتئینی موضوعی است که تحقیقات کمی در مورد آن انجام شده و در صنعت خوراک چندان شناخته شده نیست با این حال با نگاهی به نتایج پژوهش‌های انجام شده، حشرات به عنوان یک جایگزین جدید پایدار برای تغذیه حیوانات و دوستدار منابع طبیعی معرفی می‌شود.
این تحقیقات اندک و روشنگر توجه جامعه بین المللی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید و فرآوری این منابع جلب کرده است. بنابراین در آینده پتانسیل قابل ملاحظه‌ای از حشرات رخ نمایی خواهد کرد.
با توسعه سیستم‌های پرورش حشرات در مقیاس بزرگ بحران اقتصادی کنونی و افزایش قیمت نهاده‌ها (خوراک) دیدگاه‌های جالبی ظهور خواهد کرد و حشرات با اهداف مختلفی به ویژه در تغذیه حیوانات، کشاورزی، تهیه اسانس‌ها، تولید بیودیزل و کمک به تعادل محیط زیست ارائه می‌دهد.
در حال حاضر اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی، آسیای شرقی، استرالیا و نیجریه مقرراتی را در مورد حشرات وضع کرده‌اند که می‌تواند کاربرد آنها را به عنوان منابع غذایی جدید برای آینده افزایش دهد.
باتوجه به گسترش استفاده از حشرات و وضع قوانین و مقرات استفاده در کشورهای مختلف خوب است که کارشناسان، محققان و پژوهشگران صنعت زنبور عسل کشورمان نسبت به این ماده غذایی جهت بهره‌گیری در خوراک زنبور عسل با انجام تحقیقات لازم موضع‌گیری کنند و خوب و بد آن را به اطلاع واحدهای سازنده خوراک زنبور عسل اعلام کنند.
در واقع با گسترش دانش در این حوزه و جایگزین آن در خوراک، دام، طیور، انواع ماهی و پرندگان زینتی صنعت زنبور عسل نیز همروند با توسعه بهره‌گیری از (لارو) حشرات برای تغذیه زنبور عسل استفاده کند.
البته برای شروع استفاده نیازمند انجام تحقیقات علمی و کاربردی هستیم که از مشکلات ناخواسته پیشگیری شود.

برخی منابع غذایی حاصل از حشرات
میل ورم (Mealworm) در واقع لارو نوعی سوسک به نام سوسک تاریکی Darkling belle است که آن را به نام سوسک آرد یا سوسک زرد هم می‌شناسند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید