مقالات نشریه

گیاهان ارزشمند برای زنبورسازی معرفی شد

کارشناس گیاهان دارویی
گیاهان ارزشمند برای زنبورستازی
مهندس بهزاد رفاهی

کلاس آموزشی معرفی گیاهان ارزشمند برای زنبورسازی به ویژه برای ابتدای فصل با اولویت منابع شهد و گرده در زنبورسازی و برداشت عسل بهاره روز گذشته (5 آذر 1399) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مجله زنبورداران پیشرو دراین کلاس آموزشی که به صورت آنلاین برگزار شد به همت مجتمع آموزشی امام خمینی ومدرس آن مهندس بهزاد رفاهی بود.

مهندس بهزاد رفاهی کارشناس گیاهشناسی و مولف کتاب «آشنایی با گیاهان ارزشمند در زنبورداری ایران» در این وبینار گفت: سالانه حدود 2 تا 4 میلیون کلنی از مناطق شمالی به جنوب کشور کوچ می‌کند که به نظر می‌رسد ایران یکی از گسترده‌ترین کوچ‌های زنبورستانها را دارد اگرچه گفته می‌شود آمریکا با مهاجرت 5/1 میلیون کلنی از نظر بعد مسافت دارای وسیعترین جابجایی کندوهاست.

مهندس رفاهی با معرفی ظرفیت‌های طبیعی کشور جهت زنبورداری بیان داشت: در ایران بیش از 1000 گونه گیاهی مهم مولد شهد و گرده ارزشمند برای زنبور وجود دارد که باتوجه به ظرفیت کشور به نظر می‌رسد حداکثر باید 5 تا 4میلیون کلنی قوی نگهداری شود. وی با نشان دادن نموداری برزیل را دارای بیشترین تنوع گیاهی در جهان عنوان کرد و افزود: ایران از نظر تنوع گونه‌های گیاهی رتبه بیستم را دارد. کشورمان با دارا بودن 8 هزار گونه گیاهی تقریبا 400 گونه گیاهی نادر  و بیش از 1500 گونه گیاهی انحصاری وجود دارد.

کلاس آموزشی معرفی گیاهان ارزشمند مهندس رفاهی
کلاس آموزشی معرفی گیاهان ارزشمند مهندس رفاهی

مهندس رفاهی گیاه کلزا را به عنوان اولین گیاه ارزشمند در زنبورسازی معرفی کرد و گفت: این گیاه از دی ماه تا خرداد ماه در مناطق مختلف گلدهی دارد که از منظر شهد و گرده برای زنبورسازی ارزشمند است. گرده کلزا 22 تا 27 درصد پروتئین دارد. البته عسل آن زودرس است و ارزش و بازارپسندی چندانی ندارد. گیاه قیچ نیز از دی ماه تا اردیبهشت ماه در مناطق مختلف گلدهی دارد که از نظر کیفیت گرده برای زنبور مناسب است.

در این وبینار که حدود سه ساعت به طول انجامید بیش از 30 گیاه ارزشمند در حرفه زنبور عسل به زنبورداران معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید