آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

آزمون پروتئین گرده گل رهیافتی به میزان پروتئین ورودی به کندو

گرده گل

آزمون پروتئین گرده گل
رهیافتی به میزان پروتئین ورودی به کندو

گرده گل مهمترین منبع پروتئینی برای زنبوران عسل است. زنبوران بدون دسترسی به گرده نمی‌توانند نوزادان جدید پرورش دهند تا کلنی را قوی نگه دارند.

گرده گل

خواص گرده گل

گرده خوش خوراک‌ترین منبع تغذیه‌ای برای زنبوران است و تقریبا هیچ ماده‌ای تاکنون جایگزین آن نشده است. جانشین‌های گرده هم که به عنوان مکمل غذایی تهیه می‌شود با بهترین ترکیب و بهترین فرمول بازهم به خوش خوراکی گرده برای زنبور عسل نخواهد بود. البته در مواقعی چون فقر طبیعت از نظر گرده گل لزوم استفاده از جانشین‌های گرده ضرورت می‌یابد و یا تولید محصولاتی چون ژل رویال یا زهر زنبور عسل.
گرده گلبه عنوان منبع پروتئینی، ویتامین، چربی و مواد معدنی مصرف می‌شود تا غده‌های ترشح ژل رویال به طور عادی رشد کند و همچنین به عنوان منبع پروتئین مستقیما برای تغذیه لاروهای مسن‌تر وزنبوران نر مصرف می‌شود. البته زنبوران نر از گرده گل مستقیما تغذیه نمی‌شوند بلکه مخلوطی از ترشح غدد شیری، عسل و دانه گرده به آنها خورانده می‌شود. دانه گرده در تغذیه زنبور عسل به عنوان تنها منبع پروتئین برای پرورش لاروها حائز اهمیت است. یک کلنی قوی در طول سال 20 تا 50 کیلوگرم گرده مصرف می‌کند. ترکیبات گرده گل عمدتا پروتئین (اسیدهای آمینه)، انواع اسیدچرب، مواد معدنی، ویتامین‌ها و همچنین مواد قندی است در برخی منابع گفته شده میزان پروتئین گرده گل‌ها 15 تا 40 درصد عنوان شده است.
البته خواص و تنوع گلها می‌تواند برای دست یابی زنبوران عسل به منبع متنوعی از تغذیه مهم وحیاتی باشد. درتحقیقی ثابت شده است که پروتئین خام 30 درصد چیره برای به حداکثر رساندن نرخ تولید مثل کلنی‌های زنبور عسل بسیار مفید است. اینکه بدانیم گرده مورد مصرف زنبور عسل چقدر پروتئین دارد و زنبور عسل به چه مقدار پروتئین در مقاطع مختلف سال نیاز دارد موضوع مهمی است که به رشد و توسعه زنبور عسل و کلنی کمک شایانی می‌کند.
متاسفانه اغلب گرده‌های ایرانی براساس منابع خارجی برآوردی از میزان پروتئین دارد و پروتئین واقعی آن آنالیز نشده است. در حال حاضر موسسات تحقیقاتی و پژوهشی در کشورهای توسعه یافته با آنالیز گرده گلها پروتئین آن را برآورده کرده تا در مواقع مختلف سال باتوجه به نیازهای غذایی زنبور عسل و میزان جمعیت کلنی بهترین ترکیب را در اختیارش قرار داده و مواقع کمبود بتوانند با جیره‌های دستی به توسعه کلنی کمک کنند.
به تازگی در طرحی توسط آزمایشگاه مرکزی شرکت دانش بنیان کیمیازیم با همکاری مجموعه زنبورداران پیشرو آنالیز گرده گل با سه فاکتور خاکستر پروتئین کل و رطوبت میسر شده است.
آگاهی و دانشی که زنبورداران به آن نیاز دارند تا بدانند گرده‌هایی که زنبورعسل استفاده می‌کند چه مقدار پروتئین دارد. به ویژه آنانی که کوچ‌رو هستند و هر ساله به مناطقی می‌روند که پوشش گیاهی مشخصی دارد تا در صورت کمبود پروتئین بتوان آن را با تغذیه دستی جبران کرد. لزوم رویکرد به زنبوردی صنعتی تامین احتیاجات زنبور عسل است در گام‌های بعدی باید گرده‌ها از نظر میزان ویتامین‌ها، مواد معدنی و… آنالیز شود تا اطلاعات کامل‌تری نسبت به این منبع تغذیه‌ای برای زنبوران عسل فراهم آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید