آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم

بر اثر سمپاشی محصول باقالی / 150 کلنی زنبور عسل تلف شدن چه کسی پاسخگوست؟!

بر اثر سمپاشی محصول باقالی

150 کلنی زنبور عسل تلف شدن چه کسی پاسخگوست؟!

 

علی ملاموسی زنبوردار علی آباد کتول به خبرنگار ما گفت: در سمپاشی‌های اخیر که بر روی محصول باقالی انجام شده دست کم 50 کلنی را کاملا تلف و 100 کلنی نیز خسارت جدی دیده که جمعیتشان تا یک قاب تحلیل رفته است.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو، علی ملاموسی زنبوردار استان گلستان در این سمپاشی که توسط کشاورزان صورت گرفته حداقل 500 میلیون تومان خسارت دیده است که متاسفانه کسی پاسخگویی این میزان خسارت مالی نیست.

علی ملاموسی که 150 کلنی دارد گفت: از مدیریت جهاد کشاورزی و اداره حفظ نباتات خواسته‌ایم که برای رسیدگی به زنبورستان بیایند گفتند به دلیل مراسم 22 بهمن وقت نداریم. بعد از یک ماه شخصی از اداره حفظ نبابات تمایل به بازدید داشت که ما زنبورستان تلف شده را جمع آوری کرده بودیم.

ملاموسی که بیش از یک دهه پیشینه زنبورداری در استان گلستان دارد می‌گوید: به نظر می‌رسد سموم غیر مجاز که توسط سم فروشی‌ها به کشاورزان عرضه می‌شود علت این تلفات بالا باشد.

وی افزود: علاوه بر تلفات زنبوران عسل، این سموم ممکن است باقی مانده داشته و محصولات کشاورزی را نیز آلوده کنند.

این زنبوردار استان گلستان تصریح کرد: هنوز جایگاه نقش و اهمیت زنبور عسل در گرده افشانی محصولات کشاورزی برای کشاورزان و باغداران تبیین نشده است و گرنه با این وضعیت شاهد سمپاشی‌های مخرب نمی‌بودیم. اگر کشاورز و باغدار بداند که اهمیت زنبور عسل در افزایش تولید به چه میزان است، حتما با زنبوردار همراهی بیشتری می‌کند.

سمپاشی

البته مدیریت جهاد کشاورزی و به ویژه ترویج در این خصوص وظیفه‌مندی دارند که کشاورزان را آگاه کنند تا با دانش بیشتری به کار تولید بپردازند و به سایر بهره‌برداران آسیب نزنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید