آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

دکتر پگاه ولی زاده: لارومیری متفاوت از لوک آمریکایی و اروپایی است

چگونه می‌توان یک تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟
کماکان علت لارومیری مشخص نشده است

وبینار آموزشی پدیده لارومیری به همت شبکه تلویزیون اینترنتی کشاورزی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تدریس خانم دکتر پگاه ولی زاده عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد.
دکتر ولی زاده گفت: لارومیری که در دو سال اخیر رخ نشان داده عامل آن تاکنون شناسایی نشده و گاهی اوقات توسط زنبورداران و برخی کارشناسان با لوک اروپایی و لوک آمریکایی اشتباه گرفته می‌شود.
وی افزود: قطعا همگی بر این باوریم که کندوهای قوی تا حدود زیادی می‌توانند با مشکلات، آفات و بیماریها مقابله کنند ولی مشاهدات درخصوص لارومیری نشان می‌دهد که حتی کندوهای قوی به آن دچار می‌شوند. از علائم آن می‌توان به پراکندگی الگوی تخم‌ریزی. شفیره‌ها، نخوردن شربت، وجود شفیره‌های مرده کاهش شفافیت لاروها، تبدیل شدن لاروها به مایع که گاهی شبیه بیماری لوک، ولی لوک نیست، اشاره کرد.
دکتر ولی زاده متخصص آفات و بیماریهای زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: در یکی از شهرستانها از 16 زنبورستانی که بازدید داشتم حداقل 14 زنبورستان به این بیماری آلوده بودند. طی آزمایش‌ها و تحقیقاتی که تاکنون انجام شده لارومیری مستقل از لوک اروپایی و لوک آمریکایی است. از تیرماه سال گذشته تاکنون با مشورت اساتید و محققان خارجی فرضیه‌هایی مطرح شده تا بتوانیم علت یا علل این پدیده را شناسایی کنیم. تاکنون چنین وضعیتی در هیچ کشوری گزارش نشده است. کماکان نمی‌دانیم عامل این پدیده، آفت، باکتری، ویا ژنتیکی است که بتوانیم آن را کنترل کنیم اول باید عامل شناسایی شود بعد بتوانیم آن را مهار کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه با این که عامل این پدیده روشن نیست برخی تجویزهای عجیب و غریب ارائه و به زنبورداران توصیه می‌کنند. مثلا از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنند. با قاطعیت می‌گویم استفاده از آنتی بیوتیک به فلور باکتریایی دستگاه گوارش زنبور عسل آسیب می‌رساند و نباید از آن بهره گرفت.
زنبور عسل سیستم ایمنی و دفاعی قابل قبولی دارد که بخش بزرگی از آن را مدیون میکروب‌هایی است که در بدنش زندگی می‌کنند. وقتی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنید فلور طبیعی این باکتریها آسیب می‌بیند.
وی با ارائه راهکاری گفت تا زمانی که عامل این پدیده شناسایی شده یکی از بهترین روش‌ها استفاده از ایزولاتور ملکه است. ملکه را با ایزولاتور حبس ملکه تا سه هفته حبس کنید، بدون آنکه نگران کاهش تخم‌ریزی و یا کوچک شدن تخمدان باشید. حبس 21 روزه ملکه استراحتی به کلنی و ملکه می‌دهد و لاروهای مرده از کندو تمیز می‌شوند. وی بیان کرد: با این راهکار، در زنبورستان تحقیقاتی موسسه موفق به مهار این پدیده شدم. این بیماری واگیر دارد و در حفظ بهداشت کلنی‌ها و جابجایی ابزار، قاب و ذخیره‌های غذای باید محتاط بود.
این متخصص آفات، بیماریها و سلامت زنبورها تصریح کرد: تعویض ملکه اگرچه فرآیند دشواری است ولی می‌تواند به این موضوع کمک کند و باعث کاهش لارومیری شود ولی در مقاطع مختلف زمانی باتوجه به محدودیت‌ها کمتر قابل توصیه است.
دکتر ولی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: اولویت اصلی ما در ایران کشف علت پدیده لارومیری و کاهش تلفات ناشی از بکارگیری سموم خطرناک در بخش کشاورزی است.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های که صورت گرفته سم فیبرونیل که مسبب بسیاری از تلفات زنبوران عسل در استان‌های مختلف بود واردات محلول این سم با غلظت بالا ممنوع شده، اگرچه غلظت‌های پائین آن نیز خطرناک است و سالها در خاک و گیاه باقی می‌ماند. در حال رایزنی و پیگیری هستیم که منع مصرف سم فیبرونیل در کشور اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید