آخرین خبرها, اخبار, اعلانات مهم, مقالات, مقالات نشریه

نوبل زنبور طلایی 2023 به محقق صربستانی تعلق گرفت

نوبل طلایی 2023 به محقق صربستانی تعلق گرفت

محقق صربستانی برنده جایزه زنبور طلایی سال 2023 شد

Slobodan Davidovic اسلوبودان داویدوویچ محقق جوان صربستانی سومین جایزه زنبور طلایی (نوبل زنبور عسل) را در مراسمی از دست رئیس جمهور اسلوونی دریافت کرد.

به گزارش بخش بین الملل مجله زنبورداران پیشرو به نقل از سایت Sloveniatimes.com اسلوبودان داویدوویچ محقق جوان صربستانی که تحقیقاتش بر کلنی‌های زنبورهای وحشی متمرکز است برای پژوهش‌ها ویافته‌هایش موفق به دریافت جایزه جهانی زنبور طلایی شد.

musar pirc Natasa ناتاشاپیرس موسار، رئیس جمهور اسلوونی در آیینی که در کاخ ریاست جمهوری 24 ماه می‌‌برگزار شد گفت: ما وظیفه اخلاقی داریم که دانش و فناوری زنبورداری خود را به اشتراک بگذاریم و حفاظت از گرده افشانها را در سراسر جهان ارتقاء دهیم.

اسلوبودان رئیس پروژه‌ای است که بر تحقیق در مورد تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های مختلف زنبورهای عسل و سایر گرده افشانها با هدف اقداماتی برای جلوگیری از تلفات آنها متمرکز است.

داویدوویچ برنده سومین جایزه زنبور طلایی گفت: خوشحالم که از نظر کمیته فنی مطالعه ما دارای پتانسیل شناخته شد، امیدوارم اکنون این جایزه تحقیقات ما را برای دانشمندان دیگر در سراسر جهان بیشتر نمایان کند و نگاه‌ها را به حفاظت از گرده افشانها و مدیریت زنبورها تغییر دهد.

ایرناشینکو (Irena Sinko) وزیر کشاورزی و غذا کشور اسلوونی که ریاست کمیته جایزه جهانی زنبور عسل را نیز برعهده دارد داویدوویچ را یک محقق جوان آینده‌دار با ایده‌های پیشرفته و توانایی هدایت یک تیم تحقیقاتی توصیف کرد.

تحقیقات این گروه نشان داده است که زنبورهای وحشی از نظر ژنتیکی متنوع‌تر و ناهمگن‌تر از زنبور‌های عسل بومی‌اند. این پروژه به عنوان مبنایی برای استراتژی ملی صربستان در مورد حفظ زیستگاه و احیای گرده افشانهای وحشی در طبیعت مبنا خواهد بود.

گفتنی است برنده جایزه براساس فراخوان آزاد از میان چندین درخواست از 8 کشور جهان برگزیده شد که سه درخواست از صربستان، آلمان، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، کرواسی، اسپانیا و یونان نیز هرکدام یک درخواست داشتند.

شایان ذکر است به غیر از برنده جایزه دو نامزد دیگر فهرست نهایی عبارتند بود از: فانی هاتجنیا (Fani Hajina) از کشور یونان محقق برجسته و بین المللی دانشگاه کاردیف بریتانیا و پائوانریک سرامارین (Pay enrich serra marin) محقق جوان اسپانیایی و نویسنده مستند زنبورهای عسل.

جایزه زنبور طلایی هر ساله به ترویج، حفاظت و تحقیق در مورد زنبورها و سایر گرده افشانها اهدا می‌شود.

این جایزه از سال 2021 توسط کشور اسلوونی به جهان معرفی شد و برای نخستین بار لوکاس الخاندرو گاریبالدی از آرژانتین و دومین جایزه نیز به بوستانچ نوچ رئیس انجمن زنبورداران اسلوونی تعلق گرفت.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید