آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

پیام سازمان فائو به مناسبت روز جهانی خاک

پیام سازمان فائو به مناسبت روز جهانی خاک

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر بخش آب و خاک سازمان فائو به مناسبت روز جهانی خاک سال ۱۴۰۲ پیامی صادر کرد. پیام “لیفنگ لی” مدیر بخش آب و خاک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به شرح زیر است؛

سلامی گرم از رم! امروز بسیار مفتخرم که به صورت مجازی به مراسم روز جهانی خاک در ایران با موضوع “خاک و آب؛ منشاء زندگی” بپیوندم. این مناسبت بر اهمیت حیاتی حفاظت از منابع آب و خاک سیاره ما به عنوان اساسی که حیات روی زمین را حفظ می‌کند، تاکید دارد.

ایران با تاریخ و فرهنگ غنی کشاورزی خود دارای مناظر طبیعی باور نکردنی است اما در مدیریت خاک و آب با چالش‌های اساسی روبرو است. تقریبا ۹۰ درصد از زمین‌های کشور یا خشک یا نیمه‌خشک است که منجر به مسایل مرتبط با کمبود آب و تخریب خاک می‌شود. همانطور که می‌دانیم، امسال جامعه جهانی در رویدادهای مرتبط با آب متعددی مشارکت داشته و بر نیاز فوری به مدیریت جامع رسیدگی به چالش‌های خاک و آب تاکید می‌کند.

در ۲۸ امین کنفرانس تغییرات آب و هوایی ۲۰۲۳، سازمان ملل متحد اکنون توسط امارات متحده عربی میزبانی می‌شود. فائو و اعضای آن از اقدام فوری برای تقویت سیستم‌های غذایی مقاوم در برابر آب حمایت می‌کنند.

فائو تخمین می‌زند که ۳۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای از زمین‌های کشاورزی را می‌توان از طریق مدیریت پایدار خاک و استفاده صحیح از کود جبران کرد.

مدیریت پایدار آب برای انطباق با الگوهای تغییر اقلیم و اطمینان از انعطاف‌پذیری در برابر خشکسالی، سیل و سایر شرایط آب و هوایی شدید در آینده بسیار مهم است.

روز جهانی خاک یک فرصت جهانی برای افزایش آگاهی در مورد نقش حیاتی خاک و آب در حفظ سیستم‌های کشاورزی مولد و انعطاف‌پذیر است با این حال، تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های انسانی تهدیدهای فزاینده‌ای برای خاک و بدنه‌های آب شیرین ما ایجاد می‌کند.

خانم‌ها و آقایان ماموریت ما روشن است. ما باید نهاده‌های تولید مواد غذایی را مدیریت کنیم تا مدیریت یکپارچه خاک و آب را ارتقا دهیم و به دنبال راه‌های نوآورانه برای تولید غذای بیشتر با آب کمتر و به حداقل رساندن تاثیرات بر این منابع ارزشمند باشیم.

در اینجا، فائو و مشارکت جهانی خاک آن از ایران به خاطر انبوهی از فعالیت‌ها و رویدادهای روز جهانی خاک که در سراسر کشور برگزار می‌شود، قدردانی می‌کنند. ما از اهمیت اقدامات شما در ارتقای آگاهی مدیریت پایدار منابع آب و خاک آگاه هستیم. بیایید دوباره خود را به حفظ این منابع ارزشمند متعهد کنیم و با هم برای آینده‌ای تلاش کنیم که در آن خاک حاصلخیز، آب فراوان و سالم و زمین مولد به طور هماهنگ زندگی را پشتیبانی کند.

روز جهانی خاک را تبریک می‌گویم. متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید