دسته‌بندی نشده

عمر زنبوران عسل می‌تواند نصف 50 سال پیش باشد

عمر زنبوران عسل می‌تواند نصف 50 سال پیش باشد/ عمار هاشمی

یک مقاله جدید نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد طول عمر زنبوران عسل بالغ در 50 سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است. فهرست قرمز اروپا برای زنبورها حاکی از آن است که تقریباً از هر ده گونه زنبورهای وحشی، یکی در معرض انقراض است. تصور کنید اگر عمر انسان به نصف کاهش یابد، چه واکنشی نشان خواهیم داد. اگر میانگین عمر زنان در بریتانیا به جای 82 سال، 30 تا 41 سال کاهش یابد ببینید چه مشکلی پیش می‌آید.
به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل از سایت سی ان ان نگرانی جدی دانشمندان از کاهش طول عمر زندگی زنبوران عسل ممکن است گرده افشانی در جهان را با مخاطرات جدی روبرو کند.
آینده ما با زنبور عسل در هم آمیخته است. بدون زنبورها و سایر گرده افشان ها، ما نمی‌توانیم اکثر محصولاتی را که برای غذا به آنها وابسته هستیم رشد دهیم.
این تحقیق می‌تواند به توضیح سطوح بالای مرگ و میر کلنی‌های زنبور عسل در سراسر جهان در چند دهه گذشته کمک کند. مرگ زنبورها به ویژه در زمستان 7-2006 در ایالات متحده شدید بود، زمانی که برخی از زنبورداران تجاری 90 درصد کلنی‌های خود را از دست دادند.
نرخ بالای غیر قابل توضیح تلفات کلنی‌های زنبور عسل در کانادا، استرالیا، بلژیک، فرانسه، هلند، یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، آلمان، فنلاند و لهستان نیز گزارش شده است. در زمستان سرد سال 13-2012، 29 درصد از کلنی‌های زنبور عسل در بریتانیا مردند.

* داده‌های 50 ساله
آنتونی نیرمن و دنیس ون انگلسدوپ از دانشگاه مریلند، از مدل‌سازی ریاضی برای نشان دادن کاهش امید به زندگی زنبورها استفاده کردند که می‌تواند منجر به مرگ کلنی شود. طبق مطالعه آنها، از سال 1969، طول عمر زنبور عسل در ایالات متحده از میانگین 34 روز به تنها 18 روز کاهش یافته است.
در این مطالعه زنبورهای کارگر را که از کندوها خارج و در قفس نگهداری می‌شدند، نه زنبورهای وحشی، که ممکن است بر نتایج آنها تأثیر بگذارد. اما چیزی واقعا نگران کننده در حال وقوع است.
نویسندگان بر این باورند که زنبورهای عسل مدرن ممکن است از شیوع بالاتر بیماری مانند ویروس بال تغییر شکل یافته رنج ببرند، که از زمان کشف آن در 40 سال پیش، به دلیل گسترش جهانی ناقل آن، کنه واروآ، شایع تر شده است. زنبورهای مدرن ممکن است توسط نسل‌های جدید آفت کش‌هایی که 50 سال پیش وجود نداشتند، ضعیف شوند.
اغلب گرده‌هایی که زنبورها به لاروهای خود می‌خورانند به آفت کش‌ها آلوده است. این می‌تواند اوضاع را بدتر کند زیرا زنبورهای عسل در معرض دوزهای پایین سمومی به نام نئونیکوتینوئیدها مقاومت خود را در برابر بیماری کاهش می‌دهند.
توضیح دیگری که نویسندگان ارائه می‌دهند این است که ژن زنبور ممکن است تغییر کرده باشد. طول عمر زنبور عسل با ژن‌های آنها مرتبط است. انتخاب مصنوعی (توسط زنبورداران) یا انتخاب طبیعی ممکن است به نفع زنبورهایی با طول عمر کمتر باشد. دانشمندان شاهد این اتفاق در سایر گونه‌ها هستند. به عنوان مثال، ماهی کاد در حال حاضر زودتر بالغ می‌شود زمانی که اندازه آنها کوچکتر است، زیرا صید بیش از حد به این معنی است که ماهی‌ها به ندرت آنقدر زنده می‌مانند که بزرگ شوند. شاید عوامل استرس زا در دنیای مدرن، مانند آفت کش‌ها و بیماری ها، به این معنی باشد که زنبورهای عسل به ندرت برای مدت طولانی زنده می‌مانند. بنابراین تکامل آنها ممکن است به نفع یک سبک زندگی سریعتر و مرگ در جوانی باشد.

* مشکل همه
زنبورها در حال حاضر با فشارهای زیادی برای بقای خود مواجه هستند. یک مطالعه جداگانه توسط دانشگاه بریستول، که در نوامبر 2022 منتشر شد، نشان داد که کودها میدان الکتریکی گیاهان را تغییر می‌دهند که در حال تغییر در حس زنبورها به گل‌ها است. آنها را از دیدن گلها دور می‌کند. و زیستگاه زنبورها در حال از بین رفتن است. از دهه 1930، با تشدید کشاورزی تک کشتی، 97 درصد از علفزارهای گل وحشی در بریتانیا از بین رفته است.
این مطالعه براساس گروه‌هایی از زنبورهای کارگر است که در قفس (محیط آزمایشگاهی) نگهداری می‌شوند. این روش اغلب برای بررسی اثرات عوامل استرس زا (مانند آفت کش ها) بر زنبورها استفاده می‌شود.
در این نوع آزمایش‌ها، محققان معمولاً گروه‌های کنترل را در همان زمان و در شرایط یکسان تشکیل می‌دهند. Nearman و van Engelsdorp از داده‌های تاریخی گروه‌های کنترل در بسیاری از مطالعات انجام شده در سراسر ایالات متحده از سال 1969 استفاده کردند. اگرچه محققان معتقدند ممکن است این مطالعه به دلیل شرایط آزمایشگاهی ضعفی بر نتایج باشد.
آنها نمی‌توانند تضمین کنند که شرایط آزمایشگاهی از سال 1969 ثابت مانده است. شاید مطالعات قدیمی تر تمایل به استفاده از قفس‌های چوبی داشته و در مطالعات مدرن از پلاستیک استفاده می‌شود.
اندازه قفس ممکن است کوچکتر یا بزرگتر شود. جریان ariflow در انکوباتورهای مدرن اکنون ممکن است سریعتر یا کندتر باشد. چنین جزئیاتی به ندرت ذکر می‌شود. هر چیزی که در 50 سال گذشته تغییر کرده باشد می‌تواند کاهش طول عمر را توضیح دهد.
یافته‌های این مطالعه برای دانشمندان آسان نخواهد بود. اما اگر بتوانیم داده‌های تاریخی در مورد طول عمر زنبور عسل وحشی در دهه‌های گذشته پیدا کنیم، می‌توانیم آنها را با اندازه گیری‌های جهان امروز مقایسه کنیم. این به دانشمندان کمک می‌کند تا احتمال تأثیرپذیری نتایج این مطالعه تحت تأثیر شرایط آزمایشگاهی را رد کنند.
کاهش امید به زندگی زنبورها به معنای کاهش گرده افشانی است. زنبورها و سایر حشرات گرده افشان برای برداشت خوب 75 درصد محصولاتی که در سراسر جهان می‌روید، ضروری‌اند. آنها همچنین حدود 80 درصد تمام گیاهان وحشی را گرده افشانی می‌کنند.
همه گونه‌های زنبورها با چالش‌های مشابهی با زنبورهای عسل روبرو هستند، اما نمی‌دانیم که آیا امید به زندگی آنها تغییر کرده است یا خیر. اگر زنبورها واقعاً زمان کمتری در طبیعت زندگی می‌کنند، باید دلیل آن را بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید