آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

به کمک مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش؛ نیکووار، داروی گیاهی حاصل از توتون برای مبارزه با کنه واروا

کنه واروا

مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش وابسته به شرکت دخانیات به تازگی با انجام تحقیقات گسترده از محصول فرعی توتون مواد کنه کش برای مبارزه با کنه واروا تهیه کرده است.

این ماده کاملا گیاهی است و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در آن بکار نرفته که در آینده می‌تواند به عنوان یک درمان گیاهی در اختیار زنبورداران برای مقابله و کنترل کنه واروا قرار گیرد.کنه واروا 1

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو، دکتر محسن‌زاده معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش گفت: چندسال پیش در گفتگو با زنبورداران منطقه گلوگاه استان مازندران دریافتیم که کنه واروا یک چالش اساسی در صنعت زنبورداری است.

بنابراین برای حل این چالش در پی ایده‌پردازی و یافتن راهکار عملی این معضل با استفاده از محصول توتون بودیم که به طور تاریخی محصولی است که برای مبارزه با حشرات، آفات، باکتریها و قارچها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دکتر محسن زاده افزود: طی 4 سال تحقیقات محصولی از پیرولیز پسمانده‌های توتون به دست آوردیم که در ترکیب با چند گیاه دارویی دیگر محصول کنه کش، نیکووار را به دست آوردیم.

مهندس سجادی از مجریان این طرح تحقیقاتی در توضیح تکمیلی اظهار داشت: نیکووار به شکل مایع تیره رنگ است که 50 سی سی از آن درون کندوها قرار می‌‌گیرد. ماده پس از تصعید خاصیت کنه کشی خود را نشان می‌دهد. میزان ریزش کنه قابل توجه و آن را به عنوان ماده موثر برای کنترل کنه نشان داد. خوشبختانه در این طرح تحقیقاتی جواب‌ها مثبت بود. این ماده ثبت اختراع شده و در حال ثبت آن در اداره کل دامپزشکی استان مازندران هستیم تا به شکل دارو وارد بازار شود.

وی افزود: در عین حال در ادامه روند تحقیقات در حال بررسی تبدیل این ماده به قرص قابل تصعید هستیم.

مهندس سجادی با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی این ماده در چند زنبورستان با موفقیت روبرو بوده گفت: برای بررسی بیشتر آمادگی تست آن با زنبورداران خبره وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید