آخرین خبرها

ژل رویال محافظ قلب و متعادل کننده سیستم ایمنی بدن

ژل رویال و خواص آن
  • ضد التهاب و حساسیت
  • انرژی‌زا و ضد خستگی
  • کاهنده کلسترول خون
  • دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی
ژل رویال

برگرفته از کتاب فرآورده های زنبور عسل / دکتر شهرام دادگستر

ژل رویال، اکسیر جوانی

مصریان باستان ژل رویال را می‌شناختند و معتقد بودند که ژل رویال بدن فرعون را حتی پس از مرگ او نیز جوان و زیبا نگه خواهد داشت و از آن برای مومیایی کردن مردگان استفاده می‌کردند. کلئوپاترا به منظور زیبا نگه داشتن خود از آن به عنوان ماده آرایشی استفاده می‌کرده است. همچنین چینی‌ها از ژل رویال به عنوان داروی تقویت قوای جنسی استفاده می‌کردند.

ژل رویال، غذایی کامل

در ژل رویال انواع ترکیبات مغذی موردنیاز بدن وجود دارد. این ترکیبات در جدول 1 ذکر شده‌اند. ژل رویال به عنوان یک ماده غذایی برای انسان نسبتا کم اهمیت است. با فرض مصرف 2 گرم در روز، مواد مغذی اصلی پروتئین، چربی و کربوهیدرات موجود در ژل رویال نقش اساسی به عنوان شاخص تغذیه‌ای برای انسان ندارد. همچنین مواد معدنی و ویتامین‌ها نظیر پیریدوکسین، تیامین، ریبوفلاوین و بیوتین مقادیر کمی در ژل رویال یافت می‌شوند. ولی همین مقادیر موجود در ژل رویال، اگر به عنوان دارو مصرف شود، اثرات شگفت انگیزی در درمان بسیاری از بیماری‌ها، نشان خواهد داد.

ترکیبات غذایی موجود در ژل رویال

مواد تشکیل دهنده فعال زیستی ژل رویال

ترکیبات فعال زیستی و خواص ارتقاءدهنده سلامتی ژل رویال در سال 2012 بررسی شد.

HDA و سایر اسیدهای چرب

بسیاری از اسیدهای آلی در طبیعت، به صورت آزاد و بیشتر با ساختار غیر معمول وجود دارند و به ندرت به صورت مونو و دی هیدروکسی اسیدها و اسیدهای کربوکسیلیک با 8 و 10 اتم کربن دیده می‌شوند. اسیدی مفید برای انسان، به صورت 10 هیدروکسی دسنوئیک اسید (HDA) در ژل رویال به میزان قابل توجهی وجود دارد. خواص HDA عبارتنداز:
1- آنتی باکتری و فعال کننده ایمنی
2- تعدیل سیستم ایمنی، ضد سرطان
3- کلاژن سازی و حفاظت از پوست
4- ضد دیابت و ضد زخم معده
5- تسهیل کننده تمایز سلول‌های مغز
6- ضد افسردگی در آزمایش مدل موش
7- سلامت سلول‌های اندوتلیال، ضد فشار خون، ضد چربی خون
8- استروژنیک و ضد روماتیسم
9- فعال کردن TRPA1 و TRPV1 (باعث گرمازایی و افزایش مصرف انرژی)
10- افزایش طول عمر سینورابدیتس

پروتئین و پپتیدها

حدود 82 – 90 درصد از پروتئین‌های ژل رویال متعلق به نوعی پروتئین به نام (RRJP) می‌باشد. این پروتئین از گروه آلبومین و تعدیل‌ کننده سیستم ایمنی است. گلیکوپروتئین‌های مختلف و پپتیدهای شناخته شده نیز شامل آپیاسیمین با فعالیت ضد فشار خون و جلینیس با خواص ضد باکتری می‌باشند. اثرات متعددی که برای پروتئین‌ها و پپتیدها ذکر شده است عبارتنداز:
1- ضد اکسیداتیو
2- تعدیل سیستم ایمنی، محرک تولید مونوسیت‌ها
3- آنتی باکتریال
4- انرژی‌زا و ضد خستگی
5- ضد فشار خون
6- ضد التهاب، ضد حساسیت و ضد دیابت
7- افزاینده کلاژن پوست و تمایزدهنده فیبروبلاست پوستی
8- کاهنده کلسترول خون

اکسید آدنوزین مونوفسفات N1

ترکیب اکسید آدنوزین مونوفسفات N1 تنها در ژل رویال یافت می‌شود و اثر اصلی آن روی سیستم عصبی مرکزی می‌باشد. تحریک تمایز عصبی، تحریک تولید سه نوع سلول اساسی در سیستم اعصاب مرکزی شامل نورون‌ها، آستروسیت و الیگودندروسیت‌ها و ضد تخریب سلول‌های عصبی از ویژگی‌های این ماده موجود در ژل رویال است.

آدنوزین

آدنوزین یک زیست مولکول مهم با اثرات فیزیولوژیکی بسیار است. به عنوان مثال، آدنوزین عامل اصلی در هایپرپلاریز پتانسیل غشاء سلولهای تحریکی می‌باشد که باعث ایجاد مهار سلول‌های عضله صاف عروق کرونر و سلول‌های عصبی درمغز می‌گردد. ژل رویال حاوی 9/5 تا 4/2057 میلی گرم بر کیلوگرم، آدنوزین است.

استیل کولین

مقدار یافت شده استیل کولین در ژل رویال حدود یک میلی گرم در هر گرم وزن خشک می‌باشد. استیل کولین یک انتقال دهنده عصبی، با اثرات شبه هورمونی در سیستم عصبی مرکزی و پیرامونی است.
همچنین هورمون‌های تستوسترون، پروژسترون، پرولاکتین و استرادیول در ژل رویال یافت می‌شود که موجب باروری مردان و زنان شده و قدرت و استقامت مردان را افزایش می‌دهد.
از دیگر ترکیبات یافت شده در ژل رویال، پلی فنونل‌ها هستند. این اجزای ژل رویال دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. با نتیجه گیری از مطالب بالا به نظر می‌رسد که اثر منحصر به فرد ضد خستگی و خواص ژل رویال درفعال‌سازی مغز، به واسطه HDA، توسط یک پروتئین خاص با اکسید AMP-N1 و هورمون‌های موجود در ژل رویال به دست می‌آید.

خواص تغذیه‌ای و اثرات پیشگیرانه ژل رویال

ژل رویال یک غذای کاربردی و در نتیجه، یک افزودنی ایده آل برای مقاصد درمانی و پیشگیرانه است. باتوجه به اثرات مفید این ماده در کودکان تازه متولد شده، یک افزودنی ایده آل برای غذای آنها می‌باشد. هوانسکا تاثیر غذای حاوی ژل رویال و گرده نوزادان و غذای بدون آن را مقایسه و مورد بررسی قرار داد. نوزادان تغذیه شده با افزودنی ژل رویال سازگاری بهتری با موقعیت‌های استرس زا داشتند.
کریلوف و سوکولسکی قرصی حاوی 45 میلی گرم ژل رویال خشک، 30 میلی گرم ویتامین ث (اسید آسکوربیک) و مابقی 265 میلی گرم لاکتوز، ساکارز، نشاسته و کلسیم استئارات تهیه کردند.
طراحی کنندگان آزمایش روزی سه مرتبه به دانش آموزان این قرص را دادند. درحالی که قرص ژل رویال اثرات تقویتی روی دانش آموزان عادی داشت، برای افراد مورد آزمون با ایمنی پایین، سودمند بوده و سیستم ایمنی آنها را بهبود بخشید.
ارزیابی با نرمال کردن نسبت‌های بین آلبومین، خون، گلوبولین، محتوای پروتئین ایمونوگلوبولین A، B و G و پارامترهای دیگر، انجام شد.
به طور خلاصه ژل رویال دارای خواص بیولوژیک متنوعی می‌باشد که آن را به یک افزودنی ایده آل با خواص جوان کننده و ضد پیری تبدیل کرده است همچنین به راحتی می‌توان آن را با دیگر ترکیبات، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و عناصر کمیاب مخلوط کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید