آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

ویتامین‌های موجود در عسل

عسل چهل گیاه
برگرفته از کتاب اسرار درمان با عسل – تالیف: سوفی لاکوست – ترجمه: دکتر احسام مقدس

بسیاری از عناصر عسل کماکان شناخته نشده است علاوه بر این تعدادی از عناصر تشکیل دهنده عسل باتوجه به منبع آن که از شهد چه گیاهی باشد متفاوت است. ترکیبات مشترک بین انواع عسل شناخته شده است که عبارتنداز: کربوهیدرات‌ها یا قندها، اسیدها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و ویتامین‌ها می‌باشد. بیشتر ویتامین‌های عسل از گروه ویتامین‌های B می‌باشند که برای تنظیم کار دستگاه عصبی وزیبایی پوست و موها وناخن‌ها ضروری است. ویتامین B1 یا تیامین: این ویتامین برای تولید یکی از آنزیم‌های تسهیل کننده واکنش تجزیه قند و متابولیسم آن در بدن ضروری است و باعث می‌شود که ماده غذایی به ترکیبات قابل هضم بدن تبدیل شود، همچنین وجود این ویتامین برای فعالیت دستگاه عصبی ضروری است.
ویتامین B2 یا ریبوفلافین: این ویتامین در فعالیت بسیاری از آنزیم‌ها که در حسن استفاده بدن از مواد غذایی دخیل هستند، حایز اهمیت است و مخصوصا در تولید انرژی نقشی مهم دارد.
ویتامین B3 یا PP: که در حمل ونقل اکسیژن ضروری بدن و همچنین سوخت وساز چربی‌ها و تولید هموگلوبین و در نتیجه گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کند.
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک: این ویتامین برای تولیدانرژی در بدن ضروری است، و همچنین برای بهداشت مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.
ویتامین B6 یا پیریدوکسین: این ویتامین نیز برای فعالیت بسیاری از آنزیم‌ها و به ویژه آنزیم‌هایی که در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه موثرند نظیر ترپتوفان مهم است.
ویتامین B8 یا بیوتین: این ویتامین سلول‌های بدن ما را قادر می‌سازد که چربی‌ها و اسیدهای آمینه ضروری را تولید نماید.
ویتامین B9 یا اسید فولیک: اسید فولیک نقش اساسی و مهمی در تجدید سلول‌های بدن و به ویژه سلول‌های خون ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید