اخبار, اعلانات مهم

مهندس پیرایرانی: زنبورعسل سه نوع ژل تولید می کند

کارشناس و پژوهشگر حوزه زنبورعسل

مهندس پیرایرانی کارشناس و پژوهشگر حوزه زنبورعسل

به همت صفحه اینستاگرام زنبورداران پیشرو جلسه پرسش و پاسخ با همکاری خوب و صمیمانه مهندس عباداله پیرایرانی کارشناس برجسته و پژوهشگر صنعت زنبورعسل در مورخه 4 آبان ماه 1399 برگزار شد. مهندس پیرایرانی در این جلسه به سوالات زنبورداران پاسخ گفت و مسایل مهمی درخصوص تغذیه زنبورعسل و ژل رویال مطرح کرد. وی به ترجمه کتاب تغذیه زنبور عسل که در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: به زودی این کتاب در اختیار زنبورداران قرار خواهد گرفت و امیدوارم رویکرد به تغذیه اصولی زنبور عسل در بین زنبورداران راهگشای بهره وری و افزایش درآمد باشد.

وی درخصوص زنبورسازی گفت: پس از برداشت عسل کندوها را با شربت رقیق تغذیه کنید. زنبور عسل وقتی شربت رقیق را مصرف می‌کند تحریک شده برای جمع آوری گرده می‌رود. زنبور عسل عمدتا یک ونیم تا 2کیلومتر برای جستجوی شهد طی می‌کند ولی برای برداشت گرده 5 تا 6 کیلومتر پرواز می‌کند. زنبورانی که در مرداد ماه متولد می‌شوند 40 درصد از این زنبوران تا اوایل بهار باقی می‌مانند، زنبورانی که در شهریور متولد می‌شوند تا 80 درصد این تعداد تا اوایل بهار زنده می‌مانند. زنبوردار باید در مردادماه کل عسل کندو را برداشت کند و سپس آن را با شربت شکر تغذیه کند. شربت شکر ساکاروز خالص است و زنبور عسل به آن علاقه دارد. برای هر شان زنبور یک و نیم کیلو عسل جهت ذخیره زمستانگذرانی درنظر بگیرند.
عسل چون علاوه بر مواد قندی حاوی سایر موادمعدنی است قدری برای زنبور در دوره زمستان سنگین است. علاوه بر آن ممکن است دارای باقی مانده داروهایی باشد که درطول دوره تولید درکندو استفاده شده ولی در شربت شکر چنین موادی وجود ندارد. در طول زمستانگذرانی زنبور فقط نیاز به مواد قندی (کربوهیدرات) دارد. معمولا گرده هم در شانها وجود دارد و نیاز او خیلی جدی نیست بنابراین اولویت تامین غذای زمستانه باعسل است.
مهندس پیرایرانی درخصوص تامین آب برای زنبور عسل گفت: در گرمای تابستان باید آب سرد در اختیار زنبور و در هوای سردباید آب گرم برایش تامین شود. حتما باید آب تمیز، سالم و عاری از مواد آلاینده در اختیارش قرار گیرد تا به دنبال آب آلوده نرود. مهندس پیرایرانی درمورد ژل گفت: زنبور عسل سه نوع ژل تولید می‌کند که یک نوع آن ژل رویال است که به لارو کارگرها و ملکه‌ها داده می‌شود و از غدد هیپرفارنژیال ترشح می‌شود که عمدتا دارای ترکیبات ثابت است. زنبور عسل دو نوع ژل دیگر هم تولید می کند که به آن شیر زنبور یا ژل کارگر گفته می‌شود. پرستاران این ژل را برای لاروهای یک تا 2 روزه لاروهای کارگر و نر مهیا می‌کنند. زنبوران چراگر هم از این نوع شیر زنبور عسل دریافت می‌کنند وترکیبات آن از ژل رویال برتر است. سوم ماده مغذی دیگری است که روز اول (لاروی) تا روز سوم خورانده می‌شود این ماده مغذی مقدارش کم است و از روز سوم به بعد کاهش می‌یابد یعنی فقط در چند روز اول به لاروها داده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید