دسته‌بندی نشده

خلاصه مقالات 47 امین کنگره جهانی زنبور عسل

خلاصه مقالات 47 امین کنگره جهانی زنبور عسل

برخی مقالات و پژوهش‌های انجام شده علاوه بر اینکه مطالب علمی و حتی جدید دارد می‌تواند برای برخی ایده‌های جدیدی برای مدیریت و نگهداری و پرورش زنبور عسل در برداشته باشد. با این هدف خلاصه مقالات چهل و هفتمین کنگره جهانی زنبور عسل را در این صفحات منتشر خواهیم کرد که زنبورداران هم از نحوه تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده آگاهی داشته باشند و هم در مسیر فعالیت‌های خود از آن بهره بگیرند قطعا زنبوردار دانش محور بهتر می‌تواند فعالیت‌های تولید را مدیریت کند.

 

پایش شرایط داخلی کلنی‌های زنبور عسل در طول دوره زمستان در زنبورستان‌های مختلف در شمال غربی اسپانیا

آنا دیگز آنتون، ماریا شانتال رودریگز فلورس، اولگا اسکوردو، لورا منو فاریناس، سرخیو روخو مارتینز، ماریا کارمن، سیجو کوئلو (گروه زیست شناسی گیاهی و علوم خاک، دانشکده علوم، دانشگاه ویگو، اورنسه، اسپانیا)

در سال‌های اخیر، نظارت بر کندوها از طریق فناوری به ابزاری برای درک بهتر کلنی‌ها تبدیل شده است. این سیستم‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند: پیش بینی بچه‌دهی، وضعیت سلامت کلنی ها، پیشگیری از مرگ، رفتار و ویژگی‌های عملکردی و… سیستم‌های نظارتی برای پیش بینی جریان شهد، تعیین کمیت و… تصمیمات مفید هستند.
به ویژه بدون نیاز به نقل مکان زنبورستان یا ایجاد مزاحمت برای کلنی‌های زنبور عسل. این سیستم‌ها قابلیت بکارگیری دارد.
در فصل زمستان کندوها قابل بررسی نیستند و وضعیت کلنی‌ها مشخص نیست. در این کار از مانیتورینگ کندو استفاده کرده ایم. سیستم‌های ثبت شرایط داخلی و خارجی کندوها در زنبورستان با هدف پیش بینی وضعیت کندو صورت گرفت.
در فصل زمستان با سیستم‌های نظارتی که پارامترهای داخلی کندوها را تفسیر می‌کنند. مطالعه به صورت میدانی انجام شد. شرایط با استفاده از چهار زنبورستان واقع در مناطق مختلف جغرافیایی گالیسیا (NW) اسپانیا. هشت کلنی زنبور عسل بود.
از اکتبر 2020 تا مارس 2021 با استفاده از سیستم‌های نظارتی B-Keep نظارت شده است. قدرت کندوها اندازه گیری شد. پیروی از روش پیشنهادی دلاپلان و همکاران. (2015) با استفاده از نرم افزار ImageJ. دما و رطوبت نسبی در داخل کلنی‌ها به دما و رطوبت نسبی در هر زنبورستان مربوط بود. مشاهده شد که فاکتورهای حیاتی داخلی کندوها قوی‌تر نسبت به آنهایی که ضعیف تر بودند با پارامترهای خارجی کمتر همبستگی داشتند.
مشاهده شد که ظرفیت تنظیم حرارت روزانه کلنی‌ها با توجه به وضعیت هر کلنی متفاوت است. برقراری رابطه مستقیم بین این ظرفیت برای تنظیم حرارت و قدرت کندوها است. از این رو، سیستم‌های نظارتی می‌توانند به زنبورداران کمک کنند تا درک خود را از کلنی‌ها در فصل زمستان با آگاهی از اطلاعات حیاتی بهبود بخشند. پارامترهای داخلی دما و رطوبت نسبی شاخص‌های مفیدی برای است. مدیریت بعدی کندوها در ارتباط با بهار بعدی و افزایش بهره‌وری می‌تواند در مدیریت کمک‌کننده باشد.

 

صحبت از زنبورها
تد دنارد (شرکت ساوانا بی)

تد دنارد از جوانی با زنبورها کار می‌کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به عنوان داوطلب صلح خدمت کرد. در جامائیکا به مدت دو سال با زنبورداران کار کرد سپس و زنبورداری را در مدارس آموزش می‌دهد. علاقه او به زنبور عسل و پرورش همچنان در اوج است. آگاهی از اهمیت و شگفتی آنها باعث شد تا شرکت Savannah Bee را راه اندازی کند او این شرکت را با 50 کندو شروع شد کمک به تولید فرآورده‌های زنبور عسل روی آورد.
عسل توپلو، بالم لب و شمع موم زنبور عسل را به محصولات خود افزود. این شرکت در حال حاضر در سراسر ایالات متحده به فروش محصولات خود اقدام می‌کند.
همچنین دارای 15 فروشگاه خرده فروشی به نام شرکت ساوانابی است.
از کتاب‌های مید تا زنبور عسل نیز جزء ابتکارات اوست. این شرکت حدود 200 نفر را استخدام کرده و یک پروژه غیرانتفاعی BeeCause (دلیل زنبور) را آغاز کرده است. که کندوهای عسل را در بیش از 500 مدرسه قرار مستقر کرد تا نسلی را پرورش دهد که زنبورهای عسل را دوست داشته باشند و از آنها محافظت کنند.
از کندوی عسل به عنوان یک مدل همزیستی برای تجارت استفاده می‌کند که در آن سود به هدف گره خورده است، جایی که فروش محصولات متنوع و نوآورانه همه را شگفت زده می‌کند. وی علاوه بر هدف گذاری معنادار و ارتقای وضعیت اقتصادی افراد، در جهت بهبود سلامت افراد نیز تلاش کرده است. سلامتی جهان ما در گرو ترویج آگاهی زنبور عسل است. با تأسیس پروژه Bee Cause برای الهام بخشیدن به نسل بعدی زنبورداران در سال 2014 و پیوستن به نیروها برای بازگرداندن نشاط به Exuma منطقه‌ای در باهاما با معرفی مجدد زنبورهای عسل به محیط زیست. تد از تعاونی‌های زنبور عسل محلی برای تبدیل جهان به مکانی بهتر استفاده کرده است. کار او در جمعیت صلح باعث شد نشاط و سرزندگی شده است. زنبورداران اکنون برای یک عمر کار و فعالیت و زنبورهای عسل او را در ایفای این نقش یاری کرده‌اند و از او سپاسگذارند. این نمونه‌ای از اقتصاد آینده زنبور عسل و افزایش درآمد جوامع است.

 

مروری بر مقاومت ژنتیکی به کنه واروا در زنبورهای عسل

  • محمد رزمکبیر شیما یوزی، صبا کیانپور (گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران)
    عرفان حیدری (گروه علوم دامی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران)
    عثمان رایگان (گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران)
  • زنبور عسل غربی، Apis mellifera، یکی از با ارزش ترین گرده افشان‌ها در سراسر جهان است.
    طی چند دهه اخیر، افزایش تلفات کلنی زنبور عسل (اختلال فروپاشی کلونی) گزارش شده است که احتمالاً در نتیجه افزایش تعداد تهدیدهای متقابل، مانند از دست دادن زیستگاه، کمبودهای تغذیه ای، آفت کش ها، آفات و عوامل بیماری زا می‌باشد.
    با اجرای استراتژی‌های کنترلی، کنه انگلی مهاجم Varroa destructor یکی از عوامل اصلی کلنی باقی می‌ماند.
    در بسیاری از کشورها در واقع، پس از اینکه واروآ از در حدود دهه 1950 از میزبان بومی خود Apis cerana زنبور عسل آسیایی بر روی Apis mellifera زنبور عسل اروپایی در سراسر جهان گسترش یافت. مشکلات آغاز شد. در حال حاضر فقط استرالیا و چند جزایر کوچک و دور افتاده عاری از واروآ هستند. تعامل میزبان-انگل بین زنبورهای عسل (Apis mellifera) و کنه
    (Varroa destructor) غیر معمول است و بدون کنه کش ها، کلنی‌های زنبور عسل معمولاً در عرض 3 سال پس از آلودگی به Varroa می‌میرند.
    در نتیجه، به ویژه در خاورمیانه، استفاده مداوم از کنه کش‌ها امری رایج و ضروری است. گزینه‌ها متفاوتی برای کنترل جمعیت کنه واروآ در کلنی‌های زنبور عسل وجود دارد و البته هر گزینه مزایا و معایبی دارد، اما درک پیامدهای هر انتخاب بخش مهمی از تصمیم گیری است. بدون شک، کاربرد طولانی مدت مواد شیمیایی به طور قابل توجهی بر سلامت کلنی و جامعه تأثیر می‌گذارد.
    یک گزینه ایده آل استفاده از زنبورهای مقاوم در برابر کنه است که می‌توانند جمعیت کنه‌ها را محدود کنند اتکا به مواد شیمیایی برای کنترل کنه باتوجه عوامل محیطی ژنتیکی تأثیرات عمده ای بر بقای Varroa دارند.
    مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ذخایر زنبورهای مختلف با صفات مقاوم به کنه توسعه یافته. زنبورهای عسل ممکن است توانایی پاسخگویی به برنامه‌های انتخاب ژنتیکی را داشته باشند. از این رو، عاقلانه است که برنامه‌های اصلاحی مناسب برای مقاومت ژنتیکی بر اساس صفات مربوطه (مثلاً نظافت‌گری یا رفتار بهداشتی) طراحی شود. بهینه سازی یک برنامه انتخاب مستلزم آگاهی از مکانیسم‌های نهفته در مقاومت است.
    رفتار بهداشتی را می‌توان در ذخایر انتخاب شده و شناسایی ژن‌ها و نشانگرهای گسترده ژنوم مرتبط با آنها توسعه و بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید