آخرین خبرها

۸ خاصیت عسل و دارچین که احتمالا نمی‌دانید!

عسل

آیا از خواص عسل و دارچین اطلاع دارید؟ این ترکیب می‌تواند در درمان حساسیت، دیابت، سرماخوردگی، گوارش و بیماری‌های پوستی بسیار موثر عمل کند. دارچین توسط چینی‌ها و اقوام آیوروِدایی بیش از ۲۰۰۰ سال است که استفاده می‌شود. عسل هم تاریخی غنی به قدمت یونان و روم باستان، وِداها و کتیبه‌های مصری دارد. در این مقاله به بررسی فواید دارچین و عسل می‌پردازیم و در انتها بهترین روش مصرف عسل و دارچین را بیان خواهیم کرد.
به خاصیت‌های درمانی عسل توسط ارسطو و شاگردش اریستوکسنوس نیز اشاره شده است. داستان‌های بی شماری از مردمی که با عسل از هرگونه بیماری چون دیابت (دو نوع) گرفته تا کَک مَک و جوش صورت شفا پیدا کرده اند از ابتدای کشف عسل و دارچین در تصدیق این ترکیب وجود دارد.
۱- حساسیت: مثالی کامل از اینکه دارچین چگونه می‌تواند به حساسیت‌ها کمک کند در یک مطالعه ی مصری دیده می‌شود که حاکی بر این است که دارچین توانایی بالایی در کنترل مایت‌های (هیره، موجودات میکروسکوپی از خانواده عنکبوتیان) حساسیت زا دارد. این موجودات حساسیت زا به مشکلی جهانی تبدیل شده اند و کالج کشاورزی، خوراک و محیطِ دانشگاه کِنتاکی، ادعا دارد که حداقل ۴۵درصد جوانان مبتلا به آسم به مایت‌های موجود در گرد و خاک خانگی حساسیت دارند.
۲- دیابت: مطالعاتی که اخیرا منتشر شده در مجلات مرکز تحقیقات فارماکوگنوزی و تغذیه نشان می‌دهد که تا حد ۱۵۰۰ میلی گرم دارچین بصورت مکمل می‌تواند به میزان چربی بدن، کبد، آنزیم ها، مقاومت در برابر انسولین و حساسیت بالای پروتئین واکنشیِ C در دیابتی‌ها و افرادی که بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند کمک کند.
در تحقیقی از دوبی، مشاهده شده که عسل درجه ی گلوکز پلاسمای خون را در دیابتی‌ها نسبت به دکستروز و ساکارز کمتر بالا میبرد. بعضی معتقدند که خاصیت تقویت کننده ی انسولینِ دارچین می‌تواند با این موضوع مقابله کرده و درنتیجه با خوردن عسل و دارچین با هم میزان گلوکز خون حتی کمتر از این‌ها افزایش می‌یابد و این ترکیب را به یک خوراکی با شاخص گلیسمی پایین تبدیل می‌کند!
۳ – آکنه و عفونت‌های پوستی: روغن دارچین با عسل در سرتاسر جهان برای درمان ناراحتی‌های پوستی همچون آکنه و عفونت‌های پوستی بخاطر خواص ضد باکتری آن استفاده می‌شود. محققان ایرانی کشف کرده اند که بدلیل خواص ضد باکتریایی، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی آن عسل حتی در درمان زخم و سوختگی هم قوی تر عمل کرده و نسبت به داروهای شیمیایی مرسوم آثار کمتری از عفونت روی پوست بجا می‌گذارد!
۴ – سرماخوردگی: در تحقیقی منتشر شده در نشریه ی آمریکایی داروهای چینی، مشخص شد عصاره دارچین می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کند سازی چندین باکتری و قارچ بگذارد از جمله E. coli, Candida و Staph aureus ( میکرو اُرگانیسم‌هایی که می‌توانند بیماری‌های زیادی همچون سرماخوردگی بوجود آورند.)
۵– عفونت دستگاه ادراری: نشریه ی ایرانی علوم پزشکی مقاله ای را سال پیش منتشر کرد که تاثیر عصاره ی ۲۸ گیاه را در برابر باکتری‌هایی مثل ای-کولی اندازه می‌گیرد. (باکتری اصلی در ایجاد عفونت ادرار) درخت اصلی دارچین (Cinnamomum zeylanicum)، در بین چهار مورد از قوی‌ترین درختان است. این موضوع مقاومت بدنی بالای افرادی که عسل را با دارچین به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند را توضیح میدهد. همچنین دلیلی بر این است که این افراد عفونت‌های ادراری کمتری را تجربه می‌کنند.
۶ – مشکلات گوارشی: عسل و دارچین در کنترل مشکلات گوارشی از جمله یبوست، حالت تهوع و زخم معده معروف شده اند. چون عسل مایعی از پیش گوارش شده است، هضم آن آسان تر بوده، که می‌تواند سیستم گوارشی آسیب دیده را تسکین دهد. دارچین نیز، بخاطر خاصیت‌های ضد میکروبی اش، به افراد بی شماری در مورد باکتری‌های بیش از اندازه موجود در دستگاه گوارشی شان کمک کرده است؛ مخصوصا به افرادی که از باکتری ای-کولی رنج میبرند، همان گونه که در بخشی که از ایران گفتیم مطالعه کردید.
۷ – انرژی: داروهای محلی چینی، دارچین را برای افزایش انرژی حیاتی قرن هاست استفاده می‌کنند، و بخاطر خاصیت انسولین افزون آن، دارچین به مردم انرژی می‌دهد در حالی که قند خون را نیز تنظیم می‌کند. و البته، عسل انرژی خالص است. پس، وقتی یک قاشق چای خوری از ترکیب این دو را بخورید، یک افزایش انرژی بالا با گلیسمی پایین دریافت می‌کنید که به شما در فعالیت‌های سنگین یا هنگام خستگی میان کار کمک می‌کند.
۸ – ورم لثه: سال‌های اخیر، مطالعات زیادی منتشر شده که ادعا دارند عسل مانوکا می‌تواند انواع ورم لثه و ناراحتی‌های اطراف دندان را درمان کند. بخاطر خواص ضدمیکروبی بالای آن، محققان دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه اوتاگو، دانیدین و نیوزیلند دریافتند که مکیدن یا جویدن محصولات عسل مانوکا نه تنها ۳۵درصد خرابی‌های سطح دندان را کم می‌کند، بلکه ۳۵درصد هم احتمال خونریزی در افراد مبتلا به ورم لثه را کاهش می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید