آخرین خبرها, جلد نشریات, مقالات نشریه

تدوین بسته سلامتی طب سنتی برای کاهش هزینه‌های درمان

طب سنتی میراثی از گذشتگان و دانشمندان صاحب نام ایرانی چون بوعلی سینا، اسماعیل بن حسین جرجانی، ابومنصور موفق هروی، رشید الدین فضل الله همدانی وفخررازی و… می‌باشد. طب سنتی یکی از مهمترین راه‌های کاهش هزینه‌های بخش سلامت و افزایش سطح سلامت شهروندان است. ارکان مهم و پایه‌ای طب سنتی شامل سلامت هوا، نوشیدنی وخوراکی‌ها، خواب و بیداری، حالت‌های روحی افراد، حرکت و سکون، دفع مواد ضرردار و نگه داشتن و مواد ضروری برای طب سنتی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. موضوع اصلی طب سنتی پیشگیری قبل از ورود به چرخه درمان است. پیشگیری اصل مهم و تاثیرگذار در کاهش هزینه‌های سلامت است. به ویژه آنکه در پروسه درمان استفاده از تجهیزات وفن آوری‌های جدید و داروهای شیمیایی که عوارض خاص خود را دارد و تبعات ناخوشایند دیگری را به سلامت افراد وارد می‌کند.


در بسیاری موارد طب سنتی الزاما از داروهای گیاهی بهره نمی‌گیرد بلکه با اقداماتی در تغییر سبک زندگی موجب سلامتی و زندگی سالم‌تری می‌شود و حتی با پاک‌سازی بدن مواد مضر و نامطلوب را از بدن به روش‌های خاص به ویژه از طریق مواد غذایی خارج می‌کند.
از این رو می‌توان مطمئن بود که با دانش و بهره‌گیری از متخصصان طب سنتی و به ویژه سلامتکده‌ها رویکرد جدی به سمت طب سنتی داشته باشیم، سطح سلامت بیشتری نصیب مردمان جامعه خواهد شد.
از آنجایی که کشورمان در فلورگیاهی گیاهان دارویی که در طب سنتی استفاده می‌شود، بسیار غنی است بنابراین این گونه داروها ارزانتر و سهل تر تهیه، فرآوری و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و وابستگی ارزی، علمی و تکنولوژیکی به خارج از کشور ندارد و از این منظر هم هزینه کمتری به ساختار سازمان‌های بیمه گر تحمیل می‌شود.
خوب است برای کاهش هزینه‌های سلامت و درمان شهروندان حداقل یک بسته حمایتی خدماتی تعریف شود تا با این بسته بتوانند برای افزایش سلامتی خود به سلامتکده‌های سراسر کشور مراجعه و قبل از بیماری از مشاوره‌های اطباء سنتی بهره مند شوند.
سالانه هزینه‌های بسیاری صرف دارو درمان،خدمات بیمارستانی، تجهیزات و… صورت می‌گیرد که هم برای بیماران سنگین و شوک آور است و هم سیستم وساختار درمان را دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این اقتصاد خانوار را تحت تاثیر قرار داده و استرس‌های فراوانی را به خانواده بیمار تحمیل می‌کند. اگر این بسته حمایتی تعریف شود شاید این هزینه‌ها به نیم تقلیل یابد.
برخی روش‌های طب سنتی مانند ماساژ، دلک و حتی عنبیه شناسی یا هزینه‌ای ندارد و یا آنقدر ناچیز است که به حساب نمی‌آید در حالی که بسیاری از ناراحتی‌ها و گرفتاری‌ها را قادر است حل کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید