آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

باز هم سم پاشی بازهم تلفات زنبوران عسل

تلفات زنبوران عسل

هر ساله در ابتدای فصل بهار سمپاشی‌های بی وقت و چند باره اتفاق می‌افتد و بلای جان زنبوران عسل که قرار است با تولید عسل و محصولات زنبور عسل، معیشت صاحبان این صنعت را تامین کند.

این قصه پر غصه که در چند سال اخیر در همین مقاطع زمانی در استانهای مختلف کشور و عمدتا کشت‌های یونجه و کلزا اتفاق می‌افتد هنوز هیچ تدبیر مشخصی از سوی متولیان بخش تولید برای چاره اندیشی آن نشده است.

گزارش‌های مختلفی از استانهای خوزستان، بوشهر و گلستان می‌رسد که زنبورداران بر اثر سمپاشی‌هایی که بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود، زنبوران خود را از دست می‌دهند. آیا وقت آن نرسیده که متولیان بخش کشاورزی، ترویج ودر رأس آنان سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از مرگ و میر زنبوران عسل که هر ساله اتفاق می‌افتد، راهکاری صحیح و چاره‌ای عقلایی اندیشه کنند. سال گذشته متاسفانه سمپاشی با سم فیبرونیل خسارت‌های فراوانی به زنبورداران وارد کرد و به رغم شکایت‌ها و نام نگاریهای که تا پایتخت هم رسید ولی هیچ کس تاوان آن را پرداخت نکرد. زنبورداران ماندند و خسارت‌هایی که ناچار به تحمل آن شدند.

در حالی که امید می‌رفت وزارت جهاد کشاورزی با اهمیتی که به بخش تولید می‌دهد حداقل برای این معضل با اطلاع رسانی به موقع به زنبورداران، اصرار بر بکارگیری سموم کم خطر و عدم سمپاشی هنگام گل دهی به کشاورزان و باغداران این مشکلات را کاهش دهد، دامنه این خسارت‌ها را کاهش دهد. ولی ظاهرا گوش شنوایی نیست و هیچ اقدام شایسته‌ای را شاهد نیستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید