آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

از قدرت طبیعت برای بازگشتن به تعادل در کلنی‌ها استفاده کنید

چگونه می‌توان یک تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟

پروژه UC با 6 میلیون یورو برای افزایش تاب آوری زنبورداری تامین شده است

یک پروژه تحقیقاتی بین المللی در اتحادیه اروپا قصد دارد انعطاف‌پذیری زنبورداری را افزایش دهد که 6 میلیون یورو بودجه برای آن پیش بین شده است.

دانشگاه کویمبرا (UC) بخشی از یک پروژه بین‌المللی است که هدف آن افزایش انعطاف‌پذیری زنبورداری در برابر عوامل استرس‌زای غیرزیستی، مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن زیستگاه و ترکیبات شیمیایی، یعنی آفت‌کش‌ها است. خوزه پائولو سوزا، محقق مرکز بوم‌شناسی دانشکده علوم و فناوری در UC (FCTUC)، هماهنگ‌کننده پروژه Better-B در UC است که اکنون حدود 6 میلیون یورو  بودجه دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل مجله زنبورداران پیشرو؛ بخشی از این پروژه هدف کلی آن ارائه راهنمایی به زنبورداران و کمک به آنها در تصمیم گیری بهتر و آگاهانه تر است. “تأثیر برخی از عوامل غیر زنده بر حساسیت به آفت کش ها، انجام آزمایش‌های اکوتوکوکولوژیک با زنبورهای عسل برای ارزیابی اثرات کشنده و زیر کشنده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. UC تنها موسسه آموزش عالی در پرتغال است که این نوع آزمایش‌ها را انجام می‌دهد.

این محقق می‌گوید: «کلنی‌های زنبور عسل اغلب برای مقابله با عوامل استرس‌زا سازگاری ضعیفی دارند، عمدتاً به دلیل شیوه‌های مدرن زنبورداری»، و بیان می‌کند که «کلید زنبورداری انعطاف‌پذیر این است که از «قدرت طبیعت» برای بازگرداندن هماهنگی و تعادل در کلنی‌ها استفاده شود. زیرا ارتباط بین کندو و محیط زیست، هر دو توسط فعالیت‌های انسانی آشفته شده است.

“Better-B” پروژه ای  که توسط Horizonte Europa مدیریت می شود و 17 موسسه از کشورهایی مانند آلمان، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، نروژ، هلند، لهستان، پرتغال، بریتانیا، رومانی و سوئد را گرد هم می‌آورد.

به گفته خوزه پائولو سوزا، راه حل این است که “درک فرآیندها و مکانیسم‌هایی که در طبیعت اعمال می‌شود و مطابق با شیوه‌های زنبورداری مدرن و تصمیم گیری، و در صورت لزوم، با استفاده از مزایای فناوری‌های پیشرفته” سازگار شوند. بنابراین، طی چهار سال آینده، محققان انواع مختلفی از عوامل استرس زا را از طریق نظارت، آزمایش و مدل‌سازی اکولوژیکی بررسی خواهند کرد.

به گفته کنسرسیوم، داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تغذیه مدل‌هایی برای ارزیابی «ظرفیت حمل» انواع مختلف زیستگاه‌ها و همچنین توسعه ابزارهای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی بهبود ساختار زیستگاه از نظر منابع غذایی و تعادل فعالیت زنبورداری و حفاظت/افزایش تنوع زیستی گرده افشان.

تیم “Better-B” همچنین با استفاده از روش‌های ارزیابی توسعه یافته و آزمایش شده در محدوده پروژه “B-Good”، تأثیر “پیچیدگی مناظر و آلودگی آفت کش‌ها بر عملکرد کلنی ها” را ارزیابی خواهد کرد.

این پروژه همچنین تأثیر Vespa velutina nigrithorax، همچنین به عنوان زنبور آسیایی، بر کلنی‌های زنبور عسل را ارزیابی می‌کند. خوزه پائولو سوزا در پایان می‌گوید: «در اینجا از روش‌های نظارتی استفاده خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید