آخرین خبرها, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

فعالیت‌هایی برای ارائه ارزشمندی عسل و زنبورداری

پروژه‌های انجمن ملی زنبورداران انگلستان

پروژه‌هایی که انجمن ملی زنبورداران انگلستان BBKA برای ارائه ارزشمندی عسل و محصولات زنبورعسل سازماندهی کرده است از جمله فعالیت‌های زیربنایی است که هرکدام می‌تواند الگوی برای زنبورداران باشد که برای تبلیغ، ترویج و آماده سازی اذهان مخاطبان پیرامون عسل و محصولات زنبور عسل یک اصل باشد ک ه به فراخور امکانات و توانمندیها از آن الگوبرداری کرد.
هر صنف برای معرفی کارکردها، توانمندیها و قابلیت‌های خود به جامعه نیازمند طرح‌ریزی زیرساختهای مورد نیاز است. مجموعه عناصر پایه‌ای برای انجام یک فعالیت یا ایجاد یک سامانه هوشمند نهایتا برای ایجاد ساختار بازرگانی و فروش بهینه محصولات، تبلیغ یک محصول، کالا به معنای ایجاد پیام برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای اقدام هر فرد است. استفاده صحیح از تبلیغات افراد را به بهره‌گیری از محصولات یا خدمات برند مجاب می‌کند تبلیغات خوب به طور کلی بسیار تاثیرگذار به یادماندنی و گاها با صرف سرمایه‌گذاری هنگفت پی ریزی می‌شود.

پروژه‌های انجمن ملی زنبورداران انگلستان
اگر بپذیریم که هدف نهایی تولید عسل و محصولات زنبور عسل فروش سهل و ایجاد تقاضای منطقی در بازار است و در حال حاضر یکی از مشکلات جدی زنبورداران به سامان نبودن چرخه بازرگانی عسل و محصولات زنبور عسل است که همواره با مشکلات جدی روبرو است. انجام فعالیت‌های راهبردی برای معرفی این حرفه و محصولات و سودمندی آنها یکی از کارهایی است که توسط تشکل‌های متولی می‌تواند سازماندهی و اجرا شود. در واقع این مسئله یعنی بازرگانی صحیح عسل در داخل کشور براساس اصول و پایه‌های صحیح تبلیغی و ترویجی بنا می‌شود تا مصرف کننده با اطمینان خاطر این محصولات را در سبد خرید خود قرار دهد و از آن بهره بگیرد.
در واقع تبلیغ و ترویج محصولات زنبور عسل به مدد برخی زیربناها و ساختارها برای یاری جستن از آنها جهت معرفی محصولات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از جمله این زیرساختها که می‌تواند محملی برای معرفی بهتر محصولات زنبور عسل باشد تعریف و تبیین روز ملی عسل، اجرای پویش‌های فرهنگی در مناسبت‌های مختلف، حمایت از زنبورداران جوان، برگزاری مسابقات عسل و زنبورداری، برگزاری صبحانه عسلی، تاسیس باغ ملی زنبورداری و… از جمله این موارد است که بهانه‌ای برای تبلیغ و ترویج به دست اندرکاران صنعت زنبورداری می‌دهد تا محصولات فراسودمند زنبور عسل را به مردمان معرفی کنند. انجمن زنبورداران انگلستان برخی از این زیرساختها را مورد توجه قرار داده نمونه‌هایی از آن را در پی می‌خوانید:

1 – تعریف و تبیین روز ملی عسل
انجمن زنبورداران انگلستان (BBKA) برای نخستین بار ضمن ارائه یک شیشه عسل به پادشاه، رئیس مجلس و نخست‌وزیر این روز ملی را معرفی کرد. این یک گام ارزشمند برای شروع روز ملی عسل است.
روز ملی ‌عسل بهانه‌ای است تا از دسترنج زنبورداران وصنف زنبورداری تجلیل کنند. به مردم اهمیت استفاده از محصولات زنبور عسل را یادآور شوند. در این مسیر با برزگاری نمایشگاه‌ها، جلسات و انجام تبلیغات محیطی تمام فعالان صنعت زنبورداری سعی در معرفی محصول و اقناع جامعه به بهره‌گیری از این محصولات دست می‌زنند.
روز جمعه 21 اکتبر زنبورداران در سراسر بریتانیا مردم را تشویق می‌کنند تا یک شیشه عسل محلی را که توسط زنبورهای عسل تولید شده، خریداری کنند.
علاوه بر آگاه کردن مردم از فوائد عسل زنبورداران جشن گرفتن این روز و تقسیم لذت خوردن عسل با مردم هستند.
برگزاری مسابقه برای مردم از نحوه مصرف عسل و ترکیب آن با خوراکیها. به اشتراک گذاشتن عکس‌های جذاب زنبورداران در شبکه‌های اجتماعی از زنبورستان. درست کردن انواع ماسک و محصولات آرایشی و تزئینی و… از مهمترین جذابیت‌های این روز است. گفتگوی زنبورداران با خبرگزاریها و مصاحبه‌های صنفی یادآوری جذابیت‌های زنبور عسل، ارائه پوستر‌ها و مسابقه نقاشی‌های کودکان و برپایی صدها غرفه عرضه محصولات زنبور عسل از جذابیت‌های این روز در هر منطقه است.

افتتاح باغ ملی زنبورداری
شنبه 23 جولای 2023 باغ زنبورداری انجمن زنبورداری انگلستان افتتاح شد. BBKAHO Stoneleigh این باغ که توسط خانواده جیم هاپکینز پایه‌گذاری شده، قرار است مقر زنبورداری باشد. برای معرفی آن به کودکان، نوجوانان و علاقمندان به این حرفه. بخشی از درختان این باغ توسط زنبورداران و روسای پیشین BBKA کاشته شده است. این باغ محیط جذاب و شگفتی برای کشف‌های جدید کودکان و نوجوانان خواهد بود.
انجمن زنبورداران انگلستان با دعوت از دانش آموزان مدارس برای گذراندن یک روز از طریق کشف و خلاقیت در مورد اهمیت زنبورها عسل، گرده افشانها، زنبورداری و فعالیت‌های محیط زیست می‌آموزند و برای خود خاطره‌ساز می‌شوند.
هفته نیاز زنبورها
هفته نیاز زنبورها از 18 تا 24 ژوئیه است. انجمن زنبورداری انگلستان (BBKA) لحظات مورد علاقه زنبورداری را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد و از مردم می‌خواهد زنبورداران در 12 ماه اخیر را دنبال کنند. در طول این هفته انجمن به مردم می‌گوید چگونه می‌توانند به گرده افشانها و اطمینان از جمعیت آنها کمک کنند. مدیران این تشکل ملی به ویژه استفان بارتر در مورد اینکه چگونه همه می‌توانند برای هفته نیازهای زنبور عسل کمک کنند. ساعتها فکر کرده و برنامه پیشنهاد کرده است.

هفته نیاز زنبورها چیست؟
BeesNeeds Weet یک رویداد سالانه است که توسط انجمن زنبورداران در کنار سایر NGOها (تشکل‌های مردم نهاد) گروه‌های حفاظت از محیط زیست، دانشگاه‌ها برای افزایش آگاهی در مورد زنبورها و سایر گرده افشانها کار می‌کند.
زنبورها و گرده افشانها برای تولید غذا و شکوفایی مزارع و باغها بسیار حیاتی هستند. کاشت گیاهان زنبور‌دوست، انواع بروشورها و جزوه برای معرفی گیاهان جهت کاشت در باغچه، شناخت زنبورها، زنبورها در مدارس، کمپین باغبانی در مدارس، راهنمای حشرات گرده‌افشان، زنبورها دوستان زمین، منابع آموزشی جهت کلاس درس روستایی و از جمله کارهایی است که برای این یک هفته روی آن فکر شده و در مناطق مختلف با شور و هیجان برگزار می‌گردد.

کنوانسیون BBKA بهاره
در توافقی ما بین انجمن زنبورداران انگلستان دانشگاه هارپرآدامز Harpor Adams university از 8 تا 10 آوریل موضوعات مختلفی همچون یک جشنواره سه روزه طرح‌ریزی و برگزار می‌شود. گروه‌های مختلفی در این کنوانسیون حضور دارند. BBKA نیز غرفه‌ای دایر می‌کند انجمن زنبورداران انگلستان در این رخداد، کارگاه آموزشی، چندین سخنرانی علمی و دو سخنرانی علمی مجازی، نمایش و معرفی انواع غذا و محصولاتی که در ترکیب آنها عسل و محصولات زنبور عسل به کار رفته در غرفه BBKA، فروش مجله و کتاب و… از موضوعات قابل ذکر در این سه روز است. اینجا هم انجمن زنبورداران انگلستان از فرصت بهره کافی می‌گیرد و توانمندی‌های خود و اعضا را معرفی می‌کند.
حال قضاوت کنید آیا تشکل‌های زنبورداری نمی‌بایست با این بهانه این زیرساخت‌های راهبردی طولانی مدت برای معرفی صنف و محصولات آن را مدنظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید