آخرین خبرها, اخبار, مقالات, مقالات نشریه

راهکارهایی برای مقابله با بیماری “نوزما” در زنبورستان‌ها

کرمانشاه مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به خطر بروز بیماری “نوزما” در زنبورستان‌های استان، راهکارهایی را برای مقابله با شیوع این بیماری به زنبورداران توصیه کرد.

 دکتر حسین حیدری در گفت و گویی با ایسنا، با بیان اینکه بیماری نوزما معمولاً در فصل بهار از نظر شیوع و شدت بیماری افزایش چشمگیری پیدا کرده و سبب مرگ تدریجی زنبورهای عسل می‌شود، اظهار کرد: بروز بیماری “نوزما” در کندوهای زنبور عسل کاهش جمعیت کندو و کاهش تولید عسل را در پی خواهد داشت.

حیدری تلفات بالا، عدم توانایی زنبورها برای پرواز، راه رفتن جلوی دریچه کندو، اسهال و وجود نقاط زردرنگ روی بدن زنبورها را از علائم شیوع نوزما در زنبورستان ها عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بابیان اینکه شیوع بیماری نوزما در زنبورستان‌ها به شدت وابسته به عوامل استرس‌زا است، گفت: با دور کردن زنبورستان از عوامل استرس‌زا می‌توان تا حد زیادی از شیوع بیماری در زنبورستان‌ها جلوگیری کرد.

حیدری با بیان اینکه بارندگی های طولانی مدت یکی از عوامل استرس‌زای مهمی است که احتمال بروز نوزما در زنبورستان‌ها را بیشتر می کند، ادامه داد: قرار گرفتن در کوران باد، وجود پرنده های زنبورخوار در اطراف کندو و استفاده از آب راکد به عنوان آب مصرفی زنبورستان نیز از دیگر عوامل استرس زا برای زنبورستان ها است که احتمال بروز و شیوع نوزما را بالا می‌برد.

حیدری سپس عدم استفاده از مکمل‌های شرکت های نامعتبر را برای جلوگیری از بروز بیماری نوزما به زنبورداران توصیه کرد و افزود: بر اساس بررسی های انجام گرفته بعضی از مکمل‌های غذایی موجود در بازار به خصوص مکمل‌هایی  که از طریق فضای مجازی عرضه می‌شوند، حاوی اسپورهای نوزما بوده‌ که می‌توانند باعث انتقال بیماری به زنبورستان‌ها شود، لذا به جد توصیه می‌شود این مکمل‌ها از طریق مراکز رسمی تهیه شوند.

وی با بیان اینکه صاحبان زنبورستان‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری نوزما در زنبورستان باید سطح کندوها را حداقل به میزان 30 سانتیمتر بالا ببرند، گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری نوزما تهویه کندوها هم باید مناسب باشد.

حیدری افزود: برای ایجاد تهویه مناسب و جلوگیری از احتباس رطوبت داخل کندو، توصیه می‌شود همیشه سوراخ تهویه در پشت کندو قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره ضعیف شدن ملکه در کندوهای آلوده به نوزما، گفت: در صورت آلودگی یک کندو لازم است ملکه با یک ملکه سالم جایگزین شود.

حیدری از زنبورداران استان خواست در صورتی که تلفات زنبورستانی غیرمتعارف بود، مراتب را برای پیگیری و شناسایی احتمالی بیماری نوزما به دامپزشکی گزارش کنند.

وی تاکید کرد: زنبورداران می توانند تلفات بالای زنبورستان را به ادارات دامپزشکی در شهرستانها و یا با  سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۲ و شماره تلفن ۱۵۱۲ به دامپزشکی اطلاع دهند.

حیدری با بیان اینکه استان کرمانشاه 3920 زنبورستان دارد، تعداد کلنی های زنبورعسل استان را 44 هزار و 485 کندو اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید