آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

پروفسور پلامن پتروف: کشف 27 آفت کش در زنبورهای مرده بلغارستان

پروفسور پلامن پتروف: کشف 27 آفت کش در زنبورهای مرده بلغارستان

بر اساس داده‌های اولین مطالعه در مورد بقایای آفت کش در نمونه‌های زنبورهای عسل و ذخایر غذایی خانواده آنها، 27 نوع سم دفع آفات در اجساد زنبورهای عسل در کشوربلغارستان یافت شد.

به گزارش بخش بین الملل زنبورداران پیشرو به نقل از سایت www.agri.bg نمونه‌ها شامل مقادیر باقیمانده 13 حشره کش، 8 قارچ کش، 6 کنه کش، 3 علف کش و 2 تنظیم کننده رشد در نمونه‌های مورد آزمایش یافت شد. پروفسور پلامن پتروف از دپارتمان علوم دامپروری دانشگاه کشاورزی پلوودیو گفت: آزمایش‌های وجود آفت‌کش‌ها در آزمایشگاه مرکزی آنالیز شیمیایی و کنترل آژانس ایمنی غذایی بلغارستان و آزمایشگاه بین‌المللی PRIMORIS انجام شد.

وی بیان کرد: روشن است که این مشکل جدیدی نیست، اما در 5-6 سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و این به طور مستقیم به انحرافاتی که استفاده از داروهای نئونیکوتینوئیدی وجود دارد، باز می‌گردد.

این دانشمند که همچنین رئیس انجمن ملی پرورش زنبورعسل است، اظهار داشت: در طول این تحقیق، آفت‌کش‌هایی از تقریباً همه گروه‌ها در نمونه‌های خانواده زنبورهای مرده یافت شد. همه زنبورداران کشور نگران هستند، زیرا این مسئله به حال جمعیت‌ها بسیار مخرب و ویران‌کننده است.

در این مطالعه آزمایشی مشخص شده است که 3 کنه کش، فرآورده‌های شیمیایی که برای مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل استفاده می‌شود و 24 آفت کش در کلاس‌های مختلف برای حفاظت از گیاهان وجود دارد. این مطالعه تا 2 سال دیگر ادامه خواهد داشت.

از نقشه‌ای مکان‌های دارای کلنی‌های زنبور مرده مشخص است که این مناطق عمدتاً مناطقی با کشاورزی فشرده نیستند.

این کارشناس معتقد است: «در حال حاضر همه جا به صورت بی رویه سمپاشی می‌شود، این یکی از دلایل جدی مرگ و میر جمعیت‌هاست.

بزرگترین نگرانی او این است که فرآورده‌های زنبور عسل در نهایت توسط انسان‌ها مصرف می‌شود و تصریح می‌کند که این مطالعه کیفیت عسل زنبور عسل را در بازار پوشش نمی‌دهد. در سال‌های اخیر، مطالعات نشان داده‌اند که غنای ژنتیکی جمعیت زنبور عسل در اروپا به دلیل ورود کنترل نشده ژن‌های زیرگونه‌های دیگر به جمعیت‌های محلی، استرس ناشی از تغییر محیط و آلودگی‌های شیمیایی کشاورزی و همچنین ظهور عوامل بیماری‌زای جدید تهدید می‌شود.

همچنین گزارش شده است که فقدان تلاش‌های هماهنگ و فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از این فرآیندها تأثیر مخربی بر زنبورهای عسل و حیات وحش خواهد داشت و پیامدهای مخربی برای گرده‌افشانی فلور وحشی و گیاهان کشاورزی خواهد داشت.

در مقیاس جهانی، ثابت شده است که استفاده از حشره کش‌های مختلف نه تنها بر جمعیت زنبورها، بلکه بر جمعیت پرندگان، پروانه‌ها و سایر حشرات نیز تأثیر می‌گذارد، که به گفته تعدادی از سم شناسان، می‌تواند منجر به فاجعه زیست محیطی شود.

https://agri.bg/novini/pchelarstvoto-v-kitay-mashchabi-i-prognozi-za-razvitie

دیدگاهتان را بنویسید