آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات

به بهانه نامگذاری روز ملی عسل / صادق سهوانی

صادق سهوانی

 

با تصویب و ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتصد و نود و یکمین جلسه خود 31 مرداد ماه روز ملی عسل نامگذاری شد. این نامگذاری یک گام مشعوف‌کننده و پر بها است. ضمن تبریک این روز ملی به تمامی دست‌اندرکاران تولید عسل در کشور قدردان این اقدام شایسته شورای انقلاب فرهنگی بابت نامگذاری روز عسل هستیم. زنبورداران پیشرو این پیشنهاد را حدود یازده ماه پیش به مسئولان یادآور شده بود و در شماره 36 دوماهنامه زنبورداران پیشرو (مهر و آبان 1401) در سرمقاله تحت عنوان «نامگذاری روزی برای پاسداشت محصول عسل» این موضوع و ضرورت الزامات این نامگذاری را برشمرده بود.صادق سهوانی

در این مطلب به قلم مهندس ارشاد مرشدی صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه زنبورداران پیشرو آمده بود. «عسل یکی از محصولات عمده و شاخص تولیدی زنبور عسل است که طبق آخرین آمارها بیش از 120 هزار تن تولید شده است. صنعت پرورش زنبور عسل اکنون بیش از 80 هزار نفر بهره‌بردار و تعدادی هم مشغول در حرفه جانبی اشتغال ایجاد کرده است. جایگاه و اهمیت عسل به عنوان یک محصول فراسودمند و شفابخش که در قرآن به آن تاکید شده (آیه 68 و 69 سوره نحل) لزوم حفظ کیفیت و ارتقاء کارایی عسل در سطح جامعه از موضوعات مهمی است که می‌بایست حداقل یک روز را در تقویم کشور به آن اختصاص داد.»

باید گفت جای این روز در تقویم ایران تاکنون خالی بود. اگرچه قدری دیر اعلام شده، ولی بازهم خوب و شایسته است.

31 مرداد روز عسل از این پس روز آئینی زنبورداران خواهد بود. 31 مرداد روز بوسه بر دست زنبورداران تلاشگر و کم توقع است. روز پاکی، روز اسپند، روز سپنتا، روز ورجاوند واَشو، روز دسترنج، روز پایکوبی، روز شفا، روز اجرت، روز مُزد، روز پاداش خواهد بود.

مرداد ماه در اغلب نقاط کشور، موسوم برداشت عسل است اگر چه این موعد قدری پس و پیش زمانی دارد و به دلیل جغرافیا، اقلیم‌های متفاوت، آب و هوای متنوع و پوشش گیاهی این مقطع برای زنبوردارن گرامی قدری متفاوت است ولی می‌توان این تاریخ یعنی 31 مردادماه را زمان برداشت دست رنج و زمان جشن‌های برداشت عسل نامید.

به این بهانه می‌توان از هم اکنون برنامه‌ریزی کرد و جشن‌های برداشت عسل را در سطوح مختلف روستاها، شهرها، استانها و ملی سازماندهی و برگزار کرد.

31 مرداد از این پس تاریخ دوست داشتنی زنبورداران برای تکریم زحمات پس از یک فصل کاری آنان دانست. روز فهم و شعور و شعر و شناساندن کار ارزشمند تولید عسل در جامعه خواهد بود. روز ناز و نعمت و برکت و احسان و بخشش، نیکی و دارایی زنبورداران خواهد بود.

روز ملی عسل می‌تواند به نماد ارزشمندی از این حرفه، کار وتلاش در راستای معرفی این محصول ارزنده به جامعه شود. به بهانه این روز می‌توان جشنواره‌های بزرگی را ایده‌پردازی، طرح‌ریزی و اجرا کرد.

به بهانه این روز می‌توان جوانان را علاقمند به این حرفه کرد و از نیرو، دانش و علم آنان برای توسعه این صنعت بهره گرفت.

به بهانه این روز می‌توان برنامه‌های ملی و بین‌المللی برای شناساندن عسل‌های خوب، با کیفیت و تک گل ایرانی طرح‌ریزی و جایگاه عسل ایران را در منظر جهانیان به رخ کشید.

به مناسبت این روز می‌توان به وکیل، وزیر، شهردار، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز بیان کرد که عسل یک محصول نفیس است که برای تولید آن حداقل تخریب محیط زیست صورت می‌گیرد و این صنعت، سبزترین محصول را دارد که کمترین آلاینده‌ها را به محیط زیست وارد می‌کند.

به مناسبت این روز صبحانه‌های عسلی برای کودکان و نوجوانان برپا کرد و به آنان بگویم که به هر میزان عسل میل کنند سطح سلامت افزایش و ابتلا به بیماریها کاهش می‌یابد.

به بهانه این روز می‌توان جایگاه بازرگانی عسل را در جامعه بهبود بخشید و از ظرفیت‌های عینا موجود فرهنگ سازی و شناساندن این محصول پرارزش آن را به خوبی به جامعه معرفی کرد.

به مناسبت این روز می‌توان مسابقه‌های علمی و فرهنگی در رابطه با عسل برگزار کرد و از تمامی ظرفیت‌ها و ایده‌های نو استقبال کرد.

روز ملی عسل بستر مناسبی است تا رسانه‌ها، ارگانها، زنبورداران، سازمان‌های تولیدی، دستگاه‌های آموزشی و همه ظرفیت‌های کشور برای یادآوری آنچه زنبوردارن برای آن یک سال زحمت کشیده‌اند تلاش کنند تا به جایگاه واقعی آن در منظر عمومی و مصرف خانوار برسد.

به قلم صادق سهوانی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید