آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

صدور ۱۰۰۰ شناسنامه زنبورداری در کشور

صدور ۱۰۰۰ شناسنامه زنبورداری در کشور

ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد ریالی محصولات زنبور عسل

ارزش محصولات زنبور عسل ۱۹۸ هزار میلیارد ریال در بازار داخلی در سال ۱۴۰۱ برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور امروز شنبه در نخستین همایش ملی زنبور عسل و صنایع و معادن وابسته که به مناسبت روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: سرانه مصرف عسل در کشور ۱.۶ کیلوگرم است که رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته است.

تورج صارمی اظهار داشت: طبق سرشماری سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۶ زنبورستان با بیش از ۱۱.۵ میلیون کلنی زنبور عسل در کشور فعالیت می‌کند و حدود ۱۵۰ هزار نفر در این بخش فعال هستند.

 

وی افزود: زنبورداران با افزایش مهارت و توان فنی‌شان، تولید محصولات زنبور عسل نظیر ژل رویال، بره موم و زهر را در دستور کار خود دارند.

صارمی در همین حال گفت: بیش از یک هزار شناسنامه زنبورداری در استان‌های کشور صادر شده است.

وی ایجاد زنجیره ارزش برای ساماندهی و توسعه صادرات را از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نام برد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در همین حال تدوین دستورالعمل زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل و ابلاغ آن، تدوین آیین‌نامه گردافشانی، تدوین برنامه عملیاتی‏ بازنگری قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها در راستای حمایت از زنبورداران و تامین و توزیع شکر مورد نیاز صنعت زنبورداری را از اقدامات مهم سال ۱۴۰۱ برشمرد.

 

وی با اشاره به این که ظرفیت‌های تولید و تعداد کلنی‌های زنبور عسل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در جهان رشد ۳۵.۸ درصدی را تجربه کرده است، تصریح کرد: بیشترین ظرفیت تولید زنبور عسل مربوط به قاره آسیا است.

صارمی ادامه داد: برآورد می‌شود از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰ تجارت و بازار جهانی عسل رشد ۵.۳ درصدی داشته باشد.

وی با بیان این که ایران بعد از چین و ترکیه رتیه سوم جهانی را در عسل دارد، اذعان داشت: در ایران بیش از ۵۰ نوع عسل تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید