آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

پاهای زنبور عسل و عملکرد آنها پاها در زنبوران عسل براساس شغل یا وظایف تکامل یافته است

پاهای زنبور عسل و عملکرد آنها

با این حال زنبورها، به ویژه زنبورهای عسل، برخی از زیباترین پاها را در قلمرو حیوانات دارند. اگرچه آنها یک شمع را تا هزارپا برای کمیت نگه نمی‌دارند یا برای دروگر برای طول، آنها را با دست به پایین برای عملکرد می‌کوبند. پاهای زنبور عسل مانند چاقوهای ارتش سوئیسی کوچک هستند: ابزارهایی با طراحی خلاقانه و فشرده برای هر منظوری. پاهای کوچک با کارایی بسیار، رقص، کوچک، لمس و…

پاهای زنبور عسل و عملکرد آنها
قفسه سینه مرکز حمل و نقل حشرات
مانند همه حشرات، زنبورهای عسل دارای شش پا هستند که هر کدام از قفسه سینه در کنار بال‌ها بیرون می‌آیند. اما در زنبورهای عسل، هر جفت پا ساختار منحصر به فردی دارد که هر جفت را به طور قابل توجهی با بقیه متفاوت می‌کند. و هر جفت عملکردهای منحصر به فردی دارد و چند وظیفه را انجام می‌دهد.
اگرچه زنبورها از هر سه جفت برای راه رفتن و رقصیدن استفاده می‌کنند، آنها همچنین کارهای نادری را با پاها انجام می‌دهند که ما به ندرت آن را به وظایف پا مرتبط می‌دانیم. به عنوان مثال، پاهای زنبور عسل از جمله پاهای متصل (tarsal clawsپنجه‌های تارسال) می‌توانند طعم و بو کنند – کاری کنیم واقعا شگفت‌انگیز است.

ویژگی‌هایی که در هر شش پا مشترک است
قبل از اینکه به تفاوت‌های پاها کنیم، بیایید به شباهت‌های آنها نگاه کنیم. اول، تمام پاهای زنبور دارای پنج بخش است. با شروع از قفسه سینه، ما کوکسا (Coxa)، تروکانتر (Trochanter)، استخوان ران، تیبیا (Tibia) و تارسوس (Tarsus) را داریم. برخی از این بخش‌ها ممکن است برای شما ناآشنا باشد، اما برخی از آنها را می‌دانید که یادگیری آنها را آسان می‌کند.
به عنوان مثال، شما یک استخوان ران در قسمت بالایی ساق و یک استخوان درشت نی در ساق پای خود دارید. اینها در مفصلی به نام زانو به هم می‌رسند. علاوه بر این، شما یک صفحه محافظ دارید که مفصل را می‌پوشاند به نام کاسه زانو یا کشکک.
در مقایسه، زنبور عسل دارای شش زانو در همان مکان است – بین هر استخوان ران و درشت نی. اگرچه بیشتر گونه‌های زنبور عسل دارای یک سپر محافظ (نوعی کاسه زانو) در انتهای قاعده‌ای درشت نی عقب هستند، اما به‌طور آشکاری در زنبورهای عسل وجود ندارند. زنبورهای خاکنری از این صفحات بازیتیبیال برای مهار خود در خاک هنگام حفاری استفاده می‌کنند تا کشش خود را از دست ندهند یا نلغزند و داخل چاله غلت نزنند.
در انتهای استخوان درشت نی انسان، پایی دارید که از استخوان‌های کوچک تری ساخته شده است که به تعادل و حرکت کمک می‌کنند. به طور مشابه، پای زنبور عسل (یا تارسوس) شامل پنج زیربخش است که به زنبور در تعادل و حرکت کمک می‌کند.
به پنج بخش فرعی تارسوس تارسومر می‌گویند. اولین تارسومر که نزدیک‌ترین به بدن زنبور عسل است، بازیتارسوس و آخرین آن پرتارسوس یا دیستی‌تارسوس (انگشت پا) نامیده می‌شود.1 در زنبورهای عسل، انتهای دور پرتارسوس دارای دو چنگال است (به نام پنجه‌های تارسال).

پنج قسمت پا یا شش پا؟
در نشریات قدیمی‌تر، معمولاً به جای پنج، به شش قسمت پا اشاره می‌شود. این اختلاف شامل تارسوس می‌شود و سؤال این است که آیا پرتارسوس باید به عنوان یک پا جداگانه در نظر گرفته شود یا در تارسوس به عنوان یک زیربخش پنجم در نظر گرفته شود. از آنجایی که ادبیات کنونی معمولاً پنج زیربخش را در تارسوس نام می‌برد، من از آن قرارداد استفاده می‌کنم. فقط به یاد داشته باشید که ممکن است گزارش آن را متفاوت ببینید.
در بین پنجه‌های تارسال، می‌توانید آرولیوم را پیدا کنید که یک پد چسبی است که با موهای ریز پوشیده شده است. پدها برای راه رفتن روی سطوح عمودی یا معکوس مفید هستند و زنبورها را قادر می‌سازند تا در بسترهای نامنظم یا لغزنده حرکت کنند. آرولیوم و پنجه‌های تارسال امتداد پرتارسوس هستند.

ساق‌های زنبور عسل دارای طول‌های مختلف
اگرچه هر شش پای زنبور عسل دارای بخش‌های یکسانی است، اما طول هر جفت پا متفاوت است. و تعجب آور نیست که بدانید پاهای کارگر با پاهای ملکه و با پاهای زنبوران نر متفاوت است. از آنجایی که هر نوع زنبور عسل نقش منحصر به فردی را در کلنی ایفا می‌کند، پاهای آن متناسب با شغل تکامل یافته است.
در زنبورهای کارگر، پاهای جلویی کوتاه‌ترین و به دنبال آن پاهای میانی و طولانی‌ترین آنها پاهای عقبی است. پاهای ملکه از همین الگو پیروی می‌کنند، اما در کل پاهای او بلندتر است زیرا بدن بزرگتری دارد. علاوه بر این، ملکه پاهای خود را مانند یک گام بردار به طرفین باز می‌کند، که باعث می‌شود حتی طولانی تر به نظر برسند.
در اطراف کندو، هم کارگران و هم نرها پاهای خود را در زیر بدن نگه می‌دارند. زنبورهایی که در مسافت‌های طولانی پرواز می‌کنند، آنها را نیز از مسیر خارج می‌کنند، اگرچه کارگران قبل از فرود پاهای خود را آویزان می‌کنند و بسیار شبیه به چرخ‌های هواپیما هستند.
همه پاهای حشرات از یک مدل مشابه پیروی می‌کنند، اما هر کدام سازگاری‌هایی دارند که به آنها کمک می‌کند تا در محیط منحصر به فرد خود زندگی کنند. انواع مختلفی از زنبورها دارای قسمت‌های عجیب و غریبی هستند که بسیاری از آنها می‌توانند به زیست شناسان یا جانورشناسان کمک کنند تا جنس زنبور را تعیین کنند.
یک پا برای هر هدفی
به جز برخی استثناهای آشکار، زنبورهای عسل از پاهای خود مانند ما از دست‌ها و پاهای خود استفاده می‌کنند. در اینجا چند مورد استفاده روزمره از سه جفت پای زنبور عسل آورده شده است.
پیاده‌روی، دویدن، فرود آمدن و رقصیدن: زنبورهای عسل می‌توانند یک قدم زدن آرام در امتداد تخته فرود، یک پیاده‌روی عمودی روی دیوار، یا شادی در سراسر سقف را انتخاب کنند، فقط به این دلیل که آنجاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید