آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات

طرح هوشمندسازی سامانه های نوین آبیاری در ۱۱ استان در حال اجرا است

طرح هوشمندسازی سامانه های نوین آبیاری در ۱۱ استان در حال اجرا است

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از ارزان ترین و ساده ترین سامانه های هوشمند نوین آبیاری در ۱۱ استان کشور در سطح ۲ هزار هکتار به صورت پایلوت در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از  ایرنا، فریبرز عباسی  در کارگاه آموزشی تخصصی هوشمندسازی آبیاری که با حضور مجریان مراکز تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و نمایندگان مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در استان البرز برگزار شد، افزود: یکی از رویکردهای اصلی در بحث سامانه های نوین آبیاری ارتقای کمی و کیفی سامانه هاست که برنامه های مختلفی را به همین منظور در سال های اخیر داشتیم که یکی از این برنامه ها هوشمندسازی است که دوسالی است که به صورت جدی دنبال می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته در موافقت نامه بودجه ای قرار شد اجرای این سامانه های هوشمند را در سه هزار هکتار را داشته باشیم که در برنامه ریزی ها قرار شد تکنولوژی هایی که در خصوص هوشمندسازی وجود دارد را در این پایلوت ها اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور پنج یا ۶ تکنولوژی هوشمندسازی آبیاری وجود دارد که بیشتر صاحب آن ها شرکت های دانش بنیانی هستند و نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیازشان را بومی سازی کرده اند، گفت: این تکنولوژی ها را در هفت استان به صورت پایلوت هر کدام در سطوح مختلف از ۳۰ تا ۷۰۰ هکتار اجرا کردیم.

عباسی با اشاره به اینکه یکی از این طرح های هوشمندسازی که موضوع این نشست نیز می باشد و هم اکنون به صورت پایلوت در ۱۱ استان در حال اجرا می باشد، افزود: این طرح ارزان ترین و ساده ترین این طرح ها می باشد که در عین حال مزایایی دارد و به صورت مشترک با موسسه این کار را یکسالی است به صورت غیررسمی شروع کرده و در حال ادامه آن هستیم.

وی اظهار کرد: در چند ماه گذشته وقفه ای در انعقاد قراردادها داشتیم که هم اکنون مرتفع شده ولی از این پس با سرعت بیشتر از لحاظ کمی و کیفی موضوع را دنبال خواهیم کرد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری ادامه داد: ضمن اینکه یکی از برنامه های ما ارتقای کیفی سامانه ها است که می تواند در مقدار مصرف آب و افزایش عملکرد و بهره وری آب که از اهداف اصلی سامانه های نوین آبیاری بوده موثر باشد که با این تکنولوژی آب را در مکان و مقدار وبرنامه مشخص در اختیار گیاه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: این تکنولوژی جدید یکی از آن هاست که موثر بوده و ارزیابی هایی که قبلا انجام شده نشان از موثر بودن این تکنولوژی داشته است که امیدواریم با مشارکت موسسه تحقیقات و آموزش کشاورزی و شرکت های دانش بنیان و بخش اجرایی بتوانیم پایلوت های خوبی اجرا کنیم و در کنار آن ترویج و توسعه آن را داشته باشیم.

عباسی با بیان اینکه طرح های پایلوت با بودجه دولتی انجام می شود که برای جذب بخش خصوصی و بهره برداران است تا بتوانیم کارهای بزرگتری را با اعتبارات بخش خصوصی انجام دهیم و افزود: پایلوت ها طرح های الگویی هستند که با مشارکت بهره برداران پیشرو و شرکت های کشت و صنعت اجرا می شود زیرا توانمندی بیشتری برای کمک به ما برای توسعه تکنولوژی ها دارند.

وی تصریح کرد: این تکنولوژی جدید هوشمند ارزان قیمت به صورت پایلوت در استان اصفهان که جزو استان های مورد طرح پایلوت نبوده در سطح ۵۳۰ هزار هکتار در سال گذشته اجرا شد که عملکرد بسیار خوبی داشته به طوریکه اکنون در بحث های ترویج و توسعه آن شرکت های کشت و صنعت و بهره برداران پیشرو شهرستان های این استان در حال استفاده از آن هستند.

وی گفت: با اجرای این روش ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش بهره وری را فقط در سال اول نشان داده بطوریکه بهره برداران حاضر شده اند تمام هزینه ها را خودشان پرداخت کنند.

وی افزود: هدف نهایی استفاده از این روش ها این است که با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی با اجرای پایلوت ها جذب بیشتر بهره برداران و بخش خصوصی که از جمله کشت و صنعت ها و شرکت های تعاونی را داشته باشیم.

عباسی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان و موسسات تحقیقاتی در کنار ما هستند و بخش اجرا هم هستند که به عنوان یک کار سه جانبه یا چهار جانبه ای آن را شروع کرده ایم و در یکی دو فصل سنجش می شود تا بهره برداران برای آینده برنامه ریزی کنند.

وی اظهار کرد: به این تکنولوژی اعتقاد زیادی دارم زیرا این تکنولوژی هوشمندسازی در بین تمام تکنولوژی های موجود ارزان ترین و ساده ترین است در حالیکه بعضی از تکنولوژی ها شاید بالای ۱۰ میلیون تومان در هکتار با هزینه سال گذشته هزینه دارد.

وی گفت: این سیستم چون ساده و نرم افزاری است و از داده های ماهواره ای استفاده می کند نسبت به مابقی تکنولوژی ها که سخت افزاری بیشتری دارد ارزان تر است و امکان توسعه در آینده دارد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید بهره بردارانی را در زمان ارزیابی تکنولوژی شناسایی کرده و آن ها را متقاعد کنیم که با هزینه های خودشان این تکنولوژی را در آینده در مزارعشان توسعه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید