آخرین خبرها, اعلانات مهم, پرورش دهندگان ملکه و زنبور, مقالات نشریه

APIStrip، ابزاری جدید برای نمونه‌برداری از آلاینده‌های محیطی از طریق کلنی‌های زنبور عسل

مقالات زنبورداری

زنبورهای عسل آلودگی محیطی اطراف خود را آشکار می‌کنند

APIStrip، ابزاری جدید برای نمونه‌برداری از آلاینده‌های محیطی از طریق کلنی‌های زنبور عسل
زنبورهای عسل شاخص‌های خوبی برای کشف آلودگی‌های محیطی هستند

عمار هاشمی 09354366358

به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل از www.hocoba.com کلنی‌های زنبور عسل شاخص‌های زیستی آلودگی محیطی در هر منطقه‌اند، زیرا با هر چیزی که در محیط وجود دارد، از جمله آلاینده‌ها، ارتباط دارند و در نهایت همه آن‌ها را به کندوهای خود حمل می‌کنند.
زنبورها طیف قابل توجهی از فضاها را نمونه برداری می‌کنند، آنها دامنه پروازی وسیعی دارند و با هر چیزی که در هوا، آب، زمین و همچنین روی درختان و گل‌ها وجود دارد ارتباط دارند. علاوه بر این، شهد جمع‌آوری شده را نیز حمل کرده به زنبورهای دیگر می‌رسانند و در کل کندو پخش می‌شود. با این حال، استفاده از زنبور عسل برای درک وضعیت آلودگی محیطی شامل گرفتن زنبورها و استخراج موادی است که بلعیده و یا روی سطح بدن خود حمل کرده است. همچنین نمونه‌برداری از لارو، ذخایر گرده و عسل نیز از موارد آزمون است.
پروفسور خوزه مانوئل فلورس، از گروه جانورشناسی دانشگاه کوردوبا، با هدف به دست آوردن اطلاعات در مورد آلودگی زیست محیطی که زنبورها می‌توانند آن را جمع آوری و ارائه کنند، و بدون تغییر در عملکرد طبیعی کندوها، در یک پروژه در دانشگاه آلمریا از ابزاری به نام APISTrip غیر تهاجمی برای نمونه برداری از آلاینده‌ها در کندوها بهره گرفت.
APIStrip نوار جذب آفت کش در کندو مبتنی بر استفاده از یک نوار پلی استایرن است که بر روی آن محلول غلیظ Tenax ریخته می‌شود، محصولی که می‌تواند برای جمع آوری نمونه‌هایی که زنبورها حمل می‌کنند و مانند آفت کش‌ها و آلاینده‌های جذب شده روی سطح بدن استفاده شود. سپس استخراج و تحلیل می‌شود. تا به امروز با این روش 442 نوع آفت کش قابل شناسایی است.
هنگام تایید این فناوری، آنها مطالعات میدانی را در کوردوبا و دانمارک انجام داده‌اند. پروفسور خوزه مانوئل فلورس چندین آزمایش APIStrip را در کلنی زنبور عسل مقادیر مختلف محصول، محل‌های مختلف نوار و مدت‌های مختلف ماندن APIStrip در کندوها را آزمایش کرد. این محققان دریافتند که روش ایده آل برای استخراج آلاینده‌ها استفاده از یک نوار 5×10 سانتی متری با 1 گرم تناکس به مدت 14 روز است. دو مورد از خطرات سمی اصلی برای زنبورها ناشی از درمان‌هایی است که توسط زنبورداران برای کنترل کنه انگلی و استفاده نزدیک از محصولات محافظت از گیاه انجام می‌شود. نمونه‌برداریها از دانمارک، تا 40 باقیمانده آفت کش مختلف آشکار ساخت.
با این روش، زنبورها بدون ایجاد اختلال در روال عادی زیست به جمع‌آوری نمونه از محیط اطراف و شاخص‌های زیستی آلودگی محیطی تبدیل می‌شوند، بنابراین به ما امکان می‌دهند شرایط محیطی اطراف خود را درک کرده و اقداماتی برای جلوگیری و بهبود سلامت محیط برنامه‌ریزی کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید