آخرین خبرها

گرم مزاج‌ها برای جلوگیری از پرخاشگری این مواد را مصرف کنند

دکتر خاطره اکبری

دکتر خاطره اکبری متخصص طب سنتی؛

دکتر خاطره اکبری

افراد گرم مزاج در تابستان از آب‌دوغ، خیار، نان و هندوانه به عنوان غذا و نوشیدنی‌های چون سکنجبین، آب آلبالو، شربت عسل همراه آبلیمو، خاکشیر و آب زرشک استفاده کنند.
مزاج افراد در خلق وخوی آنان موثر است و بر کنش و واکنش‌های آنان در جامعه تاثیر می‌گذارد. افراد دارای مزاج گرم و خشک اغلب هیجانی و پرخاشگر هستند که به گرمی و خشکی مزاجشان مربوط است و به هر میزان این خشکی افزایش ‌یابد واکنش‌های پرخاشگرانه سریعتری دارند و عمدتا در این افراد صفرا و دم غلبه پیدا می‌کند. اصطلاحا می‌گویند مثل اسفند روی آتش هستند.
به گزارش خبرنگار عسل درمانی این متخصص طب سنتی افزود: این افراد رفتارهای تند دارند و پس از عصبانی شدن به سرعت پشیمان می‌شوند. این افراد با تعدیل مزاج حرارتشان پایین می‌آید و می‌توانند قدری رفتارهای خود را بهبود ببخشند. در مقابل مزاج‌های سرد و رطوبی انعطاف بیشتری دارند و این افراد با دیگران در جامعه بهتر کنار می‌آیند. افراد با مزاج‌های سرد دیرتر جوش می‌آورند و عکس العمل‌های پرخاشگرانه کمتری دارند. البته ممکن است این افراد بیشتر دچار افسردگی شوند. البته مزاج قومی ایران عمدتا گرم است و چون کبدها گرم است بخشی از خشم و درگیری افراد به انباشت سموم در کبد، آلودگی خوراکی‌ها و آب و هوا باز می‌گردد که بهتر است به سالم سازی محیط زیست و خوراکی‌ها از روش اصلاح سبک زندگی مبادرت کرد. این افراد کبدشان چرب است و با هر واکنش غیر منتظره زود عصبی می‌شوند. البته بحث‌های فرهنگی و مسایل اقتصادی نیز در این کم تحملی موثر است که جای بحث جداگانه دارد. به طور مثال در هموطنان یزدی پرخاشگری کمتری مشاهده می‌شود که اغلب افراد سرد مزاج هستند. کویرنشینان اغلب سودا دارند و افرادی آرام هستند. در فصل تابستان با افزایش گرمای هوا گرم مزاجان رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود بروز می‌دهند. گرم مزاجان باید برای تعدیل مزاج خود از فست فودها و خوراکی‌های آماده که ادویه‌ها و افزودنی‌های گرم و خشک دارد بپرهیزند و از غذاهای سنتی مانند ماست و خیار، آب دوغ، نان و هندوانه برای ایام گرم استفاده کنند. سکنجبین (شربت سرکه و عسل)، آبیموه‌های طبیعی مانند آب آلبالو، آب زرشک، شربت آبلیمو و عسل و خاکشیر برای تبدیل مزاج این افراد مفید است.
دکتر خاطره اکبری افزود: این افراد برای پایین آوردن حرارت اغلب آب یخ می‌نوشند که به نوبه خود فرصتی برای چرب شدن کبد است. خوردن آب یخ، سردی را به معده منتقل کرده و کبد که در مجاورت آن قرار دارد سرد شده و موجب می‌شود صفرا در مجاری رسوب ‌کند.
برخی از افراد نیز اصطلاحا خشک مغز هستند که دیر اعتماد می‌کنند و معامله با آنان دشوار است و همه چیز را یکسو به نفع خود می‌خواهند و اساسا غیر منطقی و خودخواه هستند. سماجت زیادی دارند این افراد درگیری آنی ندارند. مزاج عارضی مغز آنان خشک است و بهتر است از روغن‌های گرم و مرطوب به صورت قطره و چکاندن در بینی استفاده کنند. استنشاق عودها و بخور طبیعی برایشان مفید است. مثل بوی گل محمدی، نرگس و یاس که خوب است از گلدان‌های این گلها در منزل خود استفاده کنند. دود کردن اسفند برای این افراد مفید است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید