آخرین خبرها

خواص گل محمدی

گل محمدی 250*250

مزاج: مرکب القوی، در بعضی انواع آن سرد و خشک ذکر شده ولی در کل این گیاه دارای مزاجی معتدل می‌باشد

خواص بر اساس طرق استفاده
دمنوش گلبرگ‌ و غنچه تازه:
مفرح، مقوی، مسهل، مسکن صفرا، رقیق‌کننده بلغم
ضماد برگ تازه: نافع برای ورم مقعد، رفع جوش، التیام زخم‌ها ( آبله)، خشک کردن زخم‌ها، رفع خونریزی و رطوبات رحم، رفع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویانیدن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم‌های گرم، شکستگی اعضاء
مالیدن روغن گل: رفع سردرد گرم، چشم درد، گوش درد، تقویت دندان و لثه، ترمیم زخم‌های دهان، رفع بد بویی عرق، قطع عرق ( جزء داروهای گیرنده در درمان چشم درد و التهاب چشم) قرقره گلاب: مقوی دل و دماغ بخورگل: برگ‌ها درمان نزله گرم، عفونت بینی، بواسیر (پولیپ) بینی عصاره گل خشک شده: قابض، رفع خونریزی سینه، قطع اخلاط خونی، رفع رطوبات معده، درمان یبوست، رفع خفقان گرم، رفع ضعف قلب، بند آوردن اسهال‌های گرم (جزء داروهای سرد مزاج برای علاج سوءمزاج قلب و خفقان گرم قلب)
ضماد: خشک کردن رطوبتها
خوردن گل بن: قطع اخلاط خونی از سینه، قابض، بند آوردن اسهال:

خواص روغن گل محمدی

موضعی: رفع سردرد، تقویت دماغ، رفع بی‌خوابی، تسکین درد گوش، درد سر، درد دندان، رویانیدن گوشت بر زخم‌های عمیق،خشک کردن رطوبت و چرک‌ها، سوختگی آتش، رفع عرق
خوردن: مسهل مواد لزج، مسکن التهاب معده، زخم روده، دل درد، دل پیچه رفع عوارض حادث از زکام، قطع خونریزی از سینه، خشونت صدا، ضد سرفه، خفقان گرم، درد معده و روده، دل پیچه سرد و گرم، درد کبد و طحال.
تنقیه: درمان زخم روده دل درد دل پیچه

گلاب

خاصیت آرام بخش دارد. افسردگی، خشم، ترس و اندوه را برطرف می‌کند. گردش ضعیف خون و ناراحتی‌های مربوط به قلب چون تپش قلب و فشار خون بالا را درمان می‌کند، تقویت کننده کبد و کیسه صفراست، ناراحتی تنفسی مانند، آسم سرفه و تب یونجه را برطرف می‌کند، خاصیت مرطوب کننده و آب رسانی به پوست دارد.
مویرگ‌های آسیب دیده، التهاب‌های پوستی، قرمزی پوست، اگزما و تبخال را درمان می‌کند، شربت گلاب گرمازدگی را برطرف می‌کند.
علاج نزله سردؤ سردرد‌های گرم، دردچشم
گلاب+ قرنفل درمان سردردهای سرد، تقویت دماغ، حواس، ایجاد نشاط، تقویت دل، رفع خماری، بی‌هوشی، خفقان است.
رفع گرمازدگی
شربت عالی گل محمدی

به ترتیبی که در زیر شرح می‌دهیم می‌توانید شربتی عالی از گل محمدی تهیه کنید:
شصت و پنج گرم گل محمدی را در یک لیتر و نیم آب روی آتش بگذارید و به جوش بیاورید، در ظرف را ببندید و بگذارید دوازده ساعت بماند و دم بکشد، بعد آن را با فشار صاف کنید و یک کیلو عسل را به آن اضافه کرده و با کفگیر کف آن را بگیرید و با آّب لیمو و با پرتقال و یا نارنج آن را معطر سازید و مصرف کنید. شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می‌گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی و آنژین نیز موثر است.
گل قند

در قدیم، مدت زمان درازی کسانی را که مبتلا به سل ریوی شده ریه‌ی آن‌ها خونریزی می‌شد معجونی می‌دادند از گل محمدی و عسل و گلاب ترکیب شده و به نام گل قند معروف بود و اعتقاد داشتند که این معجون سل ریوی را معالجه می‌کند.
دمنوش غنچه گل محمدی
روش اول : چند عدد میوه گل محمدی را در یک قوری آب جوش ریخته و بیست دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و آن را با مقداری عسل جرعه جرعه بنوشید.
روش دوم : 15 تا 20 گرم گل محمدی خشک شده را در یک لیتر آب جوش دم کرده و یک فنجان پس از هر وعده غذا، بنوشید.
روش سوم : یک قاشق غذاخوری پر از برگ‌های گل محمدی و یک قاشق چایخوری چای سبز را در یک قوری چینی کوچک ریخته، آب جوش اضافه کنید. سپس صاف نمایید. برای دم کشیدن 5 تا 10 دقیقه کافی است.
غنچه گل محمدی هیچ گونه منع مصرفی ندارد ولی از آن جایی که ملین است نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
اسانس گل محمدی از پیچیده ترین فرآورده‌های معطر است که در آن حدود 500 ترکیب وجود دارد و هنوز بسیاری از ترکیبات آن شناسایی نگردیده است. به همین دلیل رعایت اصول برداشت و استخراج اسانس و گلاب در گل محمدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون در غیر این صورت بسیاری از ترکیبات ظریف و ارزشمند آن در معرض تخریب قرار می‌گیرند.
امروزه در اکثر منابع علمی از گلها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می‌شود و خواص درمانی آن مورد تأکید است.
اسانس گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد اضطراب و استرس مصرف می‌گردد.
رفع ترشحات_واژن
گاهی خانم‌ها دچار عارضه‌ ترشحات مایع سفید به مقدار زیاد از واژن می‌شوند
برای معالجه‌ی این عارضه باید پانزده تا سی گرم گل محمدی را در یک لیتر آب جوش دم کنند و روزی سه فنجان از آن را قبل از غذا مصرف کنند
جهت تقویت معده
دم کرده‌ی گلبرگ‌ها گل محمدی به همراه یک قاشق عسل برای کسانی که معده‌شان ضعیف است و همچنین کسانی که نمی‌توانند در مقابل معالجات سخت و طولانی مقاومت کنند مفید است و مصرف آن تجویز شده است.تهیه و تنظیم: عمار هاشمی

دیدگاهتان را بنویسید