آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

نامگذاری روزی برای پاسداشت محصول عسل / ارشاد مرشدی

ارشاد مرشدی / صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله زنبورداران پیشرو

عسل یکی از محصولات عمده و شاخص تولیدی زنبور عسل است که طبق آخرین آمارها بیش از 120 هزار تن تولید شده است. صنعت پرورش زنبور عسل اکنون بیش از 80 هزار نفر بهره‌بردار و تعدادی هم مشغول در حرف جانبی اشتغال ایجاد کرده است. جایگاه و اهمیت عسل به عنوان یک محصول فراسودمند و شفابخش که در قرآن به آن تاکید شده (آیه 68 و 69 سوره نحل). لزوم حفظ کیفیت و ارتقاء کارایی عسل در سطح جامعه از موضوعات مهمی است که می‌بایست حداقل یک روز را در تقویم کشور به آن اختصاص داد.
طبق قانون برای ورود به این نامگذاری مستندات باید به شورای فرهنگ عمومی ارائه شود. قطعا این نامگذاری و توجیه شورای فرهنگ عمومی که می‌بایست چند الزام را رعایت کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه 295 خود هدف از نامگذاری روزهای خاص معرفی و بزرگداشت ارزشها و تحکیم پیوندهای دینی، ملی، فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه که منجر به نوعی همفکری، همدلی، همکاری و مشارکت عمومی شود ذکر شده است.
نامگذاری روزهای خاص برحسب پیشنهاد روسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی،‌نهادها و اشخاص رسمی خواهد بود که با امضای بالاتر مقام ذی ربط در قالب تکمیل فرم نامگذاری به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارایه می‌شود.
براساس آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی روزها و مناسبت‌های خاص در دوسته روزهای ملی – اسلامی و مناسبت‌های مندرج در ضمیمه تقویم و مناسبت‌های صنفی – سازمانی تقسیم‌بندی می‌شود. بر حسب ماده یک این مصوبه جزئیات اهداف نامگذاری را می‌توان برای:
بزرگداشت ارزشها و شناسایی پیوندهای دینی:
در قرآن کریم سوره‌ای به نام نحل وجود دارد که مشخصا در آیات 68 و 69 آن به رسالت زنبور عسل و تولید عسل و اینکه این محصول شفابخش است و همچنین به تفکر به این خلقت و محصولات آن دلالت داده شود. و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى» و (الهام غریزى) نمود که: «از کوه ها و درختان و داربست‌هایى که مردم مى سازند، خانه‌هایى برگزین!. سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه‌هائی را که پروردگارت براى تو تعیین کرده است، به راحتى بپیما»، از درون شکم آنها، نوشیدنى با رنگهاى مختلف خارج مى شود که در آن، شفا براى مردم است; به یقین در این امر، نشانه روشنى است براى جمعیتى که مى اندیشند.
ارزش ملی و فرهنگی:
تولید عسل حاصل یک فرآیند پیچیده از خلقت زنبور عسل با حکمت‌های دانایی محور است که حدود 80 هزار نفر از بهره‌برداران در این حوزه در حال فعالیت هستند. پیشینه ا ستفاده از عسل و زنبور عسل بسیار طولانی است و حکیم بوعلی سینا اغلب داروهای ترکیبی را با عسل تجویز می‌کرده و در برخی حکومت‌ها مثل هخامنشیان عسل به عنوان یک ماده با ارزش حتی برای اخذ مالیات مبادله می‌شده است.
ارزش علمی:
زنبور عسل به عنوان یک حشره گرده افشانی در تولید غذا به انسان کمک شایانی می‌کند. زنبور عسل از میلیونها سال بر روی کره زمین زندگی می‌کرده.
ارزش اقتصادی و اجتماعی:
ارزش اقتصادی گرده افشانها برای تولید محصولات کشاورزی و غذایی بسیار والاست. در بین گرده افشانها زنبور عسل از اهمیت ویژه‌ای به دلیل تداوم در فعالیت گرده افشانی، ثابت گلی و پرکاری و فیزیک بدن برخوردار است که بر آورد می‌شود در آمریکا سالاانه حدود میلیاردها دلار ارزش اقتصادی دارد (بین 325 تا 577 میلیارد دلار) کارشناسان فائو معتقدند یک سوم هر بشقاب غذایی که انسان تناول می‌کند به فعالیت گرده‌افشانی زنبور عسل بستگی دارد. تولید سالانه عسل در جهان 77/1 میلیون تن است که ارزش اقتصادی حدود 8 تا 9 میلیارد دلار دارد. از نظر اجتماعی تولید محصولات زنبور عسل به عنوان کالاهایی سلامت محور قادرند سطح سلامت اجتماع را افزایش داده به شادابی و سرزندگی مردم کمک کند همچنین نیز پرورش زنبور عسل می‌تواند در قالب یک حرفه آماتوری و حرفه‌ای برای افراد جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. نگهداری زنبور عسل موجب تنوع زیستی، احیاء محیط زیست، مراتع و جنگل‌ها می‌شود. نگهداری زنبور به صورت تفریحی موجب نشاط و مفرح افراد می‌شود.
دلایل و مزیت‌های فراوان دیگر وجود دارد که ایجاب می‌کند روزی را به نام «روز ملی عسل» نامگذاری کنیم. در حال حاضر روز گرده افشانها (روز جهانی زنبور عسل 20 ماه می‌/ 30 اردیبهشت) وجود دارد ولی روز گرده افشانها متفاوت از روز ملی عسل خواهد بود.
روز ملی عسل بهانه‌ای برای تجلیل از خدمات زنبورداران و شناساندن این محصول شفابخش به مردم، تشویق به خرید عسل و محصولات زنبور عسل از تولیدکنندگان، افزایش سطح سلامت جامعه و… خواهد بود. بنابراین دست اندرکاران صنعت زنبورداری به کمک بخش متولی تولید می‌توانند با جمع آوری مستندات که برخی از آنها در این نوشتار آمده این روز را در تقویم ایران ثبت کنند.
به امید ایرانی آباد

http://B2n.ir/x32318

31 مرداد روز عسل نامگذاری شد

دیدگاهتان را بنویسید