اخبار

وبینار آموزشی کیفیت سنجی محصولات زنبور عسل برگزار شد

کارشناس گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو وبینار آموزشی کیفیت سنجی محصولات زنبور عسل به معرفی و بررسی کیفیت سنجی و استاندارد عسل، ژل رویال، گرده گل، بره موم زنبور عسل پرداخت شد. این وبینار به همت موسسه تحقیقات امام خمینی برگزار و مدرس آن مهندس بهزاد رفاهی بود.
مدرس این وبینار به مدت 4 ساعت با معرفی استانداردهای محصولات زنبور عسل نسبت به ارزیابی و شاخص کیفی هرکدام از محصولات اشاراتی کرد. مهندس بهزاد رفاهی کارشناس گیاهپزشکی در مورد استاندارد عسل گفت: در استاندارد عسل استثنایی برای عسل‌های خاص در نظر گرفته نشده است. عسل‌هایی چون مرکبات، یونجه و کنار در قالب استاندارد ملی ایران نمی‌گنجد. وی افزود: عسل‌هایی که قند فروکتوز بیشتری دارد تمایل به تولید Hmf دارد و عسل‌هایی که گلوکز بیشتری دارد دمای بیشتری برای رس شکنی نیاز دارد.
عسل هرچه تازه‌تر باشد دارای کیفیت بهتری است. وی یکی از مهمترین اشکالات عسل‌های ایران وجود باقی مانده‌های سموم در عسل ذکر کرد و گفت: متاسفانه در بحث نظارت و پایش این باقی مانده‌ها کار جدی صورت نمی‌گیرد. در استاندارد اجباری عسل شش مورد از آزمون‌ها اجباری است که شامل میزان قندهای احیاء کننده قبل از هیدرولیز، ساکاروز، نسبت فروکتوز به گلوکز، فعالیت دیاستازی، پرولین و متیل هیدروکسی متیل فورفورال می‌باشد. حرارت دیدن عسل، کهنگی و انبارش بیش از 2 سال فاکتور Hmf را افزایش می‌دهد.
وی در مورد ژل رویال و کیفیت آن گفت: 10 هیدروکسی، 2 دسنوئیک اسید مهمترین اسید چرب ژل رویال است که ثابت شده در مناطق گرم وخشک (منطقه استحصال ژل) مقدارش بیشتر از مناطق دیگر است. پروتئین‌های اصلی ژل رویال 9 گروه از گیکو پروتئین‌ها و پپتیدها هستند که مهمترین اجزاء پروتئینی ژل رویال هستند. وی افزود: ژل رویال در شرایط انجماد تا 2 سال قابلیت نگهداری دارد و کیفیت تولید آن به جیره غذایی زنبور عسل، نوع دارو و باقی مانده‌های استفاده شده در کندو، استقرار کلنی در مناطق پاک یا آلوده، مدیریت خوب کلنی‌ها، بهینه کردن فرآیند برداشت و نگهداری آن بستگی دارد.

مهندس محمد رفاهی

مهندس بهزاد رفاهی در مورد گرده گل گفت: گرده گل به دلیل تنوع مواد پروتئینی و غذایی که در خود دارد به عنوان یک غذای کامل معرفی می‌شود. هر ساچمه گرده گل که توسط زنبور عسل به کندو حمل می‌شود 15 تا 20 میلی گرم است. میزان استاندارد رطوبت گرده گل 6 تا 8 درصد، میزان خاکستر آن 6 درصد و پروتئین کل آن نمی‌بایست از 15 درصد کمتر باشد وچربی آن 5/1 درصد است. شایان ذکر است در خلال 4 ساعت کلاس آموزشی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ گفته شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید