آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

معاون وزیر کشاورزی خبرداد: تعادل بخشی بین تولید و جذب کربن از اهداف کاشت یک میلیارد نهال است

معاون وزیر کشاورزی خبرداد: تعادل بخشی بین تولید و جذب کربن از اهداف کاشت یک میلیارد نهال است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: هدف از کاشت یک میلیارد نهال در کشور تعادل بخشی به میزان تولید و جذب کربن تا سال ۲۰۳۰ است.

ه گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو به نقل از ایرنا، عباسعلی نوبخت در سفر به سمنان و بازدید از نهالستان‌های این استان افزود: تولید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در کشور و نگهداری از نهال‌های کاشت شده از جمله برنامه‌ریزی‌ها وزارت جهاد کشاورزی در طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت است.

به گفته کارشناسان اگر دولت‌ها عزم جدی برای کاهش میزان تولید کربن در صنایع مختلف نداشته‌ باشند، افزایش تولید کربن تا سال ۲۰۵۰ منجر به افزایش دمای کره زمین بیش‌از ۱.۵ درجه و تشدید بحران اقلیمی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنایع ایران عموما تولید کننده محصولات کربنی هستند، گفت: ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن در جهان و چهل و سومین کشور جذب کننده کربن در دنیا است و باید تا سال ۲۰۳۰ در موضوع تولید و جذب کربن تعادل ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از مسوولیت اجتماعی صاحبان صنایع تولید کننده کربن، استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی از جمله راهبردها برای کاشت نهال‌ و محافظت از آن تا تبدیل شدن به درخت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هدف گذاری امسال تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور است، گفت: سال گذشته ۴۰ میلیون نهال در کشور تولید شد که ۲۵ میلیون اصله نهال آن در نهالستان‌های بخش دولتی و ۱۵ میلیون هم در نهالستان‌های خصوصی تولید شد.

وی با اشاره به تدوین سند پشتیبان برای تبدیل نهال‌های کشت شده به درخت افزود: در کاشت نهال، حداکثر ۲۰ درصد کار مربوط به تولید، ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد مربوط به داشت نهال است.

نوبخت یادآور شد: عزم اصلی در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور؛ تاکید در بخش نگهداری از نهال‌های کاشته شده است.

وی توسعه زراعت چوب در کشور را از دیگر اهداف تولید یک میلیارد اصله درخت عنوان کرد و گفت: در هدف گذاری‌ها تا کنون ۳۰۰ میلیون اصله نهال کشت شد و هم‌اینک تقاضای کاشت ۵۰۰ میلیون اصله نهال برای این زراعت و صنایع وابسته به آن در کشور وجود دارد و درختان ویژه زراعت چوب هم بیشتر در زمین‌های مستثنیات مردم کاشته می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ملی برای همکاری اصحاب رسانه در همراهی، ترویج و ترغیب آحاد جامعه در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال افزود: اصحاب رسانه با تولید محتوا نقشی موثر در اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال داشته‌اند. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی اظهارداشت: طرح کاشت نهال فقط مختص کشور ایران نیست و کشورهایی مانند چین، ترکیه، پاکستان و عربستان در کاشت نهال در کشور خود تعهد دارند.

یپویش کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور آغاز شد.

این پویش به مناسبت ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی در سراسر کشور آغاز شد و این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید