آخرین خبرها, مقالات نشریه

مبارزه با کنه واروا با استفاده از قارچ

داروی ضد واروآ1

قارچ Metarhizium یک قارچ طبیعی است که به عنوان یک آفت کش بیولوژیک نقش بازی می‌کند و برای کنترل برخی حشرات مضر مفید است.
برخی گونه‌های این قارچ مختص برخی نقاط جهان است اما می‌توانند طیف گسترده‌ای از حشرات را با آنزیم‌ها و سموم متعدد ناشی از تکثیرهای گسترده ژنی که با از دست دادن میو و مکانیسم‌های دفاعی مرتبط با ژن امکان پذیر است، غالب و از بین ببرد.
گونه‌های متاریزیوم می‌توانند در محیط‌های مختفی جای بگیرند زیرا در سطوح ژنتیکی، فیزیولوژیکی و اکولوژیکی بسیار انعطاف پذیر هستند. به همین دلیل دنیای جدیدی پیش روی دانش مبارزه و کنترل بیولوژیک قرار می‌دهد.

سویه جدید قارچ که در آزمایشگاه تولید می‌شود می‌تواند روشی برای از بین بردن کنه واروا فراهم آورد. این روش غیر شیمیایی کنه‌های واروا که در اختلال فروپاشی کلنی‌ها نقش موثری دارد از بین می‌برد و می‌تواند سالانه از مرگ هزاران کلنی زنبور عسل جلوگیری کند.
به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل سایت Bee culthure و براساس مطالعه‌ای منتشر شده در مجله Scientific reports یک سویه جدید قارچ می‌تواند در از بین بردن کنه‌های Vrroa کمک کند و در ضمن به سلامت زنبوران عسل آسیب نزند.
تیمی به سرپرستی حشره شناسان دانشگاه ایالتی واشنگتن یک سویه قارچ به نام Metarhizium که در خاک‌های مختلف جهان یافت می‌شود، تولید کرده‌اند تا به عنوان یک عامل کنترل کننده کنه واروا کارایی داشته باشد. برخلاف سایر سویه‌های Metarhizium ماده ایجاد شده توسط تیم تحقیقاتی Wsu می‌تواند در محیط گرم متداول در کندوهای زنبور عسل که حدود 35 درجه سانتی گراد (95 درجه فارنهایت) است، زنده بماند.
اکنون می‌دانیم که متاریزیوم می‌تواند کنه‌ها را از بین ببرد اما مدتی طول نمی‌کشد که قارچ‌ها در گرمای کندو از بین می‌روند.
این تیم تحقیقاتی با استفاده از تکامل هدایت شده برای ایجاد سویه مقاوم به گرما استفاده کرد.
به علاوه با دریافت اسپور قارچ از کنه‌های مرده از این طریق اسپورهای فعال بر علیه واروا را جدا کردند. جنیفرهال (Jennifer han) پژوهشگر WSU را رشد این بررسی که از مشارکت یک تیم تحقیقاتی در زمینه قارچ شناسی بهره می‌گیرد می‌گوید: کنترل بیولوژیک یکی از موثرترین شیوه‌های مبارزه با کنه وارواست که لطمه‌ای به زنبور عسل نمی‌زند.
کنه‌های واروا انگل‌های خارجی کوچکی هستند که مسئول مرگ 30 تا 50 درصد کلنی‌های زنبور عسل هستند این کنه‌ها از زنبورهای عسل تغذیه کرده سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف می‌کنند و در معرض حمله ویروس‌ها قرار می‌دهند.
ابزار مبارزه با کنه واروا معمولا محصولات و فرآورده‌های شیمیایی است که آفات کوچک واروا بر علیه این داروها مقاومت نشان می‌دهد.
قارچ متاریزیوم مانند یک قالب است هنگامی که هاک روی کنه واروا فرود می‌آید جوانه می‌زند در داخل بدن کنه وارد شده و تکثیر می‌یابد و آن را از درون از بین می‌برد.
حال آنکه ایمنی زنبورهای عسل در برابر اسپور (هاگ) زیاد است و این امر یک گزینه ایمن برای زنبورداری است. این تیم تحقیقاتی برای ابتدا به سویه جدید بیش از 27 هزار کنه را برای دریافت سطح عفونت غربال کردند.
2 سال پژوهش بر روی این طرح مطالعاتی نتایج بسیار خوبی داشت و حتی آزمایش‌های واقعی (در مزرعه) نیز انجام شد که اثربخشی این روش آزمون شود.
این دومین گام هم افزایی محققان و دانشمندان زنبور عسل و قارچ شناس بود که در اولین گام ثابت کردند عصاره میسلیوم بود که بر کاهش سطح ویروسها موثر واقع شد.
محققان این پروژه تحقیقاتی می‌گویند، باتوجه به اینکه Metarhizium یک عامل کنترل بی نظیر کنه است مرحله بعد درخواست تایید از سازمان حفاظت از محیط زیست است برای استفاده در کنه‌های زنبور عسل همچنین تولید و تکثیر انبوه این اسپورها که در دسترس همگان قرار گیرد.
این تیم تحقیقاتی امیدوار است طی مدت 10 سال به جای استفاده از مواد شیمیایی Metarhizium به طور گسترده‌ای برای کنترل کنه‌های واروا مورد استفاده قرار گیرد و این مشکل به شکل شایسته‌ای کاهش یابد.
این پژوهشگران عرصه وسیعی برای کنترل بیولوژیک با استفاده از Metarhizium را در بحث کشاورزی متصور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید