آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, پرورش دهندگان ملکه و زنبور

خبرهای ناگوار از سمپاشی مزارع گندم و تلفات کلنی‌های زنبور عسل

سمپاشی باغات و مزارع گندم، کلزا و یونجه در استان‌های کرمانشاه و کردستان خسارت‌های جبران ناپذیری به زنبورداران وارد ساخته است.
به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو گزارش‌های بسیاری از سمپاشی مزارع و باغات که عمدتا بدون اطلاع زنبورداران صورت می‌گیرد و زنبوران عسل را از بین می‌برد، واصل می‌شود. این خسارتها عمدتا جبران ناپذیر است و معیشت زنبورداران را در این شرایط سخت اقتصادی دشوارتر می‌سازد.
محمد اجاق از زنبورداران شهرستان سنقر استان کرمانشاه به خبرنگار ما گفت: سمپاشی مزارع گندم بر علیه سن موجب نابودی کلنی‌های زنبور عسل شده است. وی که 1000 کلنی زنبور عسل را مدیریت می‌کند گفت: جمعیت 8 قاب کندوها اکنون به کمتر از 2 قاب رسیده است.
به نظر می‌رسد سم مورد استفاده “فن والریت “است که برای زنبورها بسیار سمی و کشنده است. این سم که با نام تجاری سومیسیدین شناخته و فروخته می‌شود. یک سم سریع الاثر و کشنده حشرات است. غم انگیزتر اینکه برای افزایش اثربخشی سم، بهره‌برداران آن را با سموم دیگر مخلوط می‌کنند.
محمد آرمند زنبوردار شهرستان سقز استان کردستان نیز گفت: سمپاشی در منطقه سقز تشدید شده و بهره‌گیری از سم‌های ترکیبی افزایش یافته که موجب ایجاد تلفات زنبوران عسل شده است.
آرمند 80 کلنی زنبور عسل را مدیریت می‌کند که سمپاشی های اخیر تمامی 80 کلنی را از بین برده و جمعیت باقی مانده توان باسازی نخواهد داشت. متاسفانه در برابر این تلفات سازمان‌های جهادکشاورزی هم جزء سکوت کاری انجام نمی‌دهند.
نگران کننده تر آنکه معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ومجری طرح گندم اخیرا کشاورزان را به سمپاشی مزارع گندم تشویق کرده و گفته اگر قرار است در محصول گندم خودکفا شویم سمپاشی مزارع جدی گرفته شود. از صد اقدام شایسته ای که می توان در این مسیر انجام داد، معاون زراعت به بدترین آن اشاره کرده است.

 

۱۶ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۳۰

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: لازمه خودکفایی در تولید گندم، سمپاشی به موقع و مراقبت از مزارع برای مقابله با بیماری‌ها و آفات این محصول است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در یکصد و سیزدهمین جلسه کمیته فنی گندم افزود: برخی از مزارع در مناطق گرم و معتدل مانند خوزستان، ایلام، به ویژه استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی مورد تهاجم بیماری زنگ زرد و انواع بیماری های گندم قرار گرفته اند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم سمپاشی مزارع خرده مالکی تصریح کرد: امیدواریم به توصیه های کارشناسان توجه کرده و اراضی خرده مالکی توسط کشاورزان بر علیه بیماری های گندم سمپاشی شود تا بتوانیم تولید را به مرحله خودکفایی برسانیم.

یکصد و سیزدهمین جلسه کمیته فنی گندم به ریاست علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، دبیری سهراب سهرابی مجری طرح گندم، مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، فاطمه زارعان مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس و مدیران کل تولیدات گیاهی استان ها در معاونت زراعت برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید