آخرین خبرها, اخبار

گرده گل مکملی از درون طبیعت

گرده گل

گرده گل سلول جنسی نر گیاهان است که توسط زنبورهای عسل از روی گلها جمع آوری و با هدف تغذیه نوزادان به کندو حمل می شود.
یک دانه گرده به قدری ریز است که با چشم عادی قابل رویت نیست بلکه باید آن را توسط میکروسکوپ مشاهده کرد دانه‌های گرده دارای شکلهای مختلف، زیبا و عجیب هستند. شکل گرده هر گیاه مختص خود گیاه بوده و با یکدیگر بسیار متفاوت که هرکدام سر نخی برای تحقیقات پیچیده گرده‌شناسی، فسیل‌شناسی، نفت‌شناسی، شناسایی مبدأ عسل و… می باشد.
متاسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند که زنبور عسل گرده را تبدیل به عسل می‌کند، در صورتی که چنین نیست، زنبور عسل از روی گل دو ماده برداشت می‌کند، یکی گرده گل و دومی شهد گل است که گرده گل را برای تغذیه نوزادان خود و تامین مواد پروتئینی به کار برده و شهد گل را نیز به عسل تبدیل کرده تا هم زنبورهای زمستان گذاران مصرف کنند و هم منبعی برای تامین ا نرژی زنبور عسل باشد. در واقع عسل منبع کربوهیدرات برای زنبوران عسل است و گرده منبع پروتئین.

گرده گل مکملی از درون طبیعت


زنبور عسل مجهز به پاهایی است که دارای سبد گرده و موهای شان‌های خاصی برای جمع آوری گرده است که گرده‌ها را توسط آنها از روی گلها برداشت کرده و به کندو می‌آورد و زنبوردارها با کمک تله گرده گیر که جلوی در کندوها نصب می‌شود، این محموله‌های کوچک را از پای آنها و کیسه گرده جدا کرده و برای مصارف خود تمیز، خشک و نگهداری و به شکل‌های مختلف بسته بندی می‌کند.
دانه‌های گرده مملو از انواع ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی هستند که با وجود همین مواد گرده دارای خصوصیت‌های خاصی شده که در موارد مختلف طبی، غذایی و غیره به کار برده می‌شود. امروزه با تکنیک‌ها و وسایل پیشرفته با دستگاه‌های عصاره گیری به تولید قرص، کپسول، آمپول، اسانس، شکلات، کیک وغیره از گرده اقدام می‌شود.
در آزمایشات به عمل آمده مشاهده شده که در گرده گل‌ها، موادی همچون پروتئین، چربی‌ها، کربوهیدارت‌ها، فسفر، خاکستر، گالیم، گوگرد، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن، منگنز، روی، مس، نیکل، انواع ویتامین‌ها، تیامین، ریبوفلاوین، پیرودوکسین، اسید پانتوتنیک، اسید فولیک، بیوتن و کاروتن وجود دارد.
دامنه تغییرات میزان پروتئین گرده بین 7 تا 35 درصد است که با بیش از هزار نوع آنزیم و فرمت‌های مختلف فرایند‌های بیوشیمیایی بدن را تقویت کرده و یا سرعت می‌بخشد و چربی‌های مختلف موجود در گرده اشباع نشده بوده و اغلب این چربی‌ها می‌توانند میزان کلسترول خون را کاهش دهند و با توجه به گستردگی مواد مختلف در گرده گل می‌توان گفت به ندرت ماده ای این چنین در دسترس انسان وجود دارد. گرده گل برای رفع کم خونی، یبوست، پروستات پوکی استخوان و تقویت قوای جنسی رفع التهابات و دردمفاصل مفید است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید