اخبار, اعلانات مهم

طرح ملی پایش وضعیت تلفات کلنی‌های زنبور عسل ایران و لزوم مشارکت زنبورداران با این طرح

و لزوم مشارکت زنبورداران با این طرح

به قلم صادق سهوانی

به نظر می‌رسد امسال گزارشات گوناگون و پرشماری درباره مرگ و میر زنبور عسل و همچنین تلفات گسترده بر اثر سمپاشی در کشور حادث شده که خسارت‌های فراوانی بر جای گذاشته و البته گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که این روند ادامه دارد.

اغلب کشورهای پیشرفته علاوه بر اهمیت دادن به زنبور عسل در قوانین ومقررات سعی کردند برای آینده پژوهی صنعت زنبور عسل، کاهش عوامل خطر و استرس‌زا، جلوگیری از سرایت بیماریها، همچنین برای افزایش امنیت وسلامت کلنی‌های زنبور عسل موضوع تحقیقات و پژوهش در این پهنه را جدی‌تر بگیرند و موسسات، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر خود فرض می‌دانند که در این مسیر مسایل ناشناخته را بازیابند و از این یافته‌ها در عرصه تولید بهره بگیرند تا ضمن رهیافت به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در مسیر افزایش عملکرد زنبوران عسل بابت گرده افشانی و تولید غذا گام بردارند.

طرح ملی پایش وضعیت تلفات کلنی‌های زنبور عسل ایران و لزوم مشارکت زنبورداران با این طرح

خوشبختانه در کشورمان یک طرح پویا و تحقیقی با هدف آسیب شناسی موانع پیش روی صنعت زنبورداری کشور، کاهش تلفات و افزایش سلامت کلنی‌های زنبور عسل و راهکارهای برون رفت از چالش‌ها و افزایش سطح دانش زنبورداران هر ساله توسط گروه علوم دامی دانشگاه تهران اجرا می‌شود که اکنون دوره چهارم آن آغاز شده است. این طرح در هماهنگی با یک پروژه بین المللی که هر ساله اطلاعات و داده‌های آن به روزرسانی می‌شود، انجام می‌پذیرد. اهمیت چنین طرح‌هایی برای آینده صنعت زنبور عسل ایران حیاتی است. اینکه بدانیم عوامل موثر در سلامت کلنی‌ها کدامند یا تلفات کلنی‌ها از چه عواملی است، درصد هرکدام از عوامل موثر در مرگ و میر کلنی‌ها چیست و… دهها موضوع اثرگذار دیگر که می‌تواند به حفظ جمعیت کلنی‌ها بینجامد.

خوشبختانه این طرح در مسیر صحیح قرار گرفته و همچنان با قوت باید به کار خود ادامه دهد. اما نکته با اهمیت آن است که زنبورداران برای رهگیری علل مرگ و میر، افزایش بهره وری و رونق اقتصادی تولید خود حتما باید با این طرح مشارکت داشته باشند و به شکل‌های مختلف متناسب با فراخوان این طرح ملی یاری‌گر آن باشند تا در این مسیر یک طرح آینده پژوه برای رهگیری علل تلفات به سرانجام برسد. زنبورداران برای اطلاعات بیشتر به سایت گرده افشانی  https://gardehafshan.ir  مراجعه کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید